Deel dit artikel
-

Cyber Monday: 30 procent meer mobiel verkeer

Amerikaanse webwinkeliers hebben op Cyber Monday hun omzet met zeker negentien procent zien toenemen. Dat blijkt uit eerste metingen van IBM. Meest opvallend: mobiel verkeer nam met dertig procent toe.

Het gaat om voorlopige cijfers, want IBM heeft gemeten tot 9 uur in de avond. Zestien procent van de online aankopen werd gedaan met mobiele apparaten, een groei dat dertig procent vergeleken met vorig jaar.

Cyber Monday wordt elk jaar belangrijker vanwege de koopjes. Amazon halveerde bijvoorbeeld de prijs van Canon digitale camera’s en ook kleding ging in de uitverkoop. eBay had identieke aanbiedingen. Fysieke winkels met een websites moesten wel volgen. Webwinkeliers hebben dit jaar opvallend veel push-berichten verstuurd om kopers te attenderen op koopjes. Het aantal bezorgingen binnen een dag bij Amazon steeg 47 procent, bij eBay was dat 21 procent.

Ook opvallend: consumenten die van Facebook kwamen, hadden de hoogste bestedingen. De gemiddelde bestelling kwam uit op bijna 98 dollar. Ook Pinterest-shoppers gaven gemiddeld meer uit, maar Facebook verwijzingen converteerden 38 procent hoger.

Erg geliefd waren dit jaar tablets en smartphones. Diezelfde tablets werden vaak ook gebruikt voor oriëntatie en aankoop.

Adobe schat de online omzet maandag op 2,29 miljard dollar. Vrijdag werd ook al een record gebroken met 1,93 miljard dollar. Adobe baseert zijn onderzoek op gegevens van 2000 webwinkels. Mobiele bestellingen waren dit keer goed voor 419 miljoen dollar, 18,3 procent van de onlineverkoop. Tablets namen daarvan 290,8 miljoen voor hun rekening.

Andere ramingen komen iets lager uit op 1,735 miljard dollar. Volgens comScore bedragen de totale bestedingen rond de feestdagen (32 dagen) dit jaar 23,9 miljard dollar, 8 procent meer dan een jaar geleden.

De traditionele retail heeft voor het eerst sinds 2009 te maken gehad met minder omzet in het zogenoemde Black Friday weekend. Wel wordt rekening gehouden met een lichte omzetstijging van 3.9 procent naar 602,1 miljard dollar. De online verkoop rond de feestdagen gaat drie keer zo snel en komt dit jaar op 82 miljard dollar.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Armandb

Ze hebben hun omzet zien verhogen maar hun winst zien dalen. Cyber monday, black friday. Binnenkort wordt het solden de hele week, jaar door.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond