Deel dit artikel
-

Criteo opensourcet klikdatabase voor onderzoek

Reclametechnologiebedrijf Criteo publiceert een terabyte aan klikdata onder een opensourcelicentie. Onderzoekers krijgen hiermee de gelegenheid lerende algoritmes te maken en verbeteren.

Het bevorderen van de ontwikkeling van zelflerende systemen is het doel van Criteo met het publiceren van de dataset. Deze omvat vier miljard dataregels met informatie uit de eigen praktijk. Die data zijn niet tot personen herleidbaar.

De terabyte aan dat lijkt veel, maar het bedrijf slaat dagelijks twintig keer meer nieuwe data op. Die betrekt het van scripts op websites van adverteerders, en cookies, die het surfgedrag van de internet herkennen en vastleggen. Op basis daarvan rekent Criteo uit welke uiting het moet vertonen en wanneer een consument het meest waarschijnlijk is om daarop te klikken.

De dataset is als download beschikbaar gesteld aan academische onderzoekers om wetenschappelijke artikelen mee te kunnen maken.

Foto: Phil Roeder (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond