Doubleclick investeert in kosten-per-click-netwerk

Het Amerikaanse online advertising netwerk Doubleclick neemt voor 85 miljoen dollar een belang van 30% in Valueclick . Dit bedrijf plaatst banners en rekent af op basis van concrete resultaten. Volgens managing director Pim Koldenhof van Doubleclick Benelux is er in Nederland geen markt voor kosten-per-click modellen.
Valueclick vertegenwoordigt zo'n 10.000 sites waarop adverteerders banners kunnen plaatsen. Ze rekenen af op basis van het aantal mensen dat daadwerkelijk klikt op de banners; de zogeheten click-throughs. Het gangbare model (CPM, of kosten-per-duizend) is dat adverteerders betalen voor het aantal mensen dat een banner ziet.
De investering van het Amerikaanse moederbedrijf ziet Koldenhof als een strategische uitbreiding van het productenpakket, omdat er in de VS vraag naar is. Hij ziet in Nederland nog geen vraag naar het Valueclick-model.
'Zo'n anderhalf jaar geleden was dit model breed aan de orde in de VS. Dat is nu geëvolueerd naar een situatie waarin met name de niet-topsites er gebruik van maken. Onze propositie is dat we de beste sites in ons netwerk willen hebben, en daar past zo'n model niet bij. Er zal in Nederland ongetwijfeld een evolutie in aantal en soort adverteerders op het web komen. Ieder met eigen wensen en eisen. Wellicht ontstaat er hier straks ook vraag naar zo'n model. Nu zie ik daar geen aanleiding voor.'
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Jeroen Verkroost
Heeft Pim Koldenhof gelijk als hij zegt dat er in Nederland geen markt voor kosten-per-click (CPC) modellen is? Ik vraag het me af. Ik denk eerder dat Doubleclick Nederland niet zit te wachten op CPC klanten….. De markt wordt over het algemeen bepaald door de vraag. Al in 1997 kreeg ik bij mijn toenmalige werkgever Scoot uit de markt de vraag of er niet per click betaald kon worden, in plaats van het betalen van een vaste prijs voor een bepaalde positie op de site. Inmiddels is de "prijs per positie" strategie breed opgevolgd door het CPM model, maar de geluiden uit de markt worden niet anders. Ook bij {Sonera Plaza; http://www.soneraplaza.nl } kom ik nog zeer regelmatig adverteerders tegen die niets liever willen dan banneren op CPC basis. Ik denk dat deze wens niet onlogisch is. Immers, de adverteerder is over het algemeen op zoek naar concreet resultaat, en omdat het gedragingen op het internet nu immers meetbaar zijn, zo hebben wij hem geleerd, wil hij meetbare resultaten zien. Clicks dus. Het is onze taak als webpublishers om die klant uit te leggen dat er ook nog andere aspecten aan adverteren zitten dan directe respons. Als je zo'n klant vervolgens duidelijk maakt dat deze het branding aspect geheel over het hoofd ziet ("Coca Cola adverteert tenslotte ook niet op televisie met het idee dat de kijker meteen naar de koelkast of de supermarkt rent") begint er vaak al iets te dagen. Als je vervolgens wat uitlegt over de werking van het umfeld waarin de advertentie zich bevindt ("Waar staat u liever: met uw banner naast de Postbank en IBM op een website met een kwaliteitsimago, of op een 06-datingsite tussen adverteerders als Aktueel en Club Seventeen?) wordt het nog iets logischer. En er zijn natuurlijk nog meer aspecten en voorbeelden te verzinnen. Want daar had deze klant nog niet aan gedacht. Omdat wij hem dat soort zaken ook helemaal niet laten zien in de maandelijkse statistieken die wij hem presenteren. Daarin melden wij tenslotte ook alleen maar het aantal views en clicks. Niet vreemd dus dat dat hetgene is waar de adverteerder op gaat letten, en dan wordt het aantal views vaak alleen nog maar gepresenteerd als het aantal mogelijke contacten, het aantal pogingen om de surfer tot een click te verleiden. De enige manier om het CPC-model te weren is dus door de adverteerder niet alleen van statistieken over de click-through rate van zijn banner voorzien, maar ook van kwalitatieve gegevens over zaken als branding, bezoekersprofielen, umfeld en stijging van naamsbekendheid. Dat is misschien wel wat meer werk, maar het lijkt me een betere manier dan in de media roepen "dat er geen markt voor is"….. Jeroen VerkroostPortal ArchitectSonera Nederland http://www.soneraplaza.nl
Gabriel Troostwijk
Ik kan goed bergijpen dat adverteerders een kosten per click model willen. Dan zit je namelijk voor een dubbeltje op de eerste rij. Bij banners is het feit dat je kan doorklikken een waanzinnig voordeel(Internet!), maar de naamsbekendheid of merkversterking heeft geen click nodig. Hoef je daar dan niet voor te betalen!!!!Een banner is veel meer waardt dan alleen maar een klik. Ik adverteer graag eens in een grote krant of tijdschrift en reken dan af per keer dat het genoemde telefoonnummer wordt gebeld. Gabriel Troostwijk
Barry Kampstra
Ik ben het niet eens met de bewering van de heer Koldenhof van Doubleclick dat er in Nederland geen markt is voor CPC modellen. Wij krijgen regelmatig verzoeken van onze klanten om bezoekers 'te leveren', dus CPC aanvragen. Klanten willen dit graag omdat ze zo zeker zijn van een hoeveelheid bezoekers tegen een vooraf bepaalde prijs. Uit de praktijk blijkt dus dat er wel degelijk vraag is naar CPC modellen. Dat Doubleclick er in Nederland nog niet mee wil beginnen, hangt er waarschijnlijk mee samen dat (althans bij onze sites) de inkomsten minder zijn… Barry KampstraE-Style Nederland http://www.startwindows.com
Xander Slager
de essentie van de internet revolutie is dat de klant, de consument, door exponentiele groei van aanbod bepaalt wat de prijs wordt of hoe hij zaken wil doen. daarin past het model van "betalen voor per (door)klik". advertising in de traditionele media heeft veel overschot, het is schieten met hagel. betalen per doorklik is logischer. het is mi niet tegen te houden.waarmee niet gezegd is (gabriel troostwijk) wat dat dan per doorklik kost. iedere markt wordt gewoon efficienter wanneer e-commerce om de hoek komt kijken. je moet blind zijn om niet te zien dat reclame bij uitstek een markt is met hoge inefficientie graad. Xander Slager
kees zegers
Of dhr. Koldenhof weet niet wie Netdirect is. Of Dhr. Koldenhof wil niet weten wie Netdirect is. Reeds in 1998 begon Netdirect met een businessmodel voor cost per click en cost per lead. Inmiddels pushen we dagelijks meer dan 1.5 miljoen banners per dag binnen een netwerk van meer dan 110 aangesloten websites. Beetje teveel om over het hoofd te zien meneer Koldenhof.
Sebastiaan Moesman
Dat adverteerders graag per click betalen is, zoals Jeroen Verkroost al eerder aangaf, een gegeven dat de markt ze zelf in de mond gelegd heeft. Dat kosten per click niet zaligmakend zijn, is iets wat diezelfde markt ze zal moeten uitleggen. Kosten per verkocht artikel voor Dressmart of kosten per maand voor Coca Cola kunnen immers veel betere qualifiers zijn, omdat doelstellingen nu eenmaal verschillen. In mijn ogen zijn alle modellen tussen fixed fee en Cost per Sale dan ook uitsluitend een resultante van een campagne: Wil je branding en betaal je een fixed fee per maand, dan kun je de CPM achteraf uitrekenen. Zoek je traffic naar je site en betaal je op CPM, dan kun je achteraf nog steeds je kosten per click uitrekenen. Of per sale. Het is dan zelfs maar de vraag of je als adverteerder wel kosten per click wilt afrekenen. Immers… een CPM deal kan een lagere CPC opleveren dan diezelfde deal op CPC inkopen! Kwestie van doelstelling en strak plannen en inkopen dus. Ik denk ook dat Pim's argument daar een beetje naar boven komt, want als de adverteerder en het bureau goed werk leveren is het voor een exploitant niet nodig om risico te gaan lopen. Zeker in de toekomst met hogere bezettingsgraad van de exploitanten denk ik dat adverteerders veelal bereik, en dus CPM of fixed zullen gaan inkopen. En heb je dan hoge kosten per click dan heb je een foute keuze gemaakt als planner, niet als exploitant. Dit alles uiteraard uiteraard puur toegespitst op banners & buttons… Affiliates e.d. "not included".