Deel dit artikel
-

Daling in het aantal uitspraken Geschillencommissie Thuiswinkel

De Geschillencommissie Thuiswinkel heeft in 2012 in totaal 55 uitspraken verzonden aan leden van Thuiswinkel.org. De klachten hadden onder meer betrekking op audiovisuele apparaten en computer/randapparatuur. Het bedrag dat met de klachten gemoeid was, bedroeg gemiddeld 455 euro.

Van de 55 uitspraken in 2012 werden er 39 gegrond verklaard, een ten dele gegrond en veertien ongegrond, zo meldt de brancheorganisatie. In 56 procent van de zaken heeft de consument de zitting bijgewoond. De ondernemer was in vijftien procent van de gevallen bij de zitting aanwezig.

Ten opzichte van vorige jaar is er sprake van een daling in het aantal uitspraken. Vorig jaar waren er zeventig uitspraken, waarvan 47 gegrond, over een gemiddeld bedrag van 495 euro. Dat er minder leden op de zitting zijn verschenen, is opvallend. Doel voor komend jaar is om de redenen hiervan in kaart te brengen.

De Geschillencommissie Thuiswinkel is onafhankelijk en valt onder de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) in Den Haag. Zowel consumenten als ondernemers hebben de mogelijkheid om een geschil voor te leggen aan de geschillencommissie.

Een consument dient een klacht altijd eerst voor te leggen aan de ondernemer. Wanneer er geen overeenstemming bereikt, wordt kan de klachtenbemiddeling van Thuiswinkel.org worden ingeschakeld. Ook de ondernemer kan hier gebruik van maken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Vind ik toch opmerkelijk voor een sterk groeiende markt en eigenlijk ben ik daar wel blij mee. Webshops begrijpen gewoon goed dat ze de klant goed moeten bedienen en consumenten hebben wellicht meer begrip voor zaken die wel eens minder gaan. Misschien een teken van een volwassen wordende markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond