‘Doorstart van De Pers voor de helft zeker’
Over een paar weken is duidelijk of dagblad De Pers inderdaad een digitale doorstart maakt. Hoofdredacteur Jan-Jaap Heij zegt dat het voor de helft zeker is.
“We zijn halverwege het doorstartproces. Als het lukt, gaan we een digitale krant uitgeven met week- en maandabonnementen en losse verkopen. De prijs wordt maximaal twee à vier euro per maand.” Dat zei Heij dinsdagmiddag tijdens een Immovator bijeenkomst in Hilversum.
Van jaarabonnementen zal geen sprake zijn, omdat lezers dat als te duur ervaren. Ook de gemiddelde maandprijs van acht euro die andere kranten hanteren, wordt als te duur ervaren.
Het financiële fundament onder de krant, die voor tablets en smartphones wordt gemaakt, ligt duidelijk in abonnementen. “Reclame in betaalde applicaties is een afhaker.”
Mocht er daadwerkelijk een doorstart plaatsvinden, dan zal de app op zijn vroegst in september verschijnen.
In de huidige constellatie willen de lezers het liefst lezen via een app of PDF. De HTML5-versie van De Pers is het oudst maar minst populair.
Tienduizend lezers meldden dat ze intereses hebben in een digitaal abonnement op De Pers. Heij houdt rekening met een conversie van twintig à dertig procent. Het break-even punt ligt dan op vijf jaar.
Heijs presentatie tijdens iMMovator:
Het is niet zeker of alle huidige medewerkers meegaan in de nieuwe constellatie. Dat is wel het streven, maar daarover is geen zekerheid te geven.
De papieren versie van De Pers verschijnt eind deze week voor het laatst. Eigenaar Marcel Boekhoorn ziet er geen financieel heil meer in, vooral omdat commercieel partner Wegener de beoogde reclameomzetten niet realiseerde. Begin maart besloot de investeerder de stekker uit de krant te trekken.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Geerten
Een betaalde versie van de pers op digitaal formaat zonder een papieren versie on-the-side, ik zie het net gebeuren. De Pers heeft nauwelijks onderscheidend vermogen ten opzichte van Metro en bij de digitale versies van gerenommeerde kranten klots het geld ook niet over de randen.
Iets anders, die titel… “Voor de helft zeker”. Iedereen weet dat als het puntje bij paaltje komt er nog veel mensen hun keutel intrekken. Die conversie van 20 a 30% gaat niet lukken. Dat ze op de helft van de procedure van een doorstart zijn wil niet zeggen dat de kans 50-50 is. Zeker niet want veel deals ketsen juist op de details in de eindfase af. Ik hoop wel voor ze dat het gaat lukken want gun iedereen zijn succes.
Paul Disco
Er moeten dus 12.500 abonnees zijn om break-even te spelen. Die mensen betalen gemiddeld 36 euro per jaar. Dat betekent een jaaromzet van 450.000 euro. Dan moet er geen marge betaald worden aan een winkel, zoals iTunes.
Laat ons aannemen dat de lezersgroep per jaar met 2.500 groeit. Dan is het verlies 10 x 2.500 x 36 euro = 900.000 euro tot het moment van breakeven.
‘Het is niet zeker of alle huidige medewerkers meegaan in de nieuwe constellatie’ kun je wel al zekerheid opschrijven. Voor 360.000 euro heb je 11 redacteuren en dan is het geld op (op breakeven niveau). En dan betaal je alle 11 exact 2.000 euro bruto per maand. Dat is zo’n 1.600 knatsers op de giro.
Maar misschien moet je ook nog wat doen aan systeembeheer, marketing en verkoop.
Ik denk dat het hoofdstuk Financiering nog een realitycheck nodig heeft, maar ik wens De Pers absoluut alle succes. Ik blijf ‘m zeker lezen.