Deel dit artikel
-

Coolblue ziet resultaten van crosschannel

In de tweede helft van 2011 zag Coolblue zijn groei sterk versnellen. De cross-channel retailer achter 115 shops en vier fysieke winkels groeide over het hele jaar met 20 procent.

Via shops als PDAshop.nl en Laptopshop.be verkocht de onderneming voor 114 miljoen euro een recordaantal elektronicaproducten. “De eerste maanden ging het goed, maar vanaf mei ging het echt hard”, aldus Pieter Zwart, oprichter en directeur van Coolblue. Zwart spreekt vandaag op de Webwinkel Vakbeurzen. “Rond de kerst waren er weken met 25 tot wel 50 procent groei.” De groei van de Belgische activiteiten was met 40 procent ook opvallend.

De onderneming opende vorig jaar 52 webshops, van Boormachinestore.be tot Mobielinternetshop.nl. De echte uitblinkers liggen volgens Zwart bij de kleine huishoudelijke apparaten, zoals Keukenmachineshop.nl en zelfs Broodbakmachinestore.nl. De economische situatie geeft de onderneming ook de wind in de rug, aldus Zwart: “Consumenten kiezen bewuster. Ze vergelijken meer en laten zich goed informeren. Online winkels helpen ze daar beter bij dan de traditionele winkels.”

Coolblue hecht echter ook waarde aan fysieke winkels. In 2012 opent het bedrijf weer nieuwe vestigingen. In België wordt een nieuwe, grotere winkel in Wilrijk geopend. Daarna worden er locaties in Amsterdam en Utrecht gezocht voor verdere uitbreiding in Nederland. “Mensen komen langs om het product ‘nog even’ te bekijken, voor een adviesgesprek of voor de service. Maar uiteindelijk is het ook goed voor de onlineverkoop. Mensen willen weten dat ze ergens een steen door de ruit kunnen gooien als het mis gaat”, aldus Zwart.

Op dit moment staan er 63 vacatures bij Coolblue open. Het bedrijf zoekt veel IT-ontwikkelaars, maar ook productmanagers en online marketeers.

Deel dit bericht

3 Reacties

Marinka

Toevallig 2 ASUS Zen notebooks bij hen besteld gisteren. Vandaag al binnen zolas ook beloofd op de site! Keurige levering en goede website. Respect voor dit bedrijf.

Marco

Alleen jammer dat ze hongerloontjes betalen aan personeel, het is wel duidelijk dat zij niet mee profiteren.

Jeroen Bos

Volgens mij verdient dit bedrijf uitsluitend respect. De manier waarop dit gebeurt is is “plat” maar wel (online) retail pür sang. Medewerkers hebben de vrije keus om voor dit bedrijf te willen werken. In deze fase van de online markt kun je volgens mij veel bij Coolblue leren. Veel medewerkers zien dit als een investering in zichzelf en willen dit een aantal jaren doen om wat te leren. Dan is een “mager” salaris slechts een bijzaak. Met dit model is niets mis. Iedereen heeft de vrije keus in het kiezen van een baan. @ Pieter: Chapeau!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond