Deel dit artikel
-

Consument kijkt nog steeds online, koopt offline

Het Internet fungeert nog steeds als een gigantische catalogus. Amerikaanse consumenten zullen in 2005 een bedrag van 632 miljard dollar spenderen aan offline gekochte artikelen die ze op het web hebben opgezocht. Dit zegt onderzoeksbureau Jupiter Communications naar aanleiding van een onderzoek naar de impact van Internet op offline en online inkopen.

Het totaal aantal webgebasseerde aankopen in Amerika, zowel online als offline aankopen door invloed van het web, zullen volgens Jupiter dit jaar 235 miljard dollar omvatten. Hiervan nemen Internetgebruikers 43 procent voor hun rekening, zowel voor online als offline aankopen. De verwachting van Jupiter is dat dit over vijf jaar gestegen zal zijn naar 831 miljard dollar. 75 procent daarvan is voor rekening van de Internettters. Van deze 831 miljard zal dus 632 miljard in offline kanalen besteed worden, nadat de consument eerst informatie over de producten heeft opgezocht via Internet.
Online zal over vijf jaar een slordige 199 miljard dollar worden besteed, ook nadat er eerst informatie over de producten ingewonnen is via het web.

In een eerder onderzoek van Jupiter gaf 68 procent van de online kopers aan dat zij eerst online informatie over de producten opzoeken en vervolgens hun aankopen in de winkel doen. Veel bedrijven zien volgens Jupiter niet in dat hun online activiteiten de offline aankopen beïnvloeden. Volgens het bureau moeten bedrijven die twijfelen aan de belangrijke functie van het Internet goed overzien wat voor successen er online geboekt zijn en moeten ze zich richten op het bouwen van een geintegreerde organisatie om transacties online te starten en offline te beinvloeden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Overvest

De Amerikanen zijn gewend om gebruik te maken van een catalogus, vanwege de gemiddeld grote afstand tot winkelgebieden. Daarom lijkt het mij onlogisch dat ze nog steeds offline kopen, gezien vanuit het argument dat de pakketten thuis niet in de brievenbus kunnen. Wellicht is het de totale klantgerichtheid van de websites gecombineerd met het risico waarom menig Amerikaan toch kiest voor een fysiek afhalen van de goederen. Een not-for-profit organisatie die vertrouwen wekt bij de consument kan wellicht dit risico wegnemen. Een dergelijke organisatie dient nieuw opgezet te worden om volledig gebruik te kunnen maken van het Internet. De filosofie van de organisatie moet geënt zijn op webtechnieken.

Eddie Wagt

Ik kan me wel vinden in dit onderzoek, aangezien andere onderzoeken ook aantonen dat de transactiediensten op het internet nog niet volop aanwezig zijn, danwel volledig goed werken. Internet vervult hoofdzakelijk de informatiediensten en heeft hiervoor ook meer mogelijkheden om dit technisch te ondersteunen. Daarnaast is het wel onbegrijpelijk dat een product dat een lage beslissingsproces kent, zoals CD's en boeken, niet zo snel via het internet wordt gekocht. Producten die een langere beslissingsproces kennen, zoals bijvoorbeeld huizen of auto's vragen ook meer om informatiediensten en contactdiensten om zo dit beslissingsproces te ondersteunen. Een product met een lange beslissingsproces heeft ook de volgende kenmerken: hoge kostprijs, sporadisch aankoop, hoge betrokkenheid consument, onbekende productcategorie/merk, intensieve bedenktijd. Gaan we kijken welke producten dit zijn dan komen we dus o.a. op auto's en huizen terecht. Mocht een dergelijk product verhandeld worden via de offline-markt dan blijkt dus dat dergelijke producten de omzet flink verhogen. Dus de grote vraag is welke producten worden minder verkocht? En om hoeveel producten gaat het? Als je twee auto's verkoopt a ƒ 30.000 het stuk dan moet je voor dezelfde omzet minstens 2000 stuks CD's verkopen.

Louis

Vraag: als 43% van de web-gebaseerde aankopen wordt gerealiseerd door Internet gebruikers, wie zijn dan die 53% die geen Internet gebruiken maar toch een WEBGEBASEERDE aankoop doen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond