Deel dit artikel
-

Crisis nekt ook online marketingbedrijven

De economische recessie gaat niet onopgemerkt aan de online marketingsector voorbij. Als voorbeeld is daar Leads2Business Company BV, het bedrijf gooit de handdoek in de ring. De site is offline, Leads2Business Company BV is failliet.

Het bedrijf, gespecialiseerd in online marketing, werft nieuwe klanten en personeel via online kanalen zoals Google Adwords, e-mailmarketing en affiliate marketing.

In deze tijd had Leads2Business Company BV problemen om een handtekening onder een contract te krijgen. "De tijd van het eerste contact tot aan de eerste order duurde steeds langer", aldus een directielid. Er kwamen om die reden minder orders binnen.

De directie noemt het ‘makkelijk’ om het faillissement op de economische recessie af te schuiven: "Maar het heeft er wel mee te maken." Wanneer de mensen in de omgeving om een reactie wordt gevraagd, dan komt er vaak het antwoord dat dit proces ‘bewust wordt vertraagd’: "Ze doen momenteel even voorzichtig."

De mensen in de omgeving, klanten en personeel zijn inmiddels ingelicht. "Het bedrijf houdt op te bestaan, voor de klanten zoeken we een goede plek." De 9 man en enkele stagiaires die in dienst waren, moeten op zoek naar een nieuwe baan.

Tot de klanten behoorden onder meer KWF, TNT, Thomas Cook en Parool.

Bron foto: Nieve44/La Luz (CC)

Deel dit bericht

20 Reacties

Eric

Moest het artikel 2 keer lezen… L2B failliet?!  Uhhh oke het leek mij toch dat in een crisis vooral de "lead" tak het beter zou doen dan in de maanden ervoor. Ook getuigd het van slecht management als ze z'n kleine buffer hebt/geen lening kan krijgen voor 9 man personeel om de "vertraging van het tekenen van contracten" te kunnen overbruggen.  Iedereen sterkte daar!

Marco Hendrikse

Als eenmansbedrijf met ongeveer dezelfde diensten als LeadsBusiness kan ik beamen dat offertetrajecten langer duren. Bovendien worden projecten vaak op het allerlaatste moment gecancelled. Dat neemt niet weg dat er nog volop werk, volop kansen zijn. En gelukkig heb ik dan lage kosten om (incidentele) tegenslagen op te vangen.

danny

saskia & crew sterkte in deze roerige tijden …

Dirkjan

@ericDat deze tak sterker is klopt. Dat geeft ook wel aan hoe zwaar bannerbedrijven waarschijnlijk geraakt zijn.  Waarom L2B failliet is zullen ze enkel zelf weten. Dat ligt vast niet aan de markt of het segment waarin ze actief waren want er zijn bedrijven die het naar verhouding inderdaad best goed doen. Dan nog kan de crisis de schuld zijn. Een voorbeeld: Als L2B snel wilde groeien en met extern kapitaal al redelijk op het randje zat om groei te kunnen realiseren is een daling van enkele tientallen procenten omzet, gelijk reden voor faillissement wellicht. Dat hoeft geen slecht management te betekenen zoals jij aangeeft enkel omdat het achteraf simpelweg blijkbaar een onjuiste strategie was. Niet alle bedrijven die nu over de kop gaan zijn daarom gelijk slecht. management. Ondernemen is risico's lopen. Elk bedrijf kan in theorie failliet.

Eric

@Dirkjan, gedeeltelijk zeker mee eens, maar ik blijf erbij dat internet de enige plek is waar nog altijd meer (reclame)geld wordt uitgegeven dan vorig jaar, zeker als je kijkt naar de kanalen die L2B gebruikt(e). Ik heb Saskia altijd erg hoog ingeschat (en nog steeds) en had dit zeker niet verwacht.

marko d

Inderdaad ook de online marketing sector en zelf performance based marketing krijgt klappen, niet alleen adverteerder zijn voorzichtiger maar ook de consument besteld een stuk minder.(denk een aan de markt voor hypotheek offertes!) Ook wij merken de crisis, bij ons zijn de xxx% groeicijfers terug naar xx%. Voor een 'regulier' bedrijf (niet denigrerend bedoeld) is dat fantastisch maar voor ons ver onder target en een hele omschakeling dat de groei ook eens minder kan zijn/worden. Maar niet te veel getreurd, en laat ik dan ook maar eens profiteren van de crisis. Wij zoeken nog steeds nieuw personeel en blijven investeren groei. Dus als de medewerkers nog aan de slag willen, dan hebben we bij Daisycon nog wel ruimte. 

Michel Groenveld

'Slecht management': meteen weer een trap na voor deze ondernemers. Blij met jezelf als je in de spiegel kijkt Eric?  Nog even Daisycon pushen over de rug van andermans ellende. Applausje voor jezelf Marko.  Sterke mensen van L2B.

bas hof

Ik wens Michiel en zijn team sterkte in deze zware tijden. Ik kan me niet voorstellen dat dit met mismanagement te maken heeft. Zoals ik deze partij ken zijn ze zeer competent en ervaren ondernemers… Jammer.

Bas van de Haterd

Verbazingwekkend, had Michiel en co hoog zitten, maar 9 man en wat stagiaires? Klinkt mij eerlijk gezegd al wel als veel mankracht voor wat een lean en mean online bedrijf zou moeten zijn. Misschien iets te snel gegroeid? Dat zie je momenteel veel, de partijen die hard wilde groeien en dat met extern kapitaal financierde i.p.v. met cash flow hebben nu een probleem.

Marcel Vogels

Aan Saskia zal het zeker niet hebben gelegen, dat is aantoonbaar 1 van de beste online media professionals in Nederland.

Eric

@Michel Groenveld, wat een onzin opmerkingen. Waar ligt het dan aan? de stagaire? Ofhet nou te hard groeien, te hoge salarissen, te weinig opdrachten of geen financiering is… het is de taak van het managment om hier op voor te bereiden. Er zijn ergens verkerde keuzes gemaakt of verkeerde berekeningen gemaakt, dit kan de beste gebeuren. Ieder bedrijf kan stuk, ook de mijne of die van Marko maar als je dan de mensen meteen weer aan een baan wil helpen ben je een aasgier?

Rob

De reden dat leads2business failliet is heeft vooral te maken met het feit dat cost per lead (CPL) als afrekenmodel ten dode is opgeschreven en eigenlijk al zo goed als dood is. Alles gaat naar ofwel cost per sale (affiliate marketing) ofwel display (maar dan full motion display ads in topcontent umfeld). Uiteindelijk zal zelfs het CPC model eraan gaan maar dat duurt nog wel even omdat dit Google's brood en boter is. Maar CPL is een snel aflopende zaak. Even voor de duidelijkheid: wat is de essentie van CPL (voordat er discussies ontstaan over 'performance based' etc.): CPL is een campagne waarbij er door de adverteerder wordt betaald terwijl deze nog geen omzet heeft, de adverteerder moet zelf de omzet zien te halen uit de lead. Ik denk dat leads2business zich teveel op het CPL model heeft geconcentreerd: lees: via microsites respons proberen te genereren waarna de adverteerder deze moet converteren naar een uiteindelijke omzet. Leads2business was geen affiliate partij: hun business model was duidelijk anders dan pure play affiliate partijen als bijv daisycon, m4n, tradetracker, testnet, etc). Ook hun technische systeem was onvergelijkbaar met affiliate partijen. De keuze voor het CPL businessmodel heeft ze genekt. Zeker nu in deze tijd denk ik dat een echte CPL campagne waarbij het conversierisico bij de klant ligt heel moeilijk te verkopen is. Men is veel kritischer geworden en zal direct voor cost per sale gaan. Dan vraag je je af: waarom ging Leads2business dan niet de cost per sale kant op? Het antwoord is: dit is een heel ander business model, niet alleen financieel maar ook operationeel. Het vereist andere technische systemen, het vereist andere processen maar misschien nog wel het allerbelangrijkst: leads2business voegt helemaal niets toe aan de affiliate markt. Iedere e-commerce partij die je benadert om een affiliate (CPS) campagne te draaien kent de gevestigde partijen in de markt en zal nooit een CPS campagne alleen bij leads2business neerleggen. Dus als ze geluk hebben mogen ze samen met andere partijen (daisycon, tradetracker, etc) dezelfde campagne draaien. En dan loopt een partij als leads2business meteen tegen het probleem aan van de sitepartners: immers, die kennen ook allemaal al de gevestigde affiliate partijen, dus waarom zouden ze een campagne van leads2business opnemen? Een vicueuze cirkel waar je moeilijk uitkomt als je je op cost per sale campagnes wil richten als online advertising aanbieder. dat is overigens ook de reden waarom het extreem moeilijk is om je in te vechten in de cost per sale (affiliate) markt: kijk maar naar min of meer mislukte introducties van partijen als Zanox en Webgains, hoop geld, maar ze krijgen nauwelijks ppot aan de grond in nederland. Terug naar Leads2business: strategisch gezien hadden ze dus verschillende keuzes in het afgelopen jaar gehad: ofwel ze hadden zich getransformeerd als een pure play affiliate partij. Ik denk dat ze dit ook serieus hebben overwogen maar de conclusie hebben getrokken dat dit een extreem moeilijk traject is om je in deze markt in te vechten. Ofwel ze hadden zich gericht op CPC campagnes, maar ja die markt is eigenlijk al een paar jaar in het bezit van Google, dus daar wil je ver vandaan blijven. Resteert in de strategie: blijven focussen op cost per lead campagnes via microsites, waarbij de traffic wordt gevoed enerzijds via wat sitepartners en anderzijds via Google adwords. De kosten om kwalitatief goede traffic te genereren naar een CPL campagne neemt de laatste tijd alleen maar toe omdat de gemiddelde CPC bij Googe toeneemt en de conversie naar leads al tijden afneemt. Gevolg: vanuit search een steeds hogere kostprijs om leads te genereren: dus de kostprijs per lead zal waarschijnlijk fors boven de 50% hebben gelegen. En als de klanten van leads2business dan ook nog eens steeds kritischer worden over conversie en dus de uiteindelijke opbrengst per lead en nieuwe klanten de beslissingstrajecten in de vertraging zetten is het op een gegeven moment afgelopen, zeker als je 9 salarissen moet betalen. De buffers zijn dan snel weg. En banken gaan echt geen 'vertraging van het tekenen van contracten' financieren zoals Eric in een eerdere reactie aangaf. Zo werkt het niet bij banken, ze willen misschien overbruggingen financieren maar dan alleen met waterdicht getekende contracten en zelfs dat is moeilijk in de huidige tijd. kennelijk is Eric geen ondernemer. Verder nog een korte comtemplatie over het ondernemerschap van Saskia en collega's: gelu l over mismanagement moet je naast je neer leggen. Dit zijn de gemakkelijke opmerkingen zonder enige kennis van zaken en diepgang. Je maakt als ondernemer keuzes in de strategie. Je weet nooit of het gaat werken. Je probeert de downsides zoveel mogelijk te beperken. Maar soms werkt je strategie gewoon niet omdat de markt verandert en/of omdat je assumpties niet uitkwamen. Je weet het gewoon niet van tevoren, en simpelweg even je strategie aanpassen klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. Ondernemerschap is altijd gebaseerd op verwachtingen, die komen nooit zo uit zoals je verwacht, en soms zit de de tijd dan ook nog eens tegen zoals nu, dan ben je gewoon het haasje. Let dus niet op simpele verklaringen als 'teveel vreemd vermogen' of "te snel gegroeid' . Allemaal BS, dat zijn mensen die zelf nooit een kleine onderneming hebben opgezet en gerund, maar de economie katerns lezen in de NRC. Jullie hebben als directie keuzes gemaakt op basis van aannames die niet uitkwamen. Kan gebeuren, Ik hoop alleen niet dat er erg veel partijen (sitepartners?) zijn die moeten fluiten naar hun geld. 

Henk Jan Dulon Barre

Wat een onzin dat CPL dood is. Wij (Yargon) gaan binnen kort starten met een CPL campagne en hebben ? 7,00 over voor elke lead. In ons geval is dat een aanvraag voor een gratis quickscan

Luc van Poelje

Michel en Saskia wens ik veel sterkte. De titel suggereert echter dat er meer bedrijven failliet zijn.  Weet iemand welke?

Danny Adamse

Heftig nieuws, niet verwacht… heb daar een aantal oud-collega's zitten, heel veel sterkte allemaal!

Jannemiek

@Luc, De kop is misschien een beetje ongelukkig gekozen. Wat ik aan wilde geven is dat de online marketingsector niet veilig is voor de crisis. En daar is L2B helaas een voorbeeld van.

Eddy

Ondernemen is keuzes maken. You loose some, You win Some.. En al je een beetje meer wint dan verliest, dan overleef je.. Klinkt simpel, maar doe het maar eens. Orakelen over waar het naar toe gaat is leuk en moeten we ook zeker blijven doen. Echter, het staat soms ver van de oh zo spannende werkelijkheid. Saskia succes!

Roger Kenbeek

@Rob, Ik wil even reageren op een opmerking over de in jouw ogen mislukte introducties van zanox en Webgains op de Nederlandse markt. Als zanox Nederland zijn we onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf en kan ik dus niet veel zeggen over onze omzetten. Wel kan ik melden dat wij in de drie jaar dat we actief zijn in Nederland zijn gegroeid van 1 medewerker naar 20 en we momenteel nog op zoek zijn naar 5 nieuwe krachten. Zoals je wel kunt begrijpen, komt dit doordat de zaken goed gaan. Ik wil dan ook zeker niet spreken van een mislukte introductie op de Nederlandse markt. Wij zijn puur transactie gericht en daar is juist een grote vraag naar in de huidige markt. Ik vind het daarom ook des te spijtiger te zien dat Leads2Business het niet heeft gered. Sterkte aan het hele team. Roger Kenbeek, zanox

Mick Lodder

Michiel, heel veel sterkte gewenst. En mensen, we kennen de achtergronden niet dus stop maar met al die speculaties. Dit kan ieder bedrijf overkomen.

Hans Mampaey

@ Roger Kenbeek Dag Roger, Blij te horen dat alles voortreffelijk loopt !!  On topic : De hele markt deelt in de klappen, online marketing houdt nog iets langer stand vanwege de meetbaarheid van de produkten en diensten. Maar spijtig genoeg zullen hier ook agencies sneuvelen. Sterkte alleszins aan deze bedrijven en hun werknemers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond