Deel dit artikel
-

Duits e-commerce groeit 11 procent in Q1 2019

Het traditioneel wat zwakkere eerste kwartaal pakt voor Duitse webwinkels en online verkopers goed uit. De digitale omzet steeg in de eerste drie maanden ‘onverwacht sterk’ met 11,2 procent tot 16,2 miljard euro.

De omzet uit diensten, zaken als bijvoorbeeld verzekeringen en vliegtickets, groeide met 6,6 procent tot 4,5 miljard euro.

Iedere achtste euro die de Duitse detailhandel omzet wordt gerealiseerd in het digitale domein.

Het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel (bevh), de Duitse zusterorganisatie van Thuiswinkel.org, publiceerde deze cijfers gisteren. Een aantal ontwikkelingen valt daarin op.

De snelst groeiende productgroep is Levensmiddelen. Die nam qua verkoopvolume toe met 21 procent tot 282 miljoen euro. Doorgerekend naar jaarbasis is dat dus een markt waarin meer dan een miljard euro om gaat. Dat is nog los van de handel die partijen als Takeaway.com daar doen, want dat is een dienstenbedrijf. Immers, die verkopen zelf geen eten maar regelen enkel de bezorging.

Twee andere productgroepen die hard stegen zijn Huishoudelijke Artikelen (+18,3% tot 1,1 miljard euro) en Computer & Accessoires (+17,8% tot 1,4 miljard).

Ook dit keer benadrukken de cijfers dat de Duitse e-commercemarkt een totaal andere is dan de Nederlandse. Namelijk: bijna de helft van de online verkopen (47%) wordt gerealiseerd via online marktplaatsen: 7,6 miljard euro. Zalando en eBay zijn daar grote partijen, maar Amazon steekt daar met kop en schouders bovenuit en doet drie keer meer omzet dan de nummer twee op de markt: OTTO.

Omnichannel retail lijkt in Duitsland ook veel groter dan in Nederland. Verkopers met een fysieke en digitale winkel, ongeacht de verhouding waarin de verkooptotalen liggen, zagen hun omzet vorig jaar met 15,4 procent stijgen. Multichannel retailers kwamen in het eerste kwartaal van 2019 uit op een digitale omzet van 5,9 miljard euro, ongeveer een derde van het totaal.

Foto: Stefan Widua op Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond