Deel dit artikel
-

Derde kanaal voor RTV Rijnmond

Terwijl KPN Mobile nog volop in de testfase zit, is de i-mode site van regionale omroep RTV Rijnmond al in de lucht. Buiten de streng bewaakte portal van KPN om welteverstaan. Een verslag van achter de schermen.

Nadat het Japanse NTT DoCoMo in mei 2000 een belang van vijftien procent nam in KPN Mobile, werd i-mode eind afgelopen jaar in Nederland behoedzaam geïntroduceerd middels het 'friendly user program', om mogelijke kinderziektes te elimineren. Afgelopen maand volgde KPN's 'ultimate ambassador program', met trendsetters als doelgroep, en een dezer dagen wordt de mobiele internetdienst marktbreed gelanceerd. DoCoMo startte in februari 1999 met i-mode en telt inmiddels ruim dertig miljoen gebruikers, inclusief spraak is dat een marktaandeel van zo'n zestig procent. Met één druk op de knop heeft de gebruiker daarbij toegang tot de portal van DoCoMo, met circa drieduizend geballoteerde sites en daarnaast tot ruim 50.000 andere sites. Deze aantallen groeien nog altijd gestaag.

De opzet van KPN Mobile, dat tot 2012 een licentie heeft, is identiek. E-business applicatiebouwer NetEffect tekende voor het technisch platform, Lost Boys voor het interfaceontwerp en Toshiba en NEC uit Japan leveren de toestellen á enkele honderden euro's. Tot de contentproviders die mobiele datadiensten via i-mode in Nederland gaan bieden, behoren onder andere Reuters, Radio 538, AH, VI Planet Voetbal, BelBios, 9292 OV Reisinfo, Hallmark, Dinnersite en de Rabobank. Om de markt over de streep te trekken betaalt een abonnee standaard slechts drie euro per maand aan KPN, nul tot twee euro per maand voor een abonnement per contentprovider en verder wordt afgerekend op de hoeveelheid dataverkeer over GPRS; variërend van 1 MB à tien euro vaste kosten en 12,50 euro per extra MB voor kleinverbruikers tot 25 MB à 45 euro en 2,25 per extra Mb voor grootverbruikers. Een les uit Yankee Group's rapport 'Mobile Commerce in Europe: Premium Content Remains the Priority' van september 2001, die KPN kennelijk ter harte heeft genomen. Yankee meende dat inkomsten in eerste instantie gegenereerd dienden te worden met goede content.

Maar ook andere contentproviders, zoals RTV Rijnmond waarvoor het Rotterdamse Intermax begin dit jaar een i-mode site ontwikkelde, zijn toegankelijk via KPN's netwerk, aldus John Knieriem, managing director van Intermax: "KPN mag dan een sterk marketingconcept hebben, het is niet zo dat i-mode exclusief hun terrein is. Ja, zij beheren het netwerk, vormen de enige inbeloperator en lanceren de browser, maar iedereen die een i-mode site kan bouwen en daar een eigen url aan hangt, is eveneens mobiel bereikbaar. Vergelijk hun i-mode portal wat dat betreft met isp HetNet op het vaste internet. Het is wel begrijpelijk dat zij zichzelf in verband met hun financiële positie zo profileren, maar erg verstandig is het niet. Want op deze wijze treden ze de wetten waarmee het huidige internet groot is geworden, namelijk juist dankzij de spontane hoeveelheid onderlinge communicatie, met voeten. Bovendien zou een grote inkomstenbron als porno buitengesloten worden en zouden ze roomser dan de paus zijn."

Beperkingen

Hoe weet Knieriem eigenlijk dat de site werkt als i-mode nog niet voorhanden is, laat staan de toestellen? "Dat is wel grappig, want toen we op het matje werden geroepen door KPN, omdat de i-mode site van Rijmond zogenaamd 'niet gecertificeerd' was, zijn we langs geweest en hebben we nota bene bij hen gezien dat het werkte."

Systeemontwikkelaar bij Intermax Ed Eggermont: "Technisch is het niet spectaculair. Je moet vooral rekening houden met de beperkte vormgeving en je focussen op de inhoud. Die moet in één keer duidelijk zijn. Na wat gespeeld te hebben met de techniek hebben we RTV Rijnmond benaderd, omdat we als beheerder van hun reguliere site gemerkt hadden dat zij nieuwe media beschouwen als hun 'derde' kanaal en dus geen koudwatervrees hadden. Vervolgens zijn we gaan snijden in de bestaande site. Het enige wat we moesten 'vernieuwen' was de menustructuur, dat wil zeggen dat we juist terugmoesten naar het oude vertrouwde rijtje opties onder elkaar."

Via de i-mode site van RTV Rijnmond, die volgens Knieriem ongeveer een halve ton heeft gekost, kunnen bezitters van een i-mode apparaat actuele regionale informatie opvragen, zoals de laatste sportuitslagen, maar ook rampeninformatie ontvangen. Ben Groenendijk, algemeen directeur RTV Rijnmond: "Als publieke informatieverspreider doen we mee om nu ervaring op te doen en voorbereid te zijn als i-mode doorbreekt. Het kost als spin-off van onze reguliere site relatief gezien weinig en qua marketing kunnen we meeliften op de publiciteit rond het nieuwe medium. Nee, bezoekers hoeven op dit moment niets te betalen voor onze informatie."

Te hoge verwachtingen

Uit de Ernst & Young ICT Barometer van afgelopen februari bleek dat 41 procent van de Nederlandse directeuren, managers en ICT-professionals verwacht dat de consument positief tot zeer positief zal reageren op de introductie van i-mode. Daar staat tegenover dat een i-mode schermpje gemiddeld tweemaal meer Japanse tekst dan Latijns schrift toestaat en de Japanner bij uitstek gek is op 'gadgetry'. Eggermont: "Zo is digitaal vissen heel populair in Japan. Als je er een hebt gevangen, begint het apparaat te bibberen als een gek." Nog los van abonnementskosten, zal i-mode de hooggespannen verwachtingen onder ons nuchtere Hollanders wel kunnen waarmaken? Knieriem geeft toe: "Genoemde kanttekeningen zijn waar en daar komt nog bij dat i-mode met zijn 56K per seconde nog traag is." Eggermont ontploft zowat: "Dan zie je in een promotiefilmpje een schattig meisje naar een film op haar mobiele schermpje kijken. Dat zal hooguit via UMTS mogelijk zijn, maar nu wordt een verwachting gecreëerd die absoluut nog niet waar te maken valt. Net als vijf jaar geleden al werd verteld wat nu pas mogelijk is op het vaste internet."

Vertegenwoordigers

"Aan de andere kant," gaat Knieriem verder, "wordt er veel verwacht van locatiegerelateerde content, zoals voor vertegenwoordigers die onderweg zijn. Maar het leeuwendeel van de inkomsten zal denk ik komen uit de veel kleine transacties, zoals de laatste ringtone van Kylie Minogue die aangeschaft wordt, maar ook onderling. Dat zie je nu met SMS. Een cultuur overigens die grotendeels vanzelf is ontstaan."

Ook Eggermont ziet ondanks de tekortkomingen perspectief: "Het duurde ook even voordat internet werd geaccepteerd, maar als bedrijven mobiel online toegankelijk zijn en je mensen de gelegenheid geeft onderling te communiceren met toegevoegde waarde, komen ze wel. De tijd is er langzamerhand rijp voor. Wat ik alleen jammer vind, is dat de i-mode techniek niet gewoon is vrijgegeven zoals Philips dat destijds heeft gedaan met de cd. Nu zijn er weer verschillende browserstandaarden, zoals Telfort met de Blackberry. Maar als andere operators een inhaalslag willen maken, oftewel slim zijn, kiezen ze voor cHTML, zodat i-mode sites tegelijkertijd ook toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld 'Vodaf-mode'."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond