Deel dit artikel
-

Consumentenbond wil NMa-onderzoek naar boekingssites

Een steekproef van de Consumentenbond laat zien dat hotels op boekingssites hogere prijzen rekenen dan wanneer de consument belt.

Wie een hotel wil boeken, doet er soms verstandiger om het hotel te bellen dan via internet te boeken. Het blijkt dat hotels aan de telefoon wel kortingen kunnen geven die ze via het web niet kunnen of mogen geven.

De bond deed een steekproef onder zestien hotels in Amsterdam, Berlijn en Brussel. De resultaten acht de consumentenorganisatie dermate verrassend, dat toezichthouder NMa vraagt om een onderzoek te starten.

In een brief aan de NMa schrijft Michiel Karskens: “Hoewel de hoteliers vrijwillig de overeenkomst(en) met de individuele boekingssites aangaan, lijkt het erop dat er toch een collectief negatief (prijsopdrijvend) effect is op de mededinging, doordat alle grote boekingssites de strikte voorwaarden hanteren met betrekking tot de prijsstelling van het hotel op de website van het hotel.”

De prijzen van de hotels blijken namelijk op verschillende boekingssites grotendeels identiek. In Amsterdam zijn de overeenkomsten het grootst. Slechts zeventien procent van de prijsopgaven is wezenlijk afwijkend. In Berlijn en Brussel is dat respectievelijk 33 en 35 procent.

De Consumentenbond stelt: “Boekingssites verplichten hotels, volgens Koninklijk Horeca Nederland (KHN), op hun eigen sites geen lagere prijzen te tonen dan die op de boekingssite. Consumenten betalen volgens KHN dertig procent teveel, omdat de sites door de commissies op de boekingen prijsverhogend werken.”

Foto: Klara Kristina (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond