Deel dit artikel
-

DM Barometer: vaker combi e-mail en sociale media

Een ‘kwalitatieve verzendlijst’ is de meest belangrijke factor voor het behalen van succes bij e-mail marketing. Daarbij worden e-mail en sociale media steeds vaker gecombineerd. Dit staat in de DM Barometer Special: ‘Geen fabels maar feiten over e-mail – Editie 2012’.

Het budget voor social marketing is het meest gestegen ten opzichte van vorig jaar (54%), zo blijkt uit de rapportage van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. Daarna volgt search engine marketing (46 procent). E-mail marketing kent de minste stijging (41 procent) van de drie budgetten in deze marketingmix.

De marketeer vindt drie factoren belangrijk bij het behalen van een succes. De belangrijkste factor is ‘kwalitatieve verzendlijst’, bijvoorbeeld door het verwerken van klachten en afmeldingen, dat een score heeft van 4.1 op de schaal van 1 tot 5 (niet belangrijk tot heel belangrijk). De factoren ‘opmaak & content mailing’ en ‘engagement’ (het stimuleren van opens en clicks) volgen met een score van 4.0.

Aan de marketeer is tevens gevraagd welke data-doelstellingen de organisatie heeft binnen haar e-mail marketing activiteiten. De ‘database up to date houden’ is het meest genoemd, namelijk door 57 procent van de marketeers. ‘Segmentatie’ en ‘profielverrijking’ zijn de data-doelstellingen die volgen.

Overigens is bij de meeste organisaties het CRM-systeem of centrale database niet gekoppeld aan een e-mail marketing platform.

Een niet onaanzienlijk deel van de organisaties combineert e-mail marketing met social media in een campagne. Dit percentage is gestegen in vergelijking met 2011. Deze kanalen worden voornamelijk gecombineerd om een groter bereik te genereren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond