Deel dit artikel
-

De arbeidsmarkt

Is er nog steeds voldoende werk voor degenen die van werk hun werk maken?

Nieuwe partijen op de carrière- en vacaturemarkt! Het Zweedse Jobline is officieel van start gegaan in Nederland, het dertiende land voor het bedrijf dat zichzelf meer werving- en selectiebureau dan vacaturesite noemt. Toon Bouten gaat de Nederlandse vestiging leiden.

De nieuwe en bestaande carrièrebedrijven moeten allemaal gebruik gaan maken van de technologie van Jobpartners. Dit bedrijf, dat software bouwt voor human resource-gebruik, haalde onlangs achttien miljoen euro aan kapitaal op.

NewMonday pakt het allemaal wat minder digitaal aan: Zij openden een 'persoonlijke vraag- en antwoordcommunity', waar je vragen mag stellen aan 'échte mensen'.

Ook nieuw in Nederland: E-stars.nl. Zowel in site- als boekvorm publiceert dit bedrijfje een top honderd van Nederlandse internetbedrijven, compleet met beschrijving. Maar ook de vacatures van deze top honderd worden achter die beschrijving gehangen. Het doel, volgens de makers: mensen die in de e-industrie willen werken, helpen bij het vinden van een werkgever die toekomst biedt.

Het gaat goed met Jobpilot. In het eerste kwartaal draaide het Duitse bedrijf een omzet van 13,3 miljoen euro, achttien procent hoger dan het kwartaal daarvoor. Ze zijn ook de eerste vacaturesite die de grens van een miljoen leden overschreed. Laatste wapenfeit: Jobpilot mag het carrièregedeelte van de Compuserve-site verzorgen.

Carrièrebeurzen zijn vermoeiende bezigheden. Parkeerproblemen, gehang op de beursvloer? Dat kan ook digitaal, zegt The VirtualCareerEvent.com. Het is ook één van de langstlopende beurzen: zij opent haar virtuele deuren op 18, 19 en 20 juni en zal aansluitend 24 uur per dag toegankelijk zijn tot 31 oktober 2001. Maar waarom begint de begeleidende leus toch in het Engels en eindigt in het Nederlands? "Sit back, relax, have a drink en oriënteer je op je toekomstige baan?"

Wie presteert nu het beste? Scoorde Stepstone nog de eerste plaats in de Multiscope-lijst, bij de onderzoekers van Nielsen// Netratings nemen de lokale sites van Monster.com een leidende positie in. In het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Ierland zijn de sites van Monster.com marktleider. Binnen Europa zijn in de eerste vier maanden van 2001 het aantal CV's en de geregistreerde bezoekers met vijftig procent toegenomen, naar respectievelijk 660.000 en 1.220.000.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond