DDMA start mythbuster-campagne rond AVG

DDMA, vereniging voor data en marketing, is een mythbuster-campagne gestart, bedoeld om twijfels bij het Nederlandse bedrijfsleven over de nieuwe privacywetgeving weg te nemen. Tijdens de campagne ontkracht DDMA tot 25 mei elke dag een belangrijke AVG-mythe.

Om bedrijven verder op weg te helpen is een AVG-hulplijn in het leven geroepen waar organisaties terecht kunnen met vragen. Uit een peiling van DDMA onder tachtig bedrijven blijkt dat 65 procent van de bedrijven ‘redelijk’ op de hoogte is van de nieuwe wetgeving. Mensen die redelijk op de hoogte zijn, kunnen ook gevoeliger zijn voor desinformatie.

Directeur Diana Janssen constateert dat de zelfverklaarde privacy-experts als paddenstoelen uit de grond schoten, ‘zonder juridische of compliance achtergrond’. ‘De tegenstrijdige informatie die zij verspreiden maakt het voor ondernemers onnodig lastig om met de AVG aan de slag te gaan. Dat is gevaarlijk. Deze nieuwe wet heeft namelijk gevolgen voor alle organisaties die data inzetten voor marketingdoeleinden. Zeer belangrijk dat mensen dus weten wat klopt en niet klopt’.

Bij de aftrap van de campagne ontkracht DDMA direct twee mythes. Zo signaleert de vereniging dat sommige ‘privacy experts’ beweren dat elk bedrijf vanaf mei 2018 een Functionaris Gegevensbescherming (Data Protection Officer) in dienst moet hebben, terwijl dit niet voor elke organisatie het geval is. Ook zou de AVG alleen van toepassing zijn op digitale bestanden. Ook dat is niet waar, een stapel papier komt ook in aanmerking.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug