Deel dit artikel
-

DDMA wil weggooiplicht voor persoonsgegevens

DM-brancheorganisatie DDMA wil dat bedrijven en de overheid gaan nadenken over het weggooien van persoonsgegevens. Vooral meegeleverde maar niet-relevante data zouden naar de digitale prullenbakken moeten verdwijnen.

“Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij iemand met PIN een treinkaartje bij de NS Koopt. De spoorwegen innen geld, maar weten ook direct waar en wanneer iemand dat kaartje kocht en hoe zijn reis er uit ziet”. DDMA-voorzitter Tom Kok schetst dat bedrijven meer persoonsgegevens verzamelen dan nodig is dan voor het leveren van hun diensten. “Als consument kun je niet aangeven dat je die data niet wilt leveren”.

Een ander voorbeeld is de situatie van consumenten die boodschappen in de supermarkt doen. Wie met PIN betaalt laat zien waar en hoeveel hij betaalde. “Ik kán niet anders dan die data meeleveren”.

Eind 2008 kaartte Kok dit thema al tijdens een publiek debat aan. Daarop volgend werd het punt ook geagendeerd bij het bestuurd van de DDMA, dat het beleid bepaalt voor een branche waarin 216 bedrijven zich professioneel bewegen met DM-diensten.

Het probleem van een weggooiplicht voor persoonsgegevens is, dat bedrijven per definitie niet zijn geïnteresseerd in verouderde gegevens. Alleen met actuele databestanden kunnen ze consumenten gericht bedienen met aanbiedingen of commerciële berichten anderszins. De discussie van een jaar geleden, over het weggooien van niet meer actuele persoonsgegevens, bloedde daarmee dood.

Economische Zaken toont belangstelling

“Er is weinig vraag naar het vernietigen van data. Niettemin heb ik het onderwerp gisteren aangekaart bij beleidsmedewerkers van het Ministerie van Economische Zaken”. Die toonden belangstelling voor het onderwerp.

Kok: “Het opstellen van een weggooibeleid is geen eenvoudig traject. Er kan iets mis gaan. Er komt een punt waarbij de bewaarplicht botst met een weggooiplicht”.

Een tweede thema dat de oud-partijvoorzitter van D66 en voormalig directievoorzitter van FBTO aansnijdt, is schimmiger juridisch gebied. “Als een bedrijf altijd te goeder trouw heeft gehandeld maar failliet gaat, dan kan hun databestand worden gekocht door een derde partij. Dan kan het de vraag zijn of je die data moet overdragen. In de tijd dat ik bij FBTO werkte, bood iemand een CD-Rom met daarop postcodegebieden die waren gekoppeld aan voorkeuren voor pornografie. Die bleek legaal te zijn samengesteld uit de bestanden van een videotheek. Daar heb ik me verre van gehouden”.

Accepteren of royeren

DDMA heeft privacy en de bescherming daarvan uitgeroepen tot hoofdthema van zijn beleid. Kok hoopt dat het bedrijfsleven zichzelf strengere regels hiervoor gaat opleggen.

Gisteren nam de DM-organisatie daartoe het zogeheten Privacy Waarborg in gebruik. “Want privacy moet je al in het ontwérp van alle processen betrekken”. Alle leden van de DDMA moeten een vragenlijst doorlopen die zich richt op de privacy-aspecten van de bedrijfsprocessen van de leden. Alle leden moeten zich aan die regels houden, zegt DDMA-directeur Diana Janssen. Wie dat niet doet en de regels overtreedt, kan worden geroyeerd.

Een keurmerk moet aangeven dat de bedrijven persoons- of privacygegevens niet misbruiken. Hieronder valt onder meer het nieuwe beleid rondom cookies. Verstrekkers van cookies moeten vanaf de zomer van 2011 expliciet toestemming hebben gekregen van de ontvanger, de internettende consument, om deze te plaatsen.

Met het keurmerk is ook een klachtenloket in leven geroepen. Consumenten kunnen daar klagen over vermeende inbreuk van hun privacy. Een DDMA-juriste beoordeelt ieder klacht. Daarin verschilt de werkwijze met die van het CollegeBeschermings Personsgegevens, dat reageert op verzamelingen van klachten.

Foto: Wikipedia (cc)

 

Deel dit bericht

2 Reacties

bart

Ik ben geinteresseerd omdat iemand uit mijn lijst het relevant genoeg vindt om op Twitter te vermelden, maar ik weet niet waar Emerce normaal over schrijft, waar ddma voor staat, wat de dm-branche is. Afkortingen maken dit artikel onnodig ontoegankelijk.

Ernst Muller - Veritate

Dit klinkt als een regel waar niemand zich gaat houden. Een ?weggooiplicht voor niet relevante informatie? klinkt als een ?samenwerking met zorgvuldig geselecteerde partners?! Wie bepaalt welke informatie relevant is? Wordt dit bepaald door dezelfde persoon die partners ?zorgvuldig selecteert?? Natuurlijk is alle informatie die bewaard wordt relevant, en als die dat nog niet is kan dit wel relevant gemaakt worden. Ook de locatie waar een kaartje is gekocht twee jaar geleden bij de NS is r

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond