Deel dit artikel
-

MediaMonks voor 300 miljoen euro naar Martin Sorrell

Martin Sorrell betaalt 300 miljoen euro voor het Nederlandse MediaMonks. Beide partners hebben de overname dinsdag bevestigd.

Het wordt de eerste acquisitie van S4 Capital, het financieringsbedrijf dat Sorrell opzette nadat hij reclamebedrijf WPP moest verlaten.

De overname zou nog geblokkeerd kunnen worden door advocaten van WPP, die Sorrell hebben gewaarschuwd dat hij kennis over het Nederlandse bedrijf heeft vergaard toen hij nog voor WPP werkte. Dat bedrijf zou eveneens een bod op MediaMonks hebben willen uitbrengen. Ook advieskantoor Accenture zou een van de gegadigden zijn geweest. Ook de naam van private-equitybedrijf Inflexion is gevallen.

Wat ook nog in het nadeel van MediaMonks zou kunnen uitpakken is de beschadigde reputatie van Sorrell. Die moest WPP verlaten na beschuldigingen over gesjoemel met geld. Veel was daar aanvankelijk niet over bekend, doch tijdens de jaarlijkse hoogmis van de reclamesector in Cannes reageerde Sorrell ontkennend op geruchten dat hij met geld van WPP een prostituee in het Londense Mayfair zou hebben betaald.

Financieel hoeft Sorrell zich geen zorgen te maken. Hij financierde zijn nieuwe bedrijf met 40 miljoen pond eigen vermogen en 11 miljoen van institutionele beleggers, onder meer Schroders, Milton Group en Lord Rothschild.

Het Hilversumse MediaMonks heeft ruim zevenhonderd digitaal creatieven in dienst op meerdere continenten ter wereld. Zij leveren digitaal mediaproducties van internationale grote kwaliteit. Dat soort bedrijven zijn er weinig, wat de grote interesse en de prijs verklaart.

Volgens de Britse krant The Times wil Sorrell het huidige management van MediaMonks een belang van 25 procent in diens investeringsvehikel geven.

MediaMonks laat weten dat het op de vertrouwde voet doorgaat: ‘Dezelfde Cannes feestjes en dezelfde creatieve cultuur’.

Dit bericht is 65 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond