Deel dit artikel
-

Debat grenzen online kinderreclame op gang

Twee SP-Kamerleden willen strengere regels voor reclames op kindersites en stellen Kamervragen aan minister Rouvoet. Branchevereniging IAB wil met alle partijen ‘een goed gesprek’ over het onderwerp.

SP-kamerleden Marianne Langkamp en Arda Gerkens stelden hun Kamervragen aan de bewindsman voor Jeugd en Gezin dinsdag na aanleiding van een rapport dat de Stichting Mijn Kind Online maandag openbaar had gemaakt.

Internetmarketeers gaan met internetcampagnes gericht op kinderen regelmatig op en over de fatsoensgrenzen, aldus Mijn Kind Online. Een van de punten van kritiek is dat voor kinderen niet altijd duidelijk zal zijn wat normale inhoud van een site is en wat een advertentie of gesponsord element is.

Langkamp en Gerkens vragen minister Rouvout (ChristenUnie) of hij de conclusie van Mijn Kind Online deelt dat de bestaande regels voor kinderreclame op internet onvoldoende zijn. Zij zouden die graag aangescherpt zien. Verder willen de SP’ers weten of misleidende reclame gericht op kinderen misschien helemaal verboden moet zou moeten worden ‘omdat kinderen het onderscheid tussen commercie en redactie nog moeten leren begrijpen en herkennen’.

Toezichthouders

De SP-Kamerleden hopen dat de Reclame Code Commissie en de Consumentenautoriteit extra controle kunnen uifoefenen op de misleidende marketingpraktijken op kindersites. Een woordvoerder van de Reclame Code Commissie wilde daarop nog niet reageren. Ze verwijst naar de directeur die deze week afwezig is. Wel verklaart ze dat er tot nu toe weinig klachten over internetreclames binnenkomen, behalve dan over ringtone-aanbieders.

Volgens een woordvoerder van de Consumentenautoriteit is de Reclame Code Commissie de aangewezen instantie om te klagen over internetcampagnes op kindersites. Als er ook sprake is van oneerlijke handelspraktijken kan de Consumentenautoriteit wel in actie komen.

De Consumentenautoriteit is nu ook bezig met de aanpak van aanbieders van slinkse ringtonereclames op onder meer kindersites. Over ringtone-praktijken zijn de telecomzichthouder Opta en de Consumentenautoriteit ook in gesprek met de branche. Dat overleg moet leiden tot een strengere ‘sms-gedragscode’.

IAB wil praten

Directeur Roderick den Daas van branchevereniging IAB Nederland zei dinsdagavond in het Radio 1-programma Radio Online dat hij wil ‘beginnen’ om met de belangrijkste belanghebbenden ‘een goed gesprek’ te gaan voeren over het onderwerp kinderreclame. Daarbij doelt hij onder meer op adverteerders, exploitanten, telecombedrijven en partijen die de belangen van kinderen behartigen.

"Misschien is het goed zo’n overleg af te trappen met dit onderzoek van Mijn Kind Online." Den Daas hekelde vooral de domeinen met typfouten van bekende kindersites.

Grote sites gaan advertenties melden

Een aantal van de door Mijn Kind Online genoemde kindersites willen maatregelen nemen. Zo gaat kinderzender Jetix voortaan bij alle advertenties en gesponsorde inhoud het woordje ‘advertentie’ erbij zetten.

"Jetix wil bij alle commerciele uitingen een duidelijke vermelding van het woord ‘advertentie’. Momenteel zijn nog niet alle uitingen gelabeld. Dit proces wordt in de komende maand (februari) afgerond. Vanaf dat moment zullen commerciele boodschappen altijd duidelijk als zo danig herkenbaar zijn", aldus Marieke van Heeswijk, content director bij Jetix.

Ook op de site van Donald Duck komt zo’n vermelding er bij elke advertentie te staan, zegt uitgever Suzan Schouten van het ‘Disney-cluster’ bij Sanamo Uitgevers. Volgens haar is het vreemd dat zo’n vermelding er in het blad Donald Duck altijd is en op internet tot nu toe ontbrak.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond