Deel dit artikel
-

Ook identificatie gaat naar de cloud

Het Amerikaanse bedrijf MicroStrategy, dat zich vooral specialiseert in analytische software,  brengt identificatie en verificatie naar de cloud. Het reeds eerder gelanceerde platform Usher heeft een mobiele variant die bankkaarten en toegangspasjes moet vervangen.

MicroStrategy noemde ID gisteren op zijn conferentie in Barcelona de belangrijkste pijler onder zijn toekomststrategie. Volgens CEO Michael J. Saylor wordt nagenoeg alles software of  door software gestuurde diensten. “Je ziet het bij dagbladen, videorecorders, entertainment en onderwijs. Alles wordt door software gestuurd, maar tot dusverre gold dat niet voor identificatie. We zijn nog steeds aangewezen op pasjes of prikklokken.”

Volgens Saylor is het tijd om de smartphone hiervoor in te zetten. In 2015 zal ongeveer  tweederde van de wereldbevolking een smartphone bezitten. Daar hoort identificatie thuis, aldus Saylor. “Huidige technieken zoals paspoorten zijn fraudegevoelig.”

Bij Usher worden bankpasjes, badges en zelfs deursleutels vervangen door een app die de gebruiker herkent aan de hand van zijn gezicht en andere biometrische gegevens. Met deze identiteit kunnen allerlei diensten worden ingezet. Zo zorgt de smartphone ervoor dat gebruikers toegang tot een bedrijfslaptop krijgen, door hem simpelweg naast de computer te leggen. Ook voor e-commerce heeft de app voordelen, omdat de klanten zich online beter kunen identificeren.

Ook is de app eventueel als sleutel of als toegangspasje te gebruiken. Zo kan een tijdelijk ID-nummer worden toegewezen, waarmee bezoekers toegang kunnen krijgen tot bepaalde vertrekken in een bedrijf. Voordeel van digitale sleutels is dat ze snel kunnen worden ingetrokken en er geen sloten hoeven te worden vervangen. Ook digitale handtekeningen maken deel uit van het systeem.

MicroStrategy demonstreerde in het verlengde van Usher gisteren ook zijn nieuwe cloudoplossing Alert voor loyaliteitsprogramma’s. Klanten kunnen eenvoudig een app ontwikkelen waarmee klanten bijvoorbeeld (spaar)punten kunnen vergaderen. De kracht van Alert zit hem in de cloud. Die verzamelt de bedrijfsgegevens. De app weinig meer dan de visualisatie ervan.

MicroStrategy levert al enige tijd technieken om zonder programmeren mobiele apps te maken. Vanochtend zijn twee nieuwe initiatieven aangekondigd – MicroStrategy Mobile App Universe en MicroStrategy Mobile App Developer Academy – om zakelijke klanten beter mobiele apps te laten ontwikkelen. “Als je nu niet met mobiel je geld kunt verdienen, lukt het waarschijnlijk helemaal niet meer,” aldus CEO Saylor.

De uitbreidingen in de richting van mobiele applicaties, identificatie en loyaliteit zijn opmerkelijke stappen voor een onderneming die zich jarenlang grotendeels richtte op business intelligence. Met de opkomst van Big Data blijft dit het belangrijkste onderdeel. Grote klanten voor MicroStrategy zijn onder meer Facebook en Yahoo. Die laatste heeft analytische software geadopteerd omdat CEO Marissa Mayer ‘cijfergedreven’ is, zo vertelde Ashish Vikram van Yahoo India tijdens een van de sessies. Een van de voordelen is dat het cijfermateriaal ten behoeve van adverteerders direct uit het netwerk wordt gehaald, niet meer uit databases.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond