Deel dit artikel
-

Column: iPhone-cowboys en de Gold Rush

De ontwikkelaar van iShoot zegde zijn baan op toen hij 37.000 dollar per dag verdiende met deze iPhone-app. De ontwikkelaar van het spel Trism verdiende in een paar maanden 250.000 dollar. En in Nederland heeft Dennis Stevense naar eigen zeggen tenminste zijn iPhone terugverdiend met de populaire applicatie Trein, dankbaar gebruikmakend van de data van NS.

Mijn inschatting is dat hij op de installed base van zo’n 200.000 iPhones in Nederland  ruwweg 20.000 verkopen à 2,39 euro heeft gerealiseerd en dus ruim 45.000 euro omzet heeft binnengetikt. 30 Procent daarvan gaat naar Apple, blijft er nog ruim 30.000 over. Niet slecht voor een weekje programmeerwerk.

Wat opvalt is dat Stevense student is, de winnaar van de OV9292 programmeerwedstrijd 16 jaar is en de miljardste betaalde download in de app store door een 13-jarige is gemaakt. Blijkbaar is het maken van zo’n app niet bijzonder ingewikkeld.

Snel en makkelijk geld verdienen, daarvan krijgt iedereen een  Dagobert Duck- blik in de ogen. Ontwikkelaars zeggen hun banen op, nieuwe bedrijven worden opgericht en iedereen wil  een graantje van de nieuwe markt meepikken. Maar 30K verdienen met één van de meest populaire applicaties in Nederland is niet genoeg voor een life time self employment. Laat staan om een volwassen bedrijf op te bouwen. De techneuten die de eerste applicaties maakten, beginnen bovendien  te klagen. De online winkels raken zo vol dat hun aanvankelijk succesvolle programma’s nauwelijks meer opvallen.

Ontwikkelaars zouden er dan ook goed aan doen  een boekje over long tail-marketing te lezen. Programmeren kan worden uitbesteed, marketing is een vak, maar wat blijvend onderscheidend is, is creativiteit.

Natuurlijk is de markt interessant. Mensen zijn en masse bereid te betalen voor applicaties.. Apps zijn life optimizers, de nieuwe generatie smartphones zijn  de platformen van de toekomst. Ze veranderen ons leven en maken markten nog transparanter. Deze mobiele platformen worden groter dan het pc-platform en kennen andere gebruiksomgevingen. Maar net als met de Gold Rush verdienden niet de goudzoekers het meeste geld, maar degenen die het goudzoeken mogelijk maakten. Of in hedendaagse termen: de leveranciers van de iHouweel, iZeef en iSpijkerbroek: Apple, HTC, T-Mobile en consorten. Inhaken kan altijd, maar neem vooral een dosis creativiteit mee.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jochem Pasman

Misschien heel flauw, maar in principe gebeurt er hier niets nieuws.ICT-bedrijven ontwikkelen al decennia platforms op basis van hun eigen specialisme waarop zoveel mogelijk partijen verder kunnen bouwen, om zo netwerkeffecten te stimuleren en dat eigen specialisme maximaal te exploiteren. Wat voor soort platform het exact betreft (PC / mobiel / web) is naar mijn idee niet erg relevant, want het mechanisme blijft exact hetzelfde.De hele API movement van de afgelopen jaren valt wat dat betreft in dezelfde categorie.

Remco

> Blijkbaar is het maken van zo'n app niet bijzonder ingewikkeld. Het publiceren van aritkelen tegenwoordig ook niet. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat nieuwe distributie vormen het steeds makkelijker maken voor jong talent om hun kwaliteiten om te zetten in harde cash?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond