Deel dit artikel
-

Column: Digitale coupons goudmijntjes voor profiling

Voor een land met zoveel gierige mensen, is het gek dat kortingscoupons nooit zijn aangeslagen in Nederland. Voor veel Amerikaanse huismoeders is het knippen van kortingscoupons een heuse lifestyle.

Met veel gevoel voor discipline ordenen ze de coupons op winkelgangpad om zo efficiënt mogelijk te kunnen koopjesjagen. Alle grote Amerikaanse bedrijven gebruiken coupons als marketingmiddel, van Dell tot Home Depot, en vorig jaar werden er zo’n 3 miljard bonnen ingeleverd.

Door de economische hoogtij was coupongebruik flink afgenomen. Maar door de recessie zijn veel Amerikanen weer aan het knippen geslagen. En niet alleen oude en arme mensen zitten klaar met de schaar. Juist de jonge grootverdieners (>$70k per jaar) vormen een belangrijk deel van de bonnenjagers.

Het grootste deel van de ingeleverde coupons komt nu nog uit de krant (89 procent). Maar steeds meer consumenten printen coupons van websites. Via sites als Redplum.com en Coupons.com gaan mensen opzoek naar koopjes, van magere yoghurt tot merkkleding. Zo’n 30 miljoen Amerikanen bezoeken per maand een couponsite en het gebruik van digitale coupons steeg in de eerste helft van 2009 met 309 procent.

Retailers zijn blij met de komst van digitale coupons, want deze bieden ongekende mogelijkheden voor profiling.

De barcode op de uitgeprinte coupons mag er weinig bijzonder uitzien, maar steeds meer bedrijven verstoppen persoonlijke informatie in de QR-code. Zo kunnen de zoektermen die voorafgegaan zijn aan de printopdracht opgeslagen worden in de code. Een winkelier kan bij het scannen van de code zien dat de klant die het Paul Smith-pak met korting komt kopen ook gezocht heeft op ‘goedkope trouwkleding’. Gecombineerd met het surfgedrag en wellicht het Facebook ID-nummer waarmee is ingelogd kan de verkoper een aardig profiel schetsen van zijn klant.

"Je weet echt precies wie ze zijn", zegt een marketeer in de New York Times, "Het is alsof je hun gedachten kunt lezen, omdat ze aan de zoekmachine opbiechten waar ze naar op zoek zijn."

De volgende stap is, zoals met alles op internet, mobiel. Nog maar 9 procent van de Amerikanen heeft ooit een kortingscoupon ontvangen op zijn mobiel op basis van haar locatie. Maar consumenten geven aan zeer geïnteresseerd te zijn in relevante aanbiedingen op hun mobiel, vooral in de supermarkt. Het verschil tussen vraag en aanbod is in de Verenigde Staten op dit moment enorm.

Vooral nu QR-codes gemeengoed aan het worden zijn, is het onbegrijpelijk dat Nederlandse marketeers nog niet en masse in dit gat gesprongen zijn.

Deel dit bericht

13 Reacties

M Roelofs

doe niet zo gek jo:  "Vooral nu QR-codes gemeengoed aan het worden zijn, is het onbegrijpelijk dat Nederlandse marketeers nog niet en masse in dit gat gesprongen zijn. "  QR codes zijn, net als barcodes en RFID een b2b & logistiek product. Ik eet mijn bureau op als dit ooit een consumentenproduct wordt.

Tijmen Scheifes

@M Roelofs: Alexander doelt op gebruik van QR-codes d??r marketeers als tool zoals het voorbeeld van offline tracking.

M Roelofs

Dank je wel Tijmen- dat had ik door. Maar QR codes (en nog een hele bunch als 'revolutionair gehypte' functionaliteiten zoals second life, rss readers, the real time web, webloggen, eyetracking) zijn interessant.  Interessant als onderdeel om een strategie of product te ontwikkelen Niet als product an sich. Daarin hebben ze net zo veel relevant voor ons, als het type electromotor in een wasmachine voor een consument heeft.  Waar is trouwens de reactie van quickcode.nl?

Erwin Boogert - Emerce

Die reactie was me te spammerig. Amper tekst of toelichting die bijdraagt aan de discussie. Enkel een egolink. Die heeft de spreekwoordelijke Joris dus onderhanden genomen.

Andre Varma

http://www.getcouponed.com/popup/body_pers_nieuwstribune01.html  Reeds in 2002 heb ik een platform gebouwd waarmee je online/offline/mobile couponing kon doen. Nederland was er toen niet klaar voor. Een volledig whitelabel platform, inclusief portal. Aangezien binnen dit platform alle campagnes gemeten worden, weet je ook wat succesvol is of niet. Daar is een marketeer niet blij mee, want hij/zij kiest voor reeds bestaande kanalen zoals TV, Radio, Dagbladen en Huis aan huis folders. andre@varma.nl Andre Varma

Simon Verwaal

Ik ben juist geinteresseerd naar de NL markt i.p.v. de USA markt. Totaal niet te vergelijken ook naar mijn mening. Maar wel reuze interessant.Ik krijg toch het idee dat er steeds meer aanbieders van kortingscoupons komen en daar ook steeds meer gebruik van wordt gemaakt door consumenten. Denk aan sites als: actiecode.nl, kortingscode.net.Of juist aan de mobiele apps hiervoor als: W.APP of Q-Pon http://www.q-pon.nl/hoe. Ik denk dat het wel potentie heeft, zeker met de toename van het aantal smartphones en het gebruik van apps.

Ronald

V&D zet mobile marketing, QR codes en mobile coupon in: http://www.mobilecowboys.nl/mobilemarketing/12275

Johan de Wit

Goudmijntjes zijn het zeker…ook voor de consument, Alexander. Van Appie Heijn ontvang ik tegenwoordig een fraaie – full-color – digitale ge-emeaildec oupon. Korting: 30% na tonen van het printje aan de kassa. Voor het MKB een buitenkans. Erg jammer dat men in deze sector zeer behoudend en angstig is waar het gaat om toepassen van nieuwe media. Om niet te spreken van onkundig! Men zou 'goud' kunnen verdienen. Het is een educatief probleem. Misschien enige drang&dwang van overheidswege….?

Andre Varma

QR Codes zijn wel mooi, maar waar het om gaat is dat je een volledige integratie tot stand moet brengen waarbij een closed loop ontstaat, ieder coupon moet uniek zijn en gekoppeld aan een gebruiker. De barcode moet dan ook in het kassasysteem zitten. Dan weet je precies wat een campagne doet en de succes ervan. En niet een generieke actie met een QR code. Bovendien wat je wil is multichannel couponing vanuit 1 platform. Andre Varma

Jochem Vroom

Wij krijgen per maand meerdere requests binnen van mobiele spelers / ontwikkelaars om onze kortingscodes ( http://www.actiecode.nl ) via mobieltjes / lokaal weg te zetten.  Tot nu toe zijn we hier nog niet echt op in gegaan, mede omdat het volgens ons niet haalbaar is om echt performance uit dit soort middelen te halen, het volume zou er 'door een toepassing' moeten ontstaan. Wij wachten liever op een toepassing om daar vervolgens met lokale coupons op in te springen.  Overigens is het onjuist dat de online coupons nog niet in NL aangeslagen zouden zijn. We zitten er op dit moment namelijk midden in. De couponwebsites die wij bezitten gaan op dit moment richting de 12.000 unieke bezoekers per dag en deze aantallen stijgen elke maand aanzienlijk. De AH coupons ed. zijn voor consumenten veelal zeer populair (maar inderdaad wel voor ons onmeetbaar)

Simon Verwaal

Hierbij nog even een voorbeeld hoe ze het nu in Amerika aanpakken:City of New York Blankets Times Square with Giant QR Codes http://mashable.com/2010/06/10/internet-week-qr-codes/

Mathijs Kok

Wij spelen ook al een poosje over een toepassing voor de mobile industrie. Ik denk wij eerst een gedegen positie moeten vergaren in deze markt alvorens wij kunnen gaan investeren in een dergelijke mobiele toepassing. Tot dan dus..

Marnix

Een nieuw Initiatief van fa. Leads to Loyals is CHECK & TRACK. (http://www.loyalz.nl) Dit is een dienst waarmee via e-mail vouchers, coupons en waardecheques kunnen worden verzonden. Bij het verzilveren in bij een winkel kan de winkelier de geldigheid controleren met zijn eigen smartphone of tablet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond