Deel dit artikel
-

De Hond vol verwachtingen over ‘”vijfde dimensie”

De overheid moet met een rentevrije lening bedrijven stimuleren in heel Nederland glasvezel naar kantoor en woningen aan te leggen. Daarbij moet tweeweg-video de killer-ap worden. Dat schrijft Maurice de Hond in zijn maandag gepresenteerde nieuwe boek De Vijfde Dimensie. De oud-internetondenemer meent sinds 1995 "de hoofdlijnen van de ontwikkeling (rond internet) goed te hebben onderkend".

De Hond stelt dat met de uitvinding van de telefoon sinds 1880 een vijfde dimensie is ontstaan, "een wereld waar de mens in niet-fysieke hoedanigheid aanwezig kan zijn". Die dimensie heeft zich met radio, televisie en later internet verder ontwikkeld. De Hond verwacht dat "ergens tussen 2010 en 2020" het "volwassen" stadium van de vijfde dimensie kan aanbreken. "Cruciaal hiervoor in Nederland", schrijft De Hond in zijn boek , is "de uitrol van een glasvezelnet naar vrijwel ieder huis en kantoor."

De overheid moet volgens hem het voortouw nemen bij de uitrol, zo luidt zijn oproep aan de formateur van het nieuwe kabinet. De markt kan dit niet, meent hij, mede door de ruim 110 miljard euro die de Europese overheden "via de stompzinnige umts-veilingen uit de markt hebben gehaald". Zij kan deze aanleg helpen financieren door een renteloze lening voor "bijvoorbeeld twintig jaar" te verschaffen. De Hond: "De exploitant heeft dan geen kosten voor aanleg, rente en afschrijving, maar alleen voor exploitatie. Na twintig jaar kan het aantal gebruikers zo hoog zijn, dat de kosten per gebruiker flink dalen." Glasvezel kan zo tegen lage kosten massaal beschikbaar komen.

De Hond beschouwt tweeweg-videocommunicatie als de killer-ap van glasvezel. Hij denkt dat dit niet zozeer telefoongesprekken zal vervangen, maar "ontmoetingen in de zakelijk sfeer zullen dan verschuiven van de fysieke wereld naar de vijfde dimensie". Dat scheelt fors in het gebruik van wegen en openbaar vervoer, redeneert De Hond. Ook meent hij dat Nederland zo een gunstiger vestigingsplaats voor buitenlandse bedrijven wordt en Nederlandse ondernemingen met de nieuwe infrastructuur een voorsprong kunnen opbouwen.

De Hond, ooit getypeerd als "de digitale dominee", wijst er fijntjes op dat hij met zijn boek Dankzij de Snelheid van het Licht al in 1995 op de economische voordelen van fibre-to-the-home en to-the-office attent maakte. Den Haag heeft volgens hem sinds 1995 vrijwel niets gedaan om internationaal een voorsprong te veroveren, maar de "window of opportunity" voor glasvezel is nog open, denkt hij.

Terugkijkend op een aantal turbulente jaren schrijft De Hond in het voorwoord van zijn nieuwste boek dat "ik in alle bescheidenheid kan zeggen dat ik in 1995 de hoofdlijnen van de ontwikkeling goed heb onderkend en dat ik in details bepaalde ontwikkelingen heb overschat en andere onderschat". Hij doelt daarmee naar eigen zeggen op drie dingen. "Ik heb de snelheid onderschat waarmee mensen op internet willen overgaan en de mate waarin bedrijven door de zure appel willen heenbijten bij het uitvoeren van automatisering."

Ook denkt De Hond dat bedrijven, waaronder het door hem geleide Newconomy , "vaak te weinig nadachten over de voordelen die e-commerce een klant kunnen bieden". Als voorbeeld noemt hij het door Newconomy gesteunde Pharmaplaza. In zijn boek vergelijkt De Hond vliegtuigmaatschappijen KLM en Easyjet, die respectievelijk minder dan 5 procent en meer dan 90 procent van hun tickets via internet verkopen. Hoewel, zo merkt De Hond op, KLM bewust niet wil kannibaliseren op andere verkoopkanalen als de kantoren, laat Easyjet zien "hoe een site een succes kan worden". De Hond merkt op dat de prijsstunter bewust online aankopen duurder maakt dan via de telefoon.

Tot slot betreurt De Hond het dat internetondernemingen in Nederland zo laat tot wasdom kwamen en weer zo snel in zwaar weer terecht kwamen. De Hond: "In feite hebben we in Nederland maar een half jaar gehad, van de tweede helft van 1999 tot de crash in 2000, om internet onder gunstige omstandigheden op te bouwen. Ik heb niet beseft dat talloze bedrijven hier, ook al kwam het veel later op gang, wel tegelijk met de Amerikaanse internetondernemingen zouden crashen." Door die korte tijd telt Nederland nauwelijks gezonde "grote partijen", aldus De Hond. "De rest is of in buitenlandse handen, of failliet of niet in staat tot grote investeringen."

Onder leiding van De Hond ging de internetinvesteerder in april 2000 naar de beurs en haalde daar 70 miljoen euro op. Bij het definitieve vertrek van De Hond, in augustus 2001, bedroeg de marktkapitalisatie van Newconomy minder dan drie miljoen euro. De Hond nam daarna een "sabbatical". Hij heeft de laatste maanden enkele aanbiedingen gekregen, maar "moet nog zien wat hij gaat doen".

Deel dit bericht

10 Reacties

Rick

Helemaal met Maurice eens dat de overheid door middel van die stompzinnige veilingen veel te veel geld uit de markt heeft gehaald. Dat vloeit nu overigens weer gedeeltelijk terug via afvloeiingsregelingen voor KPN en KPNQuest die door deze torenhoge schulden hun bedrijf in de plomp hebben zien zakken en drastisch hebben moeten reorganiseren. Wat ik me overigens al langer afvraag in relatie tot fiber-to-the-home en bestaande kabelnetwerken is de ontwikkeling van wireless m.b.t dit soort omvangrijke investeringen; ziet nu niemand het risico? Als je ziet hoeveel progressie er de laatste jaren is geboekt op het gebied van o.a. bandwith, begrijp ik niet dat dat laatste (duurste) stukje ook per se een fysieke verbinding dient te zijn. Als we uitgaan van de Hond's timing (2010-2020), zou die technologie toch al lang 'op niveau' moeten zijn?

pete richards

Altijd lachen met Maurice. Hij heeft de grote waarde van breedband ook al in zijn eerdere boeken geconstateerd… en wat is er in de tussentijd gebeurd? is breedband doorgebroken – waar ook ter wereld? Integendeel. Fijn dat er in deze zware tijden weer eens wat te lachen valt. Bedankt Maurice.

Rick

Ongelooflijk maar in de reactie die ik gisterenavond schreef, sprak ik over de mogelijkheden van breedband voor de "last mile". Nu, zo'n 10 uur later opent Emerce met een doorbraak voor de "last mile" via een {wireless solution; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Technologie/14042.html }. Het gaat dus nog sneller dan we (en De Hond) dachten.

Patrick Muller

Voor degenen die het gemist hebben; afgelopen zondag was Maurice te gast bij Inge Diepman in het programma Het Zwarte Schaap (Ned. 3). De pittige discussie met Jort Kelder (van Quote) is zeker moeite waard. Maurice gaat in op de kritiek rondom Newconomy… or does he? Het programma is on-line te {bekijken; http://info.omroep.nl/vara?nav=embmFsHzGHCyIzI }.

Jeroen Binken

Wireless is volgens mij steeds goedkoper/interessanter aan het worden, ten opzichte van glasvezel. Met maar een centrale access-point in de wijk, kan iedereen in iedere kamer (wc, kelderkast, you-name-it) diverse diensten ontvangen internet/digitale-televisie/radio/vod/video-phone. Het uitrollen van kabels tussen wijkcentrale en de huizen, almede de bekabeling in de huizen zelf is dan niet meer nodig. Dit bespaard veel geld/resources. Wi-Fi kan nu al tot 72 Mbit per 'kanaal' leveren, dit is voor huishoudens voldoende, wie zit er te wachten op 1 Gbit glasvezelkabel verbindingen?

Klaas

Tja, wie zat er te wachten op UMTS, of zelfs de mobiele telefoon? Niemand toch? Wie zag het succes van SMS aankomen… een enkeling wellicht. Opkomst van Wireless kan echter een argument om de "last mile" beperkt neer te leggen, misschien niet in elk huis, maar wellicht tot de wijk-zendmast. Voorwaarde is dan wel dat wireless sneller gaat. Waarom? Omdat er gewoon nog geen limiet is aan de vraag van de internet-consument betreffende bandbreedte/snelheid. Maar niets ten nadele van Maurice z'n verhaal. Ik denk dat omdat glasvezel "gewoon" voor handen is, we het ook goed moeten gebruiken.

Henny van der Pluijm

Het probleem dat ik heb met De Hond is dit. Van tijd tot tijd komt hij uit met een visionair boek dat vol staat met ouwe koek. Hij roept het van de daken alsof hij het zelf bedacht heeft. Alle critici van De Hond die de afgelopen jaren zijn langsgekomen, hebben gelijk gekregen, of dat nu wijsheid achteraf was of vooruitziende blik. Een groter probleem is echter dat er in Nederland te weinig mensen zijn als De Hond. Te weinig mensen die een ontwikkeling signaleren, het van de daken roepen en een beweging in gang zetten om in die ontwikkeling mee te gaan. Op het moment dat eindelijk voldoende mensen overtuigd zijn dat er iets aan de hand is, is het meestal al te laat. Dan zijn de kansen verkeken en kunnen we terug naar af. Een uitzondering zijn degenen die de dingen forceren, maar die lopen daarbij zelf grote risico's. Dus het is ook nu weer makkelijk om lekker aan De Hond-bashing te doen. Maar wat schieten we ermee op. Om uit de huidige ICT-crisis te komen, is een optimistische injectie zo langzamerhand zeer gewenst. Of De Hond daar nu voor zorgt of iemand anders.

Roy van Veen

Nou, ik heb het gelezen. Inhoudsloos. Het is (weer) wijzen naar een ander. Hem valt niets te verwijten. Het is zijn persoonlijke perceptie van het gebeuren rond zijn persoon en Newconomy en dat is te merken. De Hond is niet vies van persoonlijke aanvallen, zolang ze maar niet op hem gericht zijn. Even de persoonlijke kaartenbak uitdunnen moet zijn gedachte geweest zijn toen hij nog even één hoofdstuk wilde produceren. Jemig, wat een gebrek aan niveau. Schokkend gewoon. Visionair kun je hem zeker niet noemen. Nieuwe ontwikkelingen of opzienbarende conclusies vinden we niet in het boek terug. Het boek verdient nog geen plek in de wachtkamer van de tandarts. Mijn editie lever ik in bij een Finse relatie van me. Die heeft er zeker iets aan, want ze doen in oud papier.

pete richards

Wat Henny vd. P. bepleit is nu precies het makke van Nederland: we zoeken naar de messias. Gevolg is dat die automatisch van tijd tot tijd opstaan, waarna we massaal achter ze aanhollen. Of hij nu Maurice de Hond heet, Roel Pieper of Nina Brink. En een jaar later staan we voor janlul op een berg te wachten tot een ruimteschip ons zal meenemen. De realitiet is: de verlossers komen er niet. Roel P. is slechts technisch goed, maar een dramatische zakenman, Maurice kan perfect verkiezingen voorspellen, maar laat zich op hol brengen door zijn eigen technologische openbaringen en Nina B. kan erg goed met mensen omgaan en snapt genoeg van techniek om die twee te combineren. Het is niet meer en niet minder. Iedereen zal het zelf moeten bedenken en zich daarbij zo breed moeten orienteren dat hij niet verblind wordt door de 'visie' van een losgeslagen goeroe.

A. Hum

Waarom worden er geen degelijke onderzoeken in ons land verricht naar behoeften uit de markt, en naar verzadiging van de markt? SMS mag dan een succesje zijn, het is een toevalstreffer. Nooit gericht op een doelgroep, nooit met een specifieke functie. Net als bij MP3 bouwde SMS onder een bepaalde bevolkingsgroep Kritieke Massa op. De technologie werd niet gepushed maar omarmd. Killer-Apps van Internet zijn email, muziek, sex, chatten/messaging en informatie zoeken. Deze diensten zijn ook nooit hard gemarket. Technologie die wel wordt gepushed, wordt soms helemaal niet omarmd. WAP, bijvoorbeeld. En ook iMode loopt niet storm: de KPN presenteerde het me onlangs serieus als fantastische toepassing voor zakelijk gebruik. Plaatsvervangende schaamte kreeg ik. UMTS? Miljarden zijn ervoor geinvesteerd zonder solide business plan, zonder duidelijke toepassingen en zonder duidelijke vraag vanuit de markt. Hoeveel miljoenen-verslindende-reclame-campagnes hadden we 2 jaar geleden voor al die Internet portals en hoeveel van die Portals zijn er nog over? Het zou me niets verbazen als inwoners van steden en dorpen zelf WiFi draadloze netwerken gaan opzetten, wellicht in samenwerking met NUTS bedrijven of bijvoorbeeld Microsoft, IBM, HP en Apple. Zo is kabel-tv (CATV = Community Antenna TV) namelijk ook ooit ontstaan, doordat een TV-verkoper in een dorpje in Pennsylvania waar de ontvangst vrij slecht was, een antenne op een berg zette en kabeltjes doorluste naar alle ontvangers in zijn wijk. Steun zulke initiatieven in plaats nu al van miljarden aan glas in de grond te stampen. Er is namelijk ook nog zoiets als de Wet van de Remmende Voorsprong. Waarom omarmde Frankrijk het Internet pas zo laat? Omdat men de investeringen in MiniTel nog niet terug had verdiend! Als Nederland nu investeert in een glasvezelnetwerk, dan zal dat een aantal factoren duurder zijn dan als je een paar jaar wacht. De kwaliteit van die kabels zal ook snel verbeteren waardoor je uiteindelijk zit met een verouderd netwerk dat veel langer mee moet omdat de investeringen er nog niet uit zijn. Ik vraag me af of de voordelen van 5 jaar voorsprong, een achterstand waar je daarna nog tientallen jaren last van ondervindt, uit kunnen! Wedden dat Maurice de Hond die calculaties nog niet heeft gemaakt? Misschien omdat ie met z'n hoofd in een verkeerde dimensie zit?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond