Deel dit artikel
-

Consument koopt weer echte boeken

Om een e-boek doe je geen pakpapier. Dat zal wellicht de reden zijn dat Amerikaanse boekhandels de verkoop van traditionele boeken de laatste dagen ziet toenemen. Crisis of niet, ketens als Barnes & Noble melden 10 procent meer omzet dan een jaar geleden.

Belangenvereniging The American Booksellers Association rapporteerde volgens The New York Times zelfs 16 procent meer omzet. Vorig jaar was het minder. Toen werden de eerste e-readers uitgeprobeerd, maar inmiddels is de consument op zijn schreden teruggekeerd.

Wel is de (Amerikaanse) boekenhandel bang dat er deze kerst meer tablets en e-readers worden verkocht, en de fysieke boekenverkoop vanaf januari alsnog inzakt. De algehele trend is minder positief. Zo heeft de Amerikaanse boekenketen Borders in heel de Verenigde Staten 650 winkels gesloten.

Voor schrijvers is het e-boek wel een zegen. Sommige schrijvers hebben besloten hun werk zelf als e-boek te publiceren. Succesauteur Michael Prescott verdiende dit jaar 300.000 dollar door 800.000 exemplaren van zijn boeken rechtstreeks te verkopen voor 99 dollarcent per boek.

Volgens de Vereniging van Amerikaanse uitgevers is het aandeel van e-boeken in de boekenverkoop gestegen naar 13,6 procent. In 2010 werden 114 miljoen e-boeken verkocht ter waarde van 878 miljoen dollar.

De Europese Commissie gaat overigens mogelijke kartelafspraken over eboeks tussen Apple en vijf grote uitgevers in Frankrijk, Duitsland, de VS en Groot-Brittannië onderzoeken. In maart heeft Europese Commissie al enkele invallen bij uitgevers gedaan die samen met Apple prijsafspraken zouden hebben gemaakt om e-boeks voor hogere prijzen te verkopen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Ik ben bang dat het een tijdelijke oprisping is omdat er wellicht nog geen leuke vervangers voor een e-book zijn om kado te geven. Waarom tref ik nog geen retailbox aan in de boekenwinkels met daarin een voucher/code om een e-book te downloaden? Het effect van het geven van een fysiek kado komt hiermee dichtbij en icm een e-reader of tablet is het downloaden zo gebeurt. De reden waarom dit soort zaken niet gebeuren is omdat veel bedrijven een hekel hebben aan veranderingen en daardoor niet “out of the box” denken.
Er is niet leukers dan nieuwe businessmodellen ontwikkelen in markten onder druk!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond