-

Er is meer dan alleen Amazon en Bol.com

Veel merken uit Nederland of Duitsland verkopen hun producten via hun eigen webshop of gebruiken online marktplaatsen zoals Bol.com of Amazon om meer omzet te genereren.

Dit is in principe een logische aanpak, aangezien je via deze marktplaatsen een zeer brede doelgroep kunt bereiken. De indruk die heerst is dat de meeste verkopers zich alleen richten op Bol.com en Amazon en andere marktplaatsen volledig over het hoofd zien. Als we over de grens, in Duitsland, kijken is het beeld heel anders dan in Nederland. Het aanbod van online marktplaatsen in Duitsland is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Verkopers kunnen zich aanmelden bij talloze marktplaatsen, ook op categorie-specifieke marktplaatsen die wellicht veel beter bij een bepaalde doelgroep passen.

Maak jezelf niet afhankelijk van een online marktplaats, maar verdeel je activiteiten over meerdere platformen.

OTTO

OTTO is bijvoorbeeld de op één na grootste marktplaats in Duitsland. In bepaalde categorieën is OTTO zelfs ook groter dan Amazon. Als je mode of meubels verkoopt, is OTTO misschien wel de betere keuze voor je. De voordelen liggen voor de hand: OTTO heeft betere (filter) opties voor klanten en een betere logistieke afhandeling voor grote meubelen (two-man-handling). Daarnaast heeft OTTO onlangs de mogelijkheden voor retail media uitgebreid. Gesponsorde productadvertenties en (banner) reclamecampagnes op OTTO.de zijn nu vrij eenvoudig te boeken.

Andere alternatieven

Naast OTTO zijn platforms zoals Wayfair en Home24 ook interessant voor de meubelfabrikanten of -verkopers. Deze twee marktplaatsen bieden hun klanten een ruime keuze aan meubelen en ander meubilair zoals lampen, woonaccessoires en woontextiel. Wayfair is bijzonder sterk gegroeid in de Verenigde Staten, waar het merken en retailers al de mogelijkheid biedt om reclame te maken voor eigen. In Duitsland zit dit nog in de bèta fase, maar zal binnenkort voor meer verkopers beschikbaar worden. Bij Home24 kun je als verkoper eenvoudiger uitbreiden naar andere landen binnen Europa en daarbuiten om zo snel een miljoenenpubliek aan te kunnen spreken.

Verkoop op Fashion-Marktplaatsen als modemerk

Verkoop je fashion? Dan zijn naast OTTO de marktplaatsen van Zalando en About You (curated, dus er gaat een selectieprocedure aan vooraf), interessante afzetkanalen. Zalando biedt niet alleen een goed verkoopplatform voor schoenen en andere modeartikelen aan, maar met het ZFS-programma (Zalando Fulfillment Solutions) kun je producten ook direct bij Zalando in het warehouse opslaan. Zo profiteer je ook van een snelle en automatische verzending bij Zalando. Met de Zalando Marketing Service (ZMS) kun je producten ook extra pushen. Zowel slow-movers een extra impuls geven of nog snel even de laatste collectie verkopen voor het nieuwe seizoen. Hiervoor zijn verschillende soorten advertenties beschikbaar, waaronder de mogelijkheid om display-campagnes te creëren of gebruik te maken van de sociale mediakanalen van Zalando.

About You, onderdeel van de OTTO Group, biedt fashion voor een jong publiek en maakt voornamelijk gebruik van fashion influencers. Zo breng je je doelgroep dichter bij bijzondere outfitcreaties. Dankzij een self-service platform kun je bij About You zelf snel je eigen Sponsored Products campagnes maken en heb je altijd de volledige controle over je budget en performance. 

De digitale transformatie van traditionele merken

Steeds meer winkels in Duitsland, waaronder traditionele warenhuizen zoals Galeria Kaufhof en REAL.de (net overgenomen door Lidl), veranderen hun business model in een online platform voor externe verkopers waardoor toegang tot de Duitse markt vrij eenvoudig is. Zowel Galeria Kaufhof als REAL.de blijven vertrouwen op het warenhuisprincipe. Klanten vinden hier alles wat ze zoeken. Het assortiment strekt zich uit van elektronica tot huishoudelijke artikelen tot fashion. Bij deze marktplaatsen is het ook belangrijk dat je de inhoud en producten afstemt op je doelgroep.

Verduidelijk vooraf de wettelijke vereisten

Voordat je begint met het verkopen in het buitenland, moet je vooraf goed geïnformeerd zijn over alle wettelijke vereisten in het desbetreffende land. Nederlandse bedrijven die bijvoorbeeld producten in Duitsland willen verkopen en vanuit Duitsland via Zalando of Amazon willen versturen, hebben een Duits belastingnummer nodig. Deze dient tijdig aangevraagd te worden bij de Duitse belastingdienst, aangezien de ervaring leert dat het soms langer dan een maand kan duren voordat deze beschikbaar is. Sommige marktplaatsen, zoals OTTO, vereisen ook dat externe leveranciers klantenservice aanbieden in het Duits of ze verzenden vanuit een Duits magazijn. 

Belangrijk is ook goede communicatie met de platformen, zeker omdat bij Duitse platformen niet iedereen Engels spreekt, en hierdoor vaak nuanceverschillen zijn. Het aanbod aan online marktplaatsen is de afgelopen jaren snel toegenomen. We raden je daarom aan om je niet alleen te beperken tot Bol.com of Amazon, maar je activiteiten strategisch te spreiden over meerdere platformen en daarmee je doelgroep uit te breiden. Daarnaast maak je jezelf niet afhankelijk van één marktplaats als deze zijn bedrijfsmodel moet wijzigen of niet meer goed kan leveren, zoals Amazon recentelijk in Duitsland en Frankrijk. Zo zorg je voor de verkoop van je producten en de tevredenheid van je klanten.

Over de auteur: Robin Prinsen is CEO van Nakoa Digital

Deel dit bericht

2 Reacties

peter

All Marketplaces matter!

bert

Heb je heel specifieke producten, ga dan alleen in zee met een marktplaatst die bij vertrek ook jouw informatie echt verwijderd. Amazon bijvoorbeeld laat een kerkhof van jouw voormalige shop-in-shop achter om als clickbait klanten naar alternatieven te lokken. Heb je daarentegen een product dat 10 anderen verkopen, dan kun je dat daar prima doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond