Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org wil snel online identificatieplicht

De branchevereniging van webwinkels, Thuiswinkel.org, wil vaart zetten achter het invoeren van een online leeftijdsverificatie. Bij alcohol, wapens, gokken, films, games en tabak, worden grenzen gesteld aan de leeftijd van de koper. De overheid moet volgens Thuiswinkel.org een pilot starten waarmee online de leeftijd van de consument vast kan worden gesteld.

Webwinkels zouden ook willen voldoen aan de identificatieplicht die voor bepaalde producten geldt, zo laat Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org weten. “Er zijn veel diensten voor online identiteit, maar geen enkele levert een wettelijk geldige leeftijdscheck op. De overheid kan hierin helpen met een pilot.”

Het vinden of opzetten van een juiste dienst waarmee online leeftijd geverifieerd kan worden, is al in gang gezet. Zo zou de techniek van Currence, eigenaar van iDEAL, mogelijk gebruikt kunnen worden om de leeftijd te controleren van de consument die online een dergelijk product wil kopen.

Dat is een van de opties die eerder naar voren kwam uit een werkgroep van Buro 240a, een organisatie die zich inspant voor een betere naleving van leeftijdsgrenzen, zowel offline als online. Het onderzoekt, samen met het bedrijfsleven, wat de mogelijkheden zijn om online leeftijdscontrole beter na te leven.

Het bedrijfsleven in de werkgroep heeft echter de zinnen gezet op het gebruik van DigiD voor authenticatie. Daar zit immers al een infrastructuur achter. Het probleem is dat er dan artikelen in onder meer de wapenwet, de horecawet, de drankwet en de tabakswet aangepast moeten worden, waarin de overheid aangeeft op de naleving te willen toezien. Dit zou een hele procedure in gang zetten.

Thuiswinkel.org hamert op het versnellen van het proces door dan maar een pilot te draaien, vanuit de overheid. De aanbeveling over leeftijdsverificatie maakt deel uit van een breder onderzoek van Thuiswinkel.org naar online identiteitsdiensten. “Consumenten willen gebruik kunnen maken van verschillende online identiteiten en soms maar gedeeltelijk hun privacy prijsgeven,” aldus Jongen. “Webwinkels hebben bepaalde zekerheden nodig om te kunnen leveren. Zo wordt ook fraude voorkomen. Het mes snijdt zo aan twee kanten”, stelt hij.

Deel dit bericht

2 Reacties

Pieter

Het lijkt mij dat de ouders hier verantwoordelijk voor zijn. Online de leeftijd vaststellen is natuurlijk totaal onzinnig, als 15 jarige heb je vast wel een vriendje van 16 die zijn ID even wil uitlenen. Whats next? Iris scan? (-;

Ron Andes MV

Bravo, een goede zaak en een stap in de juiste richting. Ik geloof overigens niet dat iemand van 18 zo stom is zijn inloggegevens door te geven aan vriendjes . Tenzij die de hersens heeft van een 12 jarige..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond