Deel dit artikel
-

Derde van online platformen in Nederland lijdt verlies

Een derde van de online platformen in Nederland geeft aan een negatief bedrijfsresultaat te hebben. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van een onderzoek van CBS.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Nederlandse online platformen vooral gericht zijn op Nederland zelf. Opvallend is dat een derde van de platformen aangeeft een negatief bedrijfsresultaat te hebben. Dat is te verklaren vanuit het feit dat online platformen eerst willen groeien. Om concurrentievoordeel te behalen proberen ze de kosten voor de gebruikers laag te houden.

Het CBS wil op regelmatige basis betrouwbare informatie kunnen publiceren over online platformen. In 2019 is een eerste verkennende enquête uitgezet onder Nederlandse online platformen. Met de enquête is onder meer onderzocht hoeveel aanbieders en afnemers online platformen hebben, wat de verdienmodellen zijn, welke kenmerken de aanbieders en afnemers hebben, wat de platformen verdienen en of de platformen alleen op Nederland of ook op het buitenland gericht zijn.

In de komende tijd wordt het onderzoek bij online platformen herhaald, met een populatie die met gebruik van big datatechnieken beter in beeld is gebracht en met meer verdiepende analyses. Het CBS roept online platformen op om de enquête vooral in te vullen.

De voorlopige resultaten van een eerste enquête zijn binnenkort beschikbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond