Deel dit artikel
-

Druk op Yahoo neemt weer toe

De activistische aandeelhouder Starboard heeft internetbedrijf Yahoo weer eens onder druk gezet: men wil duidelijkheid van CEO Marissa Mayer over het belang in de Chinese e-commercegigant Alibaba.

Met de beursgang van Alibaba in september heeft Yahoo een flink bedrag binnengehaald, zo’n 9 miljard dollar. De verwachting is dat met die oorlogskas flinke aankopen worden gedaan. Zo gonzen al de namen van CNN en kabelbedrijf Scripps Networks Interactive. Daar heeft Starboard CEO Jeffrey Smith moeite mee. Hij wil juist dat Yahoo zijn kosten terugbrengt en een strategische samenwerking met rivaal AOL onderzoekt.

De koers van het aandeel Yahoo is gestegen van 15 dollar in 2012 naar 49 dollar in 2015, maar hoofdzakelijk door het belang van Alibaba. Zonder dat belang doet Yahoo het niet goed. De kritiek op het functioneren van Mayer neemt toe. De nieuwe apps van het bedrijf hebben te weinig gebruikers, de advertentieverkopen vallen tegen.

Sommige beleggers vinden het verstandig als Alibaba Yahoo koopt. Dat kan technisch zelfs zonder kosten. Verkoop van de belangen in Alibaba en Yahoo Japan – een zogenaamde cash-rich split – is ook een mogelijkheid. Starboard heeft liever dat AOL Yahoo overneemt, belastingtechnisch is dat de verstandigste zet.

Het belang van Starboard is overigens minder dan 1 procent, 7,7 miljoen aandelen, maar het is een lastige aandeelhouder die het complete bestuur van Darden Restaurants al eens naar huis stuurde.

Op 27 januari maakt Yahoo zijn jaarcijfers bekend. Dan zal moeten blijken hoe goed of slecht het internetbedrijf het in het vierde kwartaal heeft gedaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond