Deel dit artikel
-

DMA Institute certificeert voor reclametransparantie

Het auditkantoor voor internetreclame DMA Institute gaat adverteerders en mediabureaus certificeren als ze aantoonbaar digitaal transparant zijn in hun werkwijze.

Het bedrijf uit Amsterdam, dat inmiddels in twee dozijn landen actief is, maakt de nieuwigheid bekend. Door een certificeringstraject te doorlopen laten adverteerders en mediabureaus zien dat ze snappen wat een online impressie waard is.

Merkadverteerders willen langdurige zichtbare impressies. Performance based-adverteerders letten uiteindelijk alleen op het resultaat en hechten andere waardes aan zichtbaarheid. Ieder bedrijf heeft andere doelstellingen met zijn mediacampagne wil verlangt dat zijn bureau het beste, passende advies geeft. Niet het media-advies dat hem het meest oplevert, legt Marcel Vogels van DMA Institute uit.

“Het is puur bedoeld om gebruikers te begeleiden bij optimaal gebruik. En de markt van adverteerders en auditors te informeren welke bureaus van de nieuwe school zijn. Op die manier proberen we ons steentje bij te dragen. Iedere business is immers gebaat bij maximale transparantie.”

“Mediabureaus zijn niet meer bezig met de vraag of een uiting wel of niet een seconde in beeld was. Ze kijken naar totale digitale mediatransparantie. Dus: waar krijg ik quality views van vijf of tien seconden? Welke uitgevers bereiken hoe lang welke audiences, et cetera.”

Starcom is het eerste mediabureau dat de certificering doorloopt. Meerdere bureaus en adverteerders staan al opgelijnd door deelname aan de cursus. De status DMA-C wordt jaarlijk geëvalueerd.

Jesse Broertjes van DMA Institute: ”Exploitanten hoeven hier weinig vrees voor te hebben, de bureaus gebruiken momenteel immers ook al DMA data om het maximale uit hun digitale campagnes te halen. De associatie transparantie & uitgevers is ten onrechte vaak negatief. Er zijn zat uitgevers die al langere tijd zichtbaarheid & audience data omarmen en hier ook zelf op acteren. We zijn momenteel nog de mogelijkheden aan het bekijken om een soortgelijke certificering op te richten voor uitgevers.”

Foto: ipasadelaide (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond