Deel dit artikel
-

Code of Conduct gepresenteerd

Gisteren was de eerste dag van het 2e Nationaal Electronic Commerce Congres ). In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, waren er wel degelijk buitenlandse sprekers. Zo hield Åke Nilson van de International Chamber of Commerce een pleidooi voor zelfregulering op de e-commerce markt.

Een en ander komt voort uit de ontwikkeling van een Code of Conduct voor e-commerce gebruikers. Deze code is ontwikkeld door een adviesgroep, bestaande uit mensen vanuit met name het bankwezen, de accountancy en ISP's. Het overkoepelende platform en initiatiefnemer van de Code of Conduct is het Electronic Commerce Platform (ECP) . De verschillende sprekers waren live via Internet te volgen op de site van het Electronic Commerce Platform.

Åke Nilson sprak zich uit tegen overheidsregulering van de e-commerce markt. Hij noemde daarvoor verschillende redenen. Volgens de Zweed is zelfregulering (Code of Conduct) een flexibeler vorm van regulering dan overheidsbemoeienis. Wetgeving is niet doorlopend aan te passen op een dynamisch terrein als Internet en e-commerce, met constant nieuwe ontwikkelingen. Als de bedrijven zelf echter voor regelgeving zorgen, kunnen zij dat desgewenst op elk moment aanpassen aan de feitelijke situatie op de markt. Dit is Nilson's tweede argument: snelheid.

Het derde argument van Nilson om niet over te gaan op overheidsregulering is het feit dat het goedkoper is voor de maatschappij om het de bedrijven zelf te laten bepalen. De overheid bespaart zichzelf een hele berg bureaucratische rompslomp. Bovendien, zo redeneert Nilson, heeft het bedrijfsleven al een eeuwenlange ervaring op commerciegebied en kunnen zij het beste randvoorwaarden stellen aan een gezonde gedragscode.

Prof. Mr. Rob van Esch, voorzitter van de begeleidingsgroep 'Code of Conduct' van ECP.NL, lichtte in het kort de doelstellingen toe van de Code. Het hoofddoel is volgens Van Esch het winnen van vertrouwen tussen de marktpartijen. Het reguleringsmodel is gestaafd op drie principes: transparantie, betrouwbare systemen en vertrouwelijkheid.

Kort samengevat is de bedoeling van de code, dat gebruikers van e-commerce weten waar ze aan toe zijn. Duidelijkheid in de voorwaarden en geen 'kleine lettertjes'. Ten tweede moeten betrouwbare apparatuur en software gebruikt worden om alle transacties veilig en secuur te kunnen laten verlopen. En ten derde moet vertrouwelijke informatie vertrouwelijk blijven.

Commentaar:
Tot zover het intrappen van open deuren. Bovengenoemde voorwaarden zijn uiteraard essentieel voor het goed verlopen van e-commerce transacties specifiek ,en de groei van e-business in het algemeen. Nu nog de realisatie. De Code of Conduct stuit hier en daar op de nodige scepsis. Met name juristen zijn niet erg te spreken over het initiatief.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond