Deel dit artikel
-

Crowdsourcingfilm over DSB-neergang in de maak

De opkomst en ondergang van de DSB Bank wordt verfilmd. Initiatiefnemer Jan Willem Alphenaar maakt van DSB The Movie een crowdsourcingproject. Hij heeft nog niet eerder een film gemaakt. “Maar dat hoeft ook niet, dat is het idee van crowdsourcing.”

Iedereen die dat wil kan een bijdrage leveren aan de film via bijvoorbeeld Google Wave, Hyves, Twitter, LinkedIn, Flickr of de eigen site.

Alphenaar zat in de auto, stond in de file en hoorde het nieuws dat Scheringa een boek en een film wilde maken. Wat hij kan, kan ik ook, moet de initiatiefnemer hebben gedacht: "Ik was bezig met een artikel over crowdsourcing en dan is dit natuurlijk de ideale testcase. Het ging er eigenlijk over hoe je Google Wave in kunt zetten voor crowdsourcing."

Proces

Volgens de initiatiefnemer is dit de eerste film die via crowdsourcing wordt gemaakt. De oproep voor de verhaallijn komt op 2 november. "Alles laten we door het publiek doen." Maar eerst gaat het project van start met de karakters uit de film. "Daar willen we een beschrijving van hebben. Dan hebben we een beetje een beeld welke kant de verhaallijn opgaat."

Als de verhaallijn rond is, uiteraard ook opgezet door het publiek, dan moet het script door een professionele scriptschrijver worden uitgeschreven. Alphenaar: "Ook zoeken we nog een financiële expert die de financiële feiten kan controleren. Het mag een satirisch docudrama worden, maar het moet niet op science fiction uitdraaien."

Publiek

Is het script eenmaal rond, dan wordt het geheel in scènes van elk 2 minuten verdeeld. "Dat wordt het leukste stuk, meent Alphenaar. "Mensen mogen dan een scène kiezen, deze zelf filmen en monteren en aanleveren op de verschillende videoplatforms als bijvoorbeeld YouTube. Op Dik.nl mag het publiek stemmen op de verschillende scènes."

De winnende scènes worden achter elkaar gemonteerd en er wordt een leader gemaakt. Op de credits komt iedereen te staan die heeft meegewerkt, zo belooft de initiatiefnemer. Ook mensen die niet de uiteindelijke scènes hebben gemaakt. "Gelukkig kan je een aftiteling heel snel laten lopen", lacht hij.

Kwaliteitsbewaking

Op de vraag hoe Alphenaar de kwaliteit gaat bewaken antwoord hij het volgende: "Of het naadloos gaat worden, ik ben bang van niet. Als we straks de verhaallijn afhebben en daarmee de scènes zijn ingevuld, dan kunnen mensen dat gaan aanleveren." Hij wil niet dat het een rommel wordt. "Het moet goed gemonitord worden. Op basis van de plusjes en minnetjes van het publiek komen de beste inzendingen bovendrijven."

Aandacht is er genoeg. "We hebben ondertussen al logo’s aangeboden gekregen, via LinkedIn melden zich regisseurs. Marketingfacts helpt bij het proces en er is een hostingbedrijf gevonden, Dik.nl verzorgt de publicatie." Het aantal bezoeken noemt Alphenaar ‘niet normaal’. "We hebben nu sinds 9 uur, 1.200 unieke bezoekers. Dat is niet slecht voor een website die sinds 2 dagen in de lucht is."

Het uiteindelijke product, een film van 30 minuten, wordt uitgezonden op internet. Maar: "Als een omroep zich aanmeldt om het op televisie uit te zenden, dan vind ik dat een goed idee, dat is alleen niet het uitgangspunt."

Winst

Het project wordt gemaakt zonder winstbejag. "We willen het kosteloos maken. Als mensen meewerken, dan is dat omdat ze dit initiatief willen steunen. Ik hoop zelf dat het niet te veel tijd gaat kosten", aldus Alphenaar die in het dagelijkse leven social media consultant is. Als er toch winst wordt gemaakt, dan gaat dat naar een goed doel. Ook het doel wordt door het publiek uitgezocht.

Plannen om het initiatief uit te breiden heeft Alphenaar nog niet. Op de vraag of het publiek een vervolg mag verwachten, deel 2 van DSB The Movie, twijfelt Alphenaar even. "Dat weet ik niet. Als publiek het wil, dan ja… Ik ben  bereid om het aan te jagen, maar dat zien we dan wel weer."

Alphenaar dacht in eerste instantie de film in februari af te kunnen leveren, maar met alle aandacht en reacties die hij zo kort na de start al krijgt heeft hij de tijdslijn verkort. "Ik verwacht nu dat het eind december al klaar kan zijn. Het gaat zo snel. Al heb ik eerlijk gezegd geen idee hoeveel tijd er bijvoorbeeld in het ontwikkelen van een script gaat zitten." Hij heeft nog niet eerder een film gemaakt. "Maar dat hoeft ook niet, dat is het idee van crowdsourcing."

Bron foto: Xurble (CC)

Deel dit bericht

6 Reacties

Matthijs van den Broek

Geweldig ook hier aandacht! Eind december al klaar? Poehee. Werk aan de winkel voor de crowd 😉

Mart

Ik heb zo'n vermoeden dat we hier nooit meer iets van gaan horen… Zijn de beste films niet gemaakt door dictatoriale regisseurs? Zeg maar de tegenpolen van 'crowd-sourcing' ? Volgens mij wordt kunst nooit gemaakt volgens 'democratische principes' en heb je juist eigenzinnige types nodig die tegen de stroom van de "crowd" in roeien….

Matthijs van den Broek

@Mart: Zo meteen komt Editie NL langs voor opnamen. Dus je hoort in ieder geval op teleivisie vanavond nog van dsbthemovie. 😉

Mart

Ik reageerde misschien iets te cynisch (lekker makkelijk online ;))Ik gun je / jullie absoluut het succes hoor, alleen heb ik mijn vraagtekens bij het fenomeen "crowdsourcing". Het heeft zeker een nut bij bepaalde toepassingen (wikipedia bv) maar je ziet steeds vaker dat het wordt gebruikt bij creatieve processen. Maar naar mijn mening zijn juist innovatieve (cq creatieve) ontwikkelingen het werk van eenlingen of kleine groepen (met al dan niet dictatoriale neigingen ;)) die tegen de stroom in gaan. Kijk naar de manier waarop Steve Jobs bij Apple werkt, Kijk naar alle verhalen over verschrikkelijke regisseurs die toch een meesterwerk afleveren… Ik heb kortom niet zoveel vertrouwen in "the crowd" als het er op neer komt om echt iets nieuws te ontwikkelen.

Danny Mekic'

Ik vind het een prachtig concept! Alleen bij de uitwerking is op dit moment nog onvoldoende nagedacht over juridische implicaties. Momenteel loopt er een logo-sourcing verzoek, en de inzendingen op Flickr dragen over het algemeen een copyright-balk en de disclaimer "all rights reserved". Die logo's mogen dus niet zomaar gebruikt worden door de initiatiefnemers van de crowdsourcingfilm. Ben benieuwd of het concept in de praktijk blijkt te werken, en naar het eindresultaat!

raymond vd kaaij

Er bestaan al legio initiatieven op dit gebied (Swarm of Angels bijvoorbeeld) maar echt een goede case van een film (zeker een speelfilm) die langs deze weg is gemaakt is er nog niet. Alleen het Nederlandse Blender komt enigszins in de buurt (maar dat was een korte animatie, zonder hieraan af te doen). Anyway, als filmproducent ?n producent van content voor online platforms ben ik nog erg sceptisch over 'crowd sourced filmmaken'. Desalniettemin, succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond