Deel dit artikel
-

Dit jaar grootschalige test met eID

Thuiswinkel.org gaat later dit jaar een zogenoemde eID pilot opzetten met het ministerie van EZ, retailers en gemeenten. Met die eID kunnen consumenten zich identificeren bij overheid én internetbedrijven zonder dat een soort digitale sleutelbos (meerdere middelen) nodig is.

Al geruime tijd werkt Thuiswinkel.org samen met de overheid en andere private partijen samen aan de ontwikkeling van het eID stelsel. Online leeftijd verificatie, gemak en vertrouwen zijn belangrijke verwachtingen die webwinkeliers in Nederland aan eID stellen. Het voornemen om oplossingen in de praktijk te gaan testen, maakte onderdeel uit van gisteren uitgereikte Retailagenda (pdf).

Een kleine 1000 consumenten in twee nog nader te bepalen gemeenten in Nederland krijgen het eID middel tot hun beschikking, waarmee zij terecht kunnen bij een aantal specifieke retailers. Het middel zal met name van pas komen bij leeftijdsverificatie voor de verkoop van alcohol.

Om draagvlak te creëren en eID direct in alle kanalen toe te passen, moet het middel gebruikt kunnen worden om zowel online als offline de leeftijd van de klant te verifiëren.Thuiswinkel.org zette bij de ontwikkeling van de Retailagenda dan ook sterk in op de zogenaamde omnichannelgedachte. Ook hoopt men het middel in te kunnen zetten om een versnelling van het afrekenproces te bereiken.

In 2016 willen de initiatiefnemers de vijf grootste Nederlandse webwinkels aansluiten op eID.

Wayne0216 / Shutterstock.com

Deel dit bericht

1 Reacties

Arie van Dijk

Deze ontwikkeling is erg interessant,
Tot hoever loop dan de leeftijd op?
Ik kan mij er iets bij voorstellen dat oudere mensen hiervan vrij blijven,
of is de privacy voor altijd gewaarborgd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond