Derp

Concurrentieslag tussen prijsvergelijkers

Het aantal prijsvergelijkers op Internet neemt hand over hand toe. De prijsvergelijkende sites voelen zich daardoor genoodzaakt om zich te onderscheiden van andere aanbieders. Websites als MrFinch.nl en Jaysar.nl hebben nieuwe diensten gelanceerd om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Hoeveel prijsvergelijkers er in Nederland zijn, is niet precies bekend. Volgens Michiel van Deursen van www.prijsvergelijkers.nl zijn er ongeveer 55 vergelijkende sites, waarvan 45 ook prijzen vergelijken. Volgens Van Deursen is de concurrentie echt moordend tussen vergelijkers van telecom- en hardwareproducten. De volgende slag zal volgens hem gaan tussen vergelijkers van financiele diensten.

Jeroen Remijnse van Jaysar (boeken, games, software en cd's) zegt dat er maar twee grote prijsvergelijkers in zijn branche zijn, en Guus Landheer van Mr.Finch denkt dat er zeven of acht financiele prijsvergelijkers zijn.

Jaysar lanceerde net een advertentierubriek voor tweedehandsboeken. Jeroen Remijnse: "De bezoekers van onze site moeten een reden hebben om terug te komen. We proberen ons te onderscheiden door meer diensten aan te bieden. We hebben bijvoorbeeld ook een aantal nieuwsdiensten."

Guus Landheer, mede-directeur van MrFinch.nl, is het met zijn collega's eens dat onderscheid van wezenlijk belang is. Hij voorspelt ook dat er in de toekomst maar een paar prijsvergelijkers in zijn branche overblijven. "Over ongeveer een half jaar tot een jaar zullen er drie tot vier grote aanbieders over zijn."

Deze ontwikkeling ziet Jeroen Remijnse ook. "Men gaat proberen om zich te specialiseren op een gebied. Dus als je gespecialiseerd bent in auto's dan moet je proberen om zo compleet mogelijk te zijn. Ik denk dat veel bedrijven met elkaar zullen gaan samenwerken."

15 Reacties

Onderscheid is inderdaad belangrijk, maar dan vooral onderscheid in volledigheid en kwaliteit. Zo heeft prijsvergelijker http://www.nieuw.nl 100 computerwinkels, meer dan 18.000 artikelen, is via WAP bereikbaar en kan de bezoeker bij veel winkels direct bestellen via de site van http://www.nieuw.nl. Niet alleen op prijs, maar ook op regio doorzoekbar en op alle mogelijke produkteigenschappen. Dat dit vruchten afwerpt, blijkt onder andere uit het feit dat pcprijs.nl, een prijsvergelijker die helaas sinds 1 juli gestopt is met zijn diensten, http://www.nieuw.nl aanwijst op zijn site als beste alternatief. Ook heeft http://www.nieuw.nl als extra de nauwe samenwerking met de vraag en aanbodsite http://www.2dehands.nl, waardoor de bezoeker van begin tot eind bij koopmomenten kan worden begeleid. Het zijn mijns inziens dit soort extra's die prijsvergelijkende sites toekomst bieden, meer dan alleen prijzen vergelijken alleen.

Ook ik denk dat er maar een beperkt aantal prijsvergelijkers overblijven……met het verschil dat deze niet noodzakelijkerwijs in de financiele branch behoeven te worden gezocht. Persoonlijk verwacht ik dat met name El Cheapo veel voordelen heeft boven andere vergelijkingsites. Juist omdat de naamsbekendheid van El Cheapo zeer hoog ligt en het onderdeel uitmaakt van een zelfs nog beter bezochte Telegraafnet portal. Samenwerkingsverbanden tussen banken, verzekeraars en El Cheapo (Telegraaf)zal dan ook wel logisch zijn.

Ik maak ongeveer een half jaar gebruik van deze vergelijkers. Er bestaan inderdaad grote verschillen onderling. De 'kleinere sites' zullen waarschijnlijk tenonder gaan. Sites als http://www.macropolis.nl, http://www.kieskeurig.nl zullen overblijven omdat ze constant vernieuwen en luisteren naar wat de bezoekers willenIk ben ook benieuwd wie er over zullen blijven mvg Dirk

Het zullen toch weer de grote bedrijven zijn die overleven en niet sites als Jaysar of nieuw.nl! Die zijn toch te klein om de activiteiten uit te breiden en een serieuze speler te worden.

KIESKEURIG is van mening dat prijsvergelijken slechts één aspect is van het koopproces van de consument. Daarom bieden wij zowel prijs- als productvergelijking. Daarnaast kan de consument bij ons terecht voor het lezen van ervaringen van andere bezoekers met de diverse producten. Op deze manier staan wij de consument terzijde gedurende het gehele koopproces. Echter exclusief de uiteindelijke aankoop om onze onafhankelijkheid te kunnen blijven garanderen.

Een concurrentieslag impliceert volgens mij dat concurrenten elkaar proberen te verslaan. Het internet werkt anders. Het is de consument die bepaalt wat er over blijft. Continue innovatie op basis van input van consumenten is het enige instrument om te overleven. Slagkracht en schaalvoordelen versnellen de innovatie. Een goed product verkoopt zichzelf (vooral via het internet)!

Ik denk dat wat Rene J.J. Jepma beweert onjuist is. Het Internet werkt in veel opzichten anders, maar op dit gebied niet. Ook buiten Internet kan een product zichzelf bewijzen. En ook buiten Internet kunnen bedrijven zich in de markt met innovatieve producten en diensten onderscheiden. Nieuwe economie is de vertaling van oude economie naar Internet. Indien Rene J.J. Jepma het hier niet mee eens is ga ik graag de discussie met hem aan.

Wisten jullie dat er nog een prijsvergelijker/vergelijker is? Dat is de Prijsvergelijkingpagina, onderdeel van Startpagina: http://prijsvergelijking.pagina.nl Groet,Rob van Eeden

De pagina waar Rob van Eeden het over heeft is echter niet compleet. Mvg,Jeroen

Janet Sellis van <a href=" http://www.kieskeurig.nl/">Kieskeurig</a&gt; gaf het al aan… een prijsvergelijking is slechts een onderdeel van het keuzeproces van de consument. Informatie over het product, gebruikerservaringen en diensten die gelieerd zijn aan het product wegen veel zwaarder in het keuzeproces. Slechts aan het einde van dit proces gaat de consument bekijken waar hij het product dat hij gekozen heeft, kan gaan kopen. De propositie van Kieskeurig is volgens mij dus best wel goed, als je het over productinformatie hebt. Kieskeurig is daarom ook geen prijsvergelijker, hoewel kieskeurig wel de adviesverkoopprijzen vermeld. Waar weinig rekening mee gehouden wordt bij prijsvergelijkers is het feit dat de consument niet echt geinteresseerd is in adviesverkoopprijzen, maar in actuele verkoopprijzen. Het onderhouden van actuele verkoopprijzen is een enorme klus die erg wordt onderschat. Kijk eens naar Kieskeurig als voorbeeld en bedenk dan eens hoeveel mensen je op een data-entry afdeling moet hebben om alle (enorm vaak gemuteerde) actuele verkoopprijzen up-to-date te houden van alle aanbieders van die producten. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de informatie erg slecht te krijgen is. Het is ondoenbaar en daarom moeten er keuzes gemaakt worden. Dit is ook de reden dat <a href=" http://www.12compare.com/">12compare</a&gt; (van origine prijsvergelijker) zijn aandacht verplaatst heeft van het bieden van een prijsvergelijk (die altijd aanwezig blijft MET actuele prijsinformatie) naar "het faciliteren van het keuzeproces van de consument". Klinkt wellicht zwaar, maar waar het op neer komt is dat het prijsvergelijk een veel kleinere rol krijgt toebedeeld dan voorheen. Ook de hoeveelheid productgroepen is belangrijk in die keuze. Kieskeurig kiest voor veel productgroepen en dat heeft dus de consequentie dat alleen de basic product-informatie verwerkt kan worden. 12compare kiest voor een beperkt aantal productgroepen en gaat daarmee de diepte in, een andere keuze en een andere propositie naar de consument. De uiteindelijke "winnaars" hoeven niet de grote ondernemingen te zijn zoals Dirk Koopman schrijft (hoewel het erg handig is om een draagkrachtige VC te hebben die investeringen kan verzorgen op momenten dat het daadwerkelijk nodig is), maar zullen mijns inziens vooral die ondernemingen zijn die binnen de branches waarop ze actief zijn de meeste contacten opbouwen. Contacten die het initiatief ondersteunen omdat ze er zelf beter van worden (denk aan profilering binnen een segment: de huidige consument is echt wel bereid om 10 gulden meer uit te geven aan een product als hij weet dat de service van een bepaalde aanbieder stukken beter is dan "het goedkopere alternatief")

Ik ben het niet eens met de reactie van 12compare. 12compare is juist het voorbeeld van ' veel beloven, weinig geven' In plaats van uit te breiden bieden jullie dezelfde informatie als alle andere vergelijkers op het internet. 12 compare is dus zeker niet 'op de consument gericht. Jullie hebben in het begin beloofd elk kwartaal uit te breiden met minstens 1 product. Is nooit iets van waargemaakt.Ook de reactie op KIESKEURIG klopt niet. Het blijkt dat 12compare niet goed gekeken heeft. Het leuke aan de KIESKEURIG site is juist dat wij als consument actief mee doen! Ervaringen en prijzen komen zo tot stand. Ook gaan ze juist heel diep in op de producten ( veel diepen dan bv consumerdesk, die meer voor kwantiteit lijkt te gaan) Naar mijn mening krijgen sites als 12compare het heel moeilijk, en zullen ze uiteindelijk een stille dood sterven. Sites als consumerdesk zullen door hun kapitaal en mankracht blijven bestaan en de kleinere sites opslokken.

Opvallend is, dat de "reactie"-pagina die doorgaans toch interessante discussie oplevert nu voornamelijk als promotiemedium wordt gebruikt om de eigen prijsvergelijkingssite aan te prijzen. Dat men dit blijkbaar nodig vindt geeft aan dat er inderdaad een zware concurrentieslag aan de gang is! P.S: Je moet je inderdaad afvragen of de vergelijkingssites de Internetindustrie (zowel vragers als aanbieders) een dienst bewijzen, door de markt voor consumenten alleen op dit ene aspect prijs transparant te maken. Helaas is namelijk ook op internet de goedkoopste vaak de slechtste op gebied van levertijden, content en service. En dat zou voor de beginnende internet-shopper wel eens tot de voorbarige conclusie kunnen leiden dat winkelen op Internet in het algemeen onbetrouwbaar is. En of we daar nu zo blij mee moeten zijn…?

Prijsvergelijkingsites zijn een mooi instrument op zich. Maar je wilt naast de prijs ook de levertijd en de service vergelijken. Ik denk niet dat het bij online aankopen doen alleen om de prijs gaat.

Prijsvergelijkingssites richten zich inderdaad niet op het gehele aankoopproces van een consument. Er van uitgaande dat een consument zijn keuze al heeft gemaakt of een aantal mogelijke producten in zijn hoofd heeft, dan zou een prijsvergelijking een prijsindicatie op moeten leveren en een adres waar het betreffende product verkrijgbaar is.Ik zeg prijsindicatie omdat een consument niet altijd geinteresseerd is in de laagste prijs. Als een laagste prijs betekent dat het product online besteld moet worden en de bezorgkosten 25,-; of dat het een winkel aan de andere kant van het land betreft dan kan die winkel om de hoek die maar een 10,- duurder is ook opeens heel interessant zijn. Kortom, ze zouden moeten helpen bij 2 keuzes: 1. Ben ik geinteresseerd in het product tegen de huidige prijzen? 2. Bij welke winkel wordt het product gekocht? En naar mijn mening zijn er maar weinig vergelijkingssites die daaraan voldoen. Of de prijzen worden niet vaak genoeg bijgewerkt, of alleen de goedkoopste winkel wordt genoemd. Er wordt sowieso weinig (betrouwbare) informatie over winkels gegeven in het algemeen. Dat is nog wel een punt wat sterk verbeterd kan worden.

Internet wordt populair; op alle sectoren groeit het enorm, ook op dit aspect van prijsvergelijkers.Echter ……. je ziet als gewone gebruiker haast "door de bomen het bos niet meer".dit betekent dat de sterke toename een "oververzadiging" te weeg gaat brengen met alle consequenties van dien. Dit zal voor iedereen, zowel eigenaars van de sites als gebruikers verstrekkende gevolgen hebben.Prognoses worden niet meer gerealiseerd, concurrentie verhevigt, "katten in het nauw" zullen rare sprongen gaan maken. Resultaat: veel afvallers. Wellicht gaat dan ook hier het "recht van de sterkste" gelden en komt er een, wellicht versnelde, natuurlijke selectie, een "survival of the fittest".Wie zal er blijven, overwinnen ? Sites die het "one door shopping" het meest compleet en belangrijker nog met goede, excellente kwaliteit kunnen leveren.want door de overvloed zoekt iedere gebruiker, maar ook toeleverancier, geldschieter, etc., naar het beste !Er staat ons nog een leuke tijd te wachten ! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug