Deel dit artikel
-

E-business bij middelgrote bedrijven in kinderschoenen

Bij de meeste middelgrote bedrijven staan e-business en e-commerce nog in de kinderschoenen. Veel bedrijven opereren ondanks de internetmogelijkheden vanuit een ivoren toren. Een op de vijf bedrijven vindt dat internet meer kost dan het oplevert, vier op de tien hebben hun investeringen nog niet terugverdiend. Dat wordt gesteld in de 'Grote Internet Test', die is opgezet door Cisco en Compaq.

De Grote Internet Test werd aangeboden aan elfduizend IT-managers en algemeen directeuren van organisaties met twintig tot vijfhonderd werknemers. Elfhonderd personen reageerden, wat volgens Cisco een heel goede score is.

Als het gaat om de toepassing van internettechnologie in de organisatie vormen bouw en industrie op grond van dit onderzoek duidelijke achterblijvers. Transport, media en communicatie zijn de 'fasttrackers'. Een zeer groot deel van de middelgrote ondernemingen blijkt gebruik te maken van e-mail en websites, maar een veel kleiner aantal zet internettechnologie in om zijn bedrijfsprocessen te optimaliseren. Nico Verspaget, directeur business development bij Cisco Systems noemt de koudwatervrees voor e-business "opmerkelijk". Verspaget: "Juist zo kunnen bedrijven kostenverlagingen en productiviteitsstijgingen bewerkstelligen."

Verspaget vindt het vreemd het dat de bouwsector achterloopt bij het gebruik van internettechnologie, omdat volgens hem "juist daar nog veel efficiencywinst kan worden gemaakt". Omdat mensen in de bouw veel op locatie zijn kan een verbinding met het bedrijfsnetwerk veel tijdwinst en gemak op kan leveren", meent Verspaget.

Ruim negentig procent van de ondervraagde bedrijven heeft een eigen site. De site wordt in bijna zeventig procent van de gevallen alleen gebruikt voor het tonen van bedrijfsgegevens en van het assortiment en voor het aannemen van informatie-aanvragen. Klanten kunnen echter bij minder dan de helft van de middelgrote ondernemingen online bestellen. Online betalen is helemaal een zeldzame mogelijkheid: dat kan bij minder dan tien procent van de ondernemingen.

Het onderzoek spreekt van een "ivoren toren" waarin veel ondernemingen zich bevinden. Koppeling van bedrijfssystemen is beperkt. Vier op de tien bedrijven zijn niet online verbonden met andere bedrijven of hebben toegang tot hun informatiesystemen. Iets minder dan de helft heeft zijn inkoop niet of nauwelijks geautomatiseerd.

Slechts 3,5 procent van de ondervraagden heeft interne processen via internet aan een marktplaats gekoppeld. De externe systemen waarvan wel in redelijke mate gebruik wordt gemaakt betreffen vooral telebankieren. In tachtig procent van de gevallen is er geen koppeling tussen het CRM-systeem en internet, vaak omdat zo'n systeem er helemaal niet is.

Deel dit bericht

4 Reacties

Guido

je kunt het natuurlijk ook zo zien: "Online betalingen, in veel gevallen voor bedrijven niet de meest efficiente oplossing in verband met ontbreken van standaard prijzen, aanbieden van maatwerk oplossingen etc., wordt op 10 % van de sites reeds ondersteund. Bij bijna 50% van de ondernemingen kan al online besteld worden, terwijl bij 70 % bedrijfsgegevens, informatie aanvragen én assortiment tot de functionaliteiten behoort. Nagenoeg alle ondervraagde bedrijven( meer dan 90 %) heeft een eigen site. …circa 60 % van de bedrijven zijn al online verbonden met andere bedrijven of hebben toegang tot hun informatiesystemen (ERP heeft het nog maar net voor elkaar om dit mogelijk te maken!). Meer dan 50 % heeft zijn inkoop (enigszins)geautomatiseerd." Dat slechts 3,5 % van de ondervraagden hun interne processen(hoe doe je dat overigens?) via internet aan een marktplaats gekoppeld heeft lijkt mij niet verwonderlijk gezien de geringe successen van marktplaatsen enerzijds(de ondernemingen weten nog steeds niet welk model, 1:1, 1:n, n:n, ze willen gaan toepassen)en anderzijds van de vaak abominabele en chaotishe toestand van de interne organisatie, het inzichtelijk en efficient maken van interne processen en de beperkte ontsluiting van de systemen.Cisco gaat het allemaal oplossen neem ik aan?

Edwin Noordermeer

Als bouwer van maatwerk internet applicaties herken ik dit beeld. Veel ondernemers waren huiverig voor het internet en met het kapot spatten van de zeepbel is alles weer business as usual. Hun (niet geheel terecht) gelijk zit hem in het feit dat de reclameburo's hen vertelden dat een website een nieuwe markt zouden aanboren. En dat je met het internet een nieuw communicatie medium in handen hebt waarmee je rechtstreeks zaken kon gaan doen met de consument. Inmiddels weten we dat de consument zijn maatpakken echt niet via het internet koopt en dat de consument gewoon naar de dealer gaat om de koop van zijn auto rond te maken. Hij is wel beter geinformeerd. Helaas wordt de werkelijke kracht van het internet niet goed tot zijn recht. b2b intergratie helpt de ondernemer daadwerkelijk met het doen van zaken met zijn klanten en toeleveranciers. Immers supply chain management, electronisch factureren, catalogi sharing etc leveren bottem line resultaat op. Naast bedrijfseconomische (cash flow, kosten verlaging etc) zijn er ook marketing technische voordelen. De relatie klant leverancier wordt makkelijker, transperanter maar vooral hechter. Kortom, Internet ICT wordt weer automatisering / optimaliseren van bedrijfsprocessen. Maar dan niet binnen de bedrijfsmuren maar over de bedrijfsmuren heen. En dat is nieuw.

Jan Jaap Nijemeisland

Als concullega van dhr. Noordermeer, wil ik me aansluiten bij zijn mening. Daaraan toegevoegd: Natuurlijk heeft ieder Internet gebaseerd bedrijf zich gestort op het toch relatief "makkelijk scoren" van business in een hypende markt. Het grote probleem zat en zit m natuurlijk in het verkopen van je bedrijf via je internetsite. Hoe kun je je site nu vol in het licht zetten, als je je bevind tussen een miljard andere sites? De meerwaarde van internettechnologie zit m in het vereenvoudigen van de werkomgeving, door een heel erg eenduidige manier van navigeren en gebruiken van systemen mogelijk te maken, waarbij de interactie tussen verschillende systemen in vergaande mate kan worden bevorderd. De internetschil is enerzijds een aanvulling op de bestaande GUI's die het mogelijk maakt plaatsonafhankelijk te werken. En natuurlijk in veel gevallen ook tijdsonafhankelijk. Anderzijds is de ontsluiting van bedrijfsgegevens uit verschillende bronnen een aanvulling op de informatie rijkheid die je een medewerker kunt aanbieden. Een paar velden invullen en op de juiste plek kiezen is de nieuwe manier van trainen. Samenvattend:- Tijdsbesparing door gebruik te maken van 1 interface en daardoor daadwerkelijk mogelijkheden tot ROI- Ontsluiting van meerdere informatiebronnen binnen 1 omgeving- Vermindering van de benodigde trainingen- Verdergaande beheersbaarheid van de ICT-omgeving Een kort voorbeeld:Het opzetten van een informatie ontsluitend intranet binnen een organisatie advies bureau deed blijken dat elke adviseur gemiddeld minimaal 15 – 30 minuten tijd per dag bespaarde door gebruik te maken van dit intranet. Dat binnen een organisatie van 350 adviseurs. Een simpele rekensom leert ons dan: 350 x 15 minuten = 5250 minuten, oftewel bijna 88 uur per dag. Uitgaande van een uurtarief van ca. 100 euro is dit een dagelijkse besparing van 8800 euro. Bereken dit door naar een maand of jaar en tel uit je winst. En dan heb ik het nog niet gehad over besparingen op papier, intern postverkeer, etc.

Klaas de Poel

Ik ben het helemaal met Edwin eens. Wat ik daaraan wilde toevoegen is het feit dat het niet alleen nieuw is, maar dat er een dubbele drempel ontstaat. Bedrijven die B2B integratie willen bewerkstelligen komen dus in aanraking met (voor hen) relatief nieuwe technologie en daarnaast ook nog eens met klanten en/of leveranciers die ook diezelfde technologie voor de kiezen krijgen. (Met technologie bedoel ik niet alleen de techniek, maar ook de procesveranderingen.) Een dubbele drempel dus en daardoor logischerwijs "koudwatervrees". Ik vind de reactie van dhr. Vespaget dan ook redelijk naïef.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond