Deel dit artikel
-

‘Contactloos betalen groeit snel naar 45 miljard euro’

Contactloos en mobiel betalen in de Europese retail groeit van 0,1 miljard vorig jaar naar 45 miljard euro in 2017. De kassaomgeving digitaliseert.

Marktonderzoeker Berg Insight, afkomstig uit de telecomhoek, signaleert dat in heel Europa banken en mobiele aanbieders op het punt staan mobiele en contactloze betaaloplossingen op de markt te brengen. Via apps en digitale betaalpassen proberen ze het betaalproces nog wat laagdrempeliger te maken.

Lars Kurkinen signaleert wel een fundamenteel probleem: “Consumenten hebben helemaal geen problemen met de manier waarop ze nu hun aankopen in winkels afrekenen.” Daarom moet er aan de kassa meer toegevoegde waarde worden geleverd. Digitale spaarpunten en kortingsbonnen, te verzamelen via pas of apps, zijn daar een voorbeeld van. “De winkelervaring voor, tijdens en na het afrekenen moet worden verrijkt.”

In Nederland maakt ING vandaag bekend dat het vanaf vandaag nieuwe passen gaat uitleveren met de mogelijkheid om contactloos te betalen. Als de kassa’s daarop zijn toegerust hoeft de klant enkel zijn pasje over de kassa te vegen om te betalen, net zoals inchecken bij het OV. De bank verwacht tot het einde van het jaar drie miljoen passen uit te leveren. De andere grote banken volgen later dit jaar.

Of de portemonnee voor fysiek georiënteerde winkeliers voor de gewenste digitale kentering zal zorgen, is de vraag. Bill Ready van het Amerikaanse bedrijf Braintree denkt van niet. Betalen met PIN of NFC (contactloos) voorziet in vrijwel alle behoeftes die consumenten aan de kassa hebben. Er zijn niet veel andere mobiele betaalbehoeftes. Het gapende gat in de markt ligt in laagdrempelige betalingen en diensten op mobiele dragers. In de afgelopen maanden wist hij enkele topfiguren uit het team van Google Wallet aan te trekken om zijn ideeën daarover verder vorm te geven.

 

Foto: Todd Kopriva (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Sander

Automatisch het bonnetje mailen, in plaats van uit te printen zou ik al een mooie winst vinden. Kost minder bomen, en ik hoef geen bonnetjesmapje meer te bewaren!

Bart Jaspers

Hallo alle techno-pappegaaien, wakker worden.

NFC is [technology push] van de industrie en banken, die weer een lock in-technologie hebben gemaakt. Fysieke retailers moeten hun klanten leren kennen en daarom zullen juist diezelfde retailers betalingen per apps gaan bevoordelen, want dan ben je niet gebonden (lock in) aan fysieke passen, chips – heb je ook geen fysieke terminals nodig en heb je een veel grotere volatiliteit in de betaal-, loyalty- en couponsmarkt. Zowel de retailer als de consument zal *per transactie* (let op!!) zijn PSP en coupon- en loyalty-scheme provider gaan kiezen ! Betalen, coupon redemption en loyalty points gaan naar 3-in-1 Apps.

Het is juist die beweeglijkheid en vrijheid die retailers nódig hebben, en die consumenten willen, waarom fysieke tokens (nfc-in phone, nfc-on phone, nfc-on card) zullen falen. Daarnaast hebben iig alle Nederlandse retailers vorig jaar al nieuwe pin-terminals moeten kopen ivm de introductie van de EMV-chip, die ik schat dat weinig retailers opnieuw bereid zullen zijn om een nfc-enabled pinterminal te gaan aanschaffen na 2 jaar… Mark my words!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond