Deel dit artikel
-

Commentaar

Wie een andere mening dan de vakbroeders heeft kan die op de site meteen duidelijk maken. Op elk Emerce-artikel, in print of online, kan gereageerd worden via www.emerce.nl Hieronder een samenvatting van de opmerkelijkste bijdragen van de afgelopen maand.

Top 3

Hoewel de nominaties in de rubriek 'De Top 3 van' in principe een persoonlijke keus van de kandidaat zijn, vinden mensen toch dat iemands Top 3 iets is waarmee men het oneens kan zijn. Zo riep de keus van Govert van Eerde, ex Benelux Regional Director 24/7 Media, hier en daar wat weerstand op.

'Chris' was in 1 zin klaar.

"Man man man? zeg dan niks!"

Wat 'Ron Franzen' betreft schaffen we de hele rubriek af.

"Nou, hier hebben we echt wat aan. Wordt het niet eens tijd om deze komkommer-top3-rubriek af te schaffen? Het valt wel erg uit de toon vergeleken met de rest van de site."

Maar niks is ooit helemaal goed of fout. Van 'Bozzio' mag de rubriek en Goverts bijdrage blijven.

"Ik ben het helemaal eens met de top 3 van Govert."

Sim-pel

Tientallen miljoenen gulden hebben VNU, PCM en HMG gestoken in de herstart van spott.nl, "niet een veilingsite maar een koop- en verkoopsite". Spott 1 werd in maart vorig jaar gestart en mislukte. Spott 2 moet mede dankzij een peperdure reclamecampagne geld gaan opleveren. Het bericht wekte de ergernis van tientallen lezers, vooral toen bleek dat de site op de dag van de herlancering of tergend traag of onbereikbaar was, niet vanwege de grote aanloop maar omdat er technisch het een en ander niet in orde was.

'O. Bloemendaal' dacht dat de gekte voorbij was. Hij dacht verkeerd.

"Ik dacht dat de internetgekte voorbij was. 35 miljoen aan marketing voor een site die al bewezen heeft niet te werken. Voor dat geld? Nee ik ga hier geen worden meer aan vuil maken. Mijn reactie had korter kunnen zijn: Huh?!"

'Jasper Jan de Konink' voelt zich genept.

"Spott is gedoemd uit te gaan als een nachtkaars op het moment dat de partners stoppen met hun absurde uitgaven voor marketing. Het is niet uniek, voegt niets toe en gaat ook niets opleveren. Met de bedragen die hiermee gemoeid zijn kan PCM al haar internetredactie jarenlang tot ongekende hoogtes opstuwen en daarmee een bijdrage leveren waar ik wel op zit te wachten."

'Nils Kievid' gaat inhoudelijk op de site in.

"? de site is gewoon lelijk? er staat niks op behalve dan bijna 40.000 stuks antiek. Echt PCM, stop nou eens wat geld in de site, en niet in reclame. Een navigation manager en een psycholoog, die kunnen je vertellen dat ten eerste de kleuren helemaal fout zijn en ten tweede de navigatie van geen kant deugd."

Eerlijk is eerlijk, er was ook een positieve reactie. Precies één, van 'Stevie Blender'.

"Het is juist perfect voor de hele markt dat traditionele uitgevers als PCM, HMG en VNU blijven geloven in deze concepten. Afkraken is zo makkelijk; en jullie denken toch niet dat er voor deze waarde pure cash in het project gestopt wordt. Nooit opgevallen dat de tv-commercials alleen op HMG-zenders vertoond worden, en online nagenoeg alleen promotie op VNU/PCM content? (?) Spott heeft de kaarten in handen om alle andere partijen met marketingpower weg te blazen.

Goede zaak Spott, site is simpel en duidelijk."

Unilever

Unilever wil de betaling van advertentiebureaus overhoop halen, door in plaats van een percentage van de campagnekosten een bedrag te betalen dat afhankelijk is van het succes van de campagne.

'Bas van de Haterd' voorziet grote gevolgen.

"Als Unilever serieus is met deze metingen en deze manier van inkoop, betekent dat dat ze meer via het internet zullen investeren. En dat betekend dat er meer geld in het internet komt, dus dat het internet plots een grote kans maakt winstgevend te worden. De implicaties zijn veel groter dan dit bericht in eerste instantie doet vermoeden."

'Peter' denkt dat de metingen hoe dan ook onbetrouwbaar zullen zijn.

"Uiteindelijk is zelfs cookiemeting op internet discutabel want je kunt nog steeds niet zien wie er op welk moment achter een (gedeelde) pc zit. Het is allemaal niet zo eenvoudig. En hoe zit het als ik hier op Emerce een advertentie zie maar pas nadat ik 'm nog een keer op bijvoorbeeld de Telegraaf heb gezien besluit te klikken? Of als ik op dat moment niet besluit te klikken, maar een dag later alsnog de url van de advertentie intik? Is volgens mij niet te meten.

Als er niet snel serieus gemeten wordt is volgens 'Joost Becking' het einde van internet nabij.

"Boven alles gaat het om het durven voeren van de discussie over rendement. (?) Als wij met zijn allen blijven ontkennen dat het rendement op investeren in internet niet te meten is, verlies je als internetindustrie (nog meer) geloofwaardigheid."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond