Deel dit artikel
-

Dmexco: ‘Programmatic steelt de show’

Zelfs premium sales vallen binnenkort in het domein van programmatic buying/selling, net zoals televisiereclame. Angela Pellaupessy, Beneluxbaas van Improve Digital, signaleert verder dat uitgevers nog moeite hebben met een datastrategie en dat adverteerders veeleisender worden bij online videoreclame.

Vandaag en morgen vindt in Duitsland de media-, creatie- en technologiebeurs Dmexco weer plaats. Meer dan dertigduizend man, velen uit de online industrie, verzamelen zich in Keulen om nieuwste technologie, trends en concepten te zien en horen.

We vroegen Angela Pellaupessy van Improve Digital wat volgens haar de belangrijkste trends en thema’s zijn die Europa komend jaar zullen raken.

De digitale revolutie heeft plaatsgevonden
“Programmatic buying en selling is normaal. Het is niet meer iets dat je erbij doet of wat een oplossing is voor onverkochte voorraad. Het zit nu in de kern van de verkoopstrategie van media-eigenaren. Programmatic Guaranteed is enorm populair maar staat nog echt in de kinderschoenen. De markt experimenteert nog. In het kort verschuif je alle premium verkopen, die je nu handmatig doet, naar het domein van programmatic met garanties aan de adverteerder.”

Videoreclame wordt programmatic en daarna televisie
“De digitalevideomarkt staat op het punt te exploderen en zal de grote motor zijn achter de groei van programmatic. Het wordt het meest besproken onderwerp van Dmexco dit jaar. PwC stelde eerder dit jaar nog dat video het meeste groeipotentieel biedt voor uitgevers en broadcasters. De groeiratio zal, buiten het mobiele domein, alle andere subsegmenten van internetreclameomzet overstijgen.”

Alles draait nog steeds op data, data en data
“Maar media-eigenaren en adverteerders worstelen nog steeds met de vraag hoe ze datagedreven marktspelers moeten worden. Het gaat dan niet om retargeting maar om hoe je een datagedreven manier van werken en denken ontwikkelt die voorbij louter internetreclame gaat. Dit staat hoog op alle agenda’s voor 2015 en daarna.”

Steeds meer vraag naar maatregelen voor viewability
“Met zoveel rommel aan inventory in de aanbieding op de grootste exchanges, en daarmee een groot risico op fraude en malware, schreeuwt de markt om veilige metrics voor een veilige buy. Viewability blijft daarom ook dit jaar een hot issue. Het IAB rekent een view tot als hij voor vijftig procent meer dan een seconde in beeld was. We zien echter dat grote uitgevers strengere eisen stellen: honderd procent voor meer dan drie seconden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond