Deel dit artikel
-

Beleggers twijfelen aan mega-overname Slack door Salesforce

Het aandeel Salesforce noteerde woensdag 8,5 procent lager na het nieuws dat het bedrijf voor bijna 28 miljard dollar chatapp Slack overneemt. Beleggers vinden de aankoop voor een bedrijf met nog geen miljard dollar omzet veel te duur. Ook zijn er twijfels over de integratiemogelijkheden.

Salesforce verloor woensdag alleen al 18,7 miljard dollar in waarde.

Slack en Salesforce zijn letterlijk buren van elkaar. Vanuit Salesforce Park kijk je op het gebouw van Slack. Beide bedrijven doen ook al langer zaken met elkaar. “Ik had niet gedacht dat we dit jaar nog bedrijven zouden overnemen,” vertelde Benioff tegen Bloomberg (video onder). “Net als iedereen werk ik vanuit huis.”

De kritiek dat er veel te veel geld is betaald voor Slack legt Benioff naast zich neer. “We hebben zo’n zestig overnames gedaan en hebben verschillende bedrijven geholpen om hun omzet fors te verhogen.” Benioff zegt dat dezelfde reactie kwam toen Salesforce voor 16 miljard dollar data-analysebedrijf Tableau overnam, dat nu miljarden per jaar omzet en waarvan het marktaandeel is gegroeid.

Overigens was er eenzelfde ophef toen Facebook in 2014 19 miljard dollar bood voor WhatsApp, een app die nauwelijks omzet genereerde. Het is nu de grootste communicatie-app ter wereld.

Vragen over zijn grote rivaal Microsoft ging Benioff handig uit de weg. In zijn ogen wordt Slack de interface voor alle Salesforce diensten, iets dat het bedrijf tien jaar geleden al heeft geprobeerd met Chatter. Dat werd destijds geen succes. Ook heeft Salesforce nog vergeefs een bod uitgebracht op chatapp Yammer, die voor 1,2 miljard naar Microsoft ging. Slack wordt dus Chatter 2.0, een regelrechte concurrent van Microsoft Teams, maar dan voor verkoopteams.

Uit het Bloomberg interview blijkt dat tussen Slack en Salesforce nog allerlei afspraken moeten worden gemaakt. CEO Stewart Butterfield blijft aan het roer, maar hoe beide bedrijven gaan samenwerken moet nog nader worden uitgewerkt. Wel zijn er prototypes ontwikkeld van een gezamenlijk product.

De koers daalde verder na de virtuele Dreamforce keynote van CEO Marc Benioff gisteren, waarin Slack maar heel even werd genoemd.

Normaal nodigt Salesforce rond deze tijd zijn klanten uit om naar San Francisco te komen, waar rond het Moscone Center een complete straat wordt afgehuurd om bezoekers te onderhouden en te informeren. Dit jaar vindt Dreamforce congres virtueel plaats. Klanten kunnen half december honderden presentaties bekijken.

De keynote, compleet met mini-optredens van Metallica en Lenny Kravitz, was een soort Dreamforce in het klein.

Zo was er een korte presentatie over Bentley Motors, het Britse autobedrijf dat als gevolg van corona eerder dit jaar compleet stil kwam te liggen en van de ene dag op de andere moest leren om zijn auto’s virtueel aan klanten te slijten.

Het zet Salesforce-cloudoplossingen in om een zogeheten 360-gradenbeeld van klanten te krijgen. Met behulp van software van Salesforce dochters MuleSoft en Tableau kan Bentley Motors gegevens van honderden nieuwe en oudere IT-systemen koppelen en klantdata analyseren.

Salesforce kondigde verder Hyperforce aan; een nieuwe versie van de platformarchitectuur van het bedrijf, die klanten op een veilige manier toegang moet bieden tot elke Salesforce toepassing.

Nieuw is ook Einstein Automate, een end-to-end oplossing voor workflowautomatisering, en Service Cloud Workforce Engagement, dynamische personeelsplanning om contactcenters te ontlasten.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond