Deel dit artikel
-

E-commerce probleem voor veel franchisepartners

Franchisenemers en -gevers kruisen regelmatig de degens over e-commerce activiteiten. Virtual Affairs zegt een module te hebben bedacht die hier een einde aan moet maken. Zijn de problemen hiermee voorgoed uit de wereld?

Franchisegevers zoals Albert Heijn en Bruna kenden het probleem al langer: hoe ga je om met franchisenemers die eigen internetacitviteiten willen ontplooien? De essentie van elk franchisecontract is immers dat de franchisenemers exclusieve verkooprechten krijgen binnen een vast gebied. E-commerce stelt deze partijen in staat klanten buiten dit gebied te bedienen, waardoor de exclusiviteitsafspraak wordt overtreden.

Het Retail Management Center signaleerde vorig jaar in eigen onderzoek dat deze problemen wijdverspreid zijn. Franchisegevers betrekken in veel gevallen hun partners niet bij hun online activiteiten waardoor deze zich buitengesloten voelden. Omgekeerd bedreigen de e-commerce initiatieven van franchisenemers de uniformiteit van het gebruikte merk.

Virtual Affairs heeft een module ontwikkeld die deze problemen het hoofd moet bieden. Kort gezegd gaat het om intranet- en internettoepassingen die de franchisegever meer controle geven over de huisstijl. Volgens Gonnie van Dijk van het Retail Management Center behouden franchisenemers niettemin veel vrijheid. "Alle vestigingen van een franchiseorganisatie kunnen nog steeds hun eigen webpagina bouwen als ze dat willen. De franchisegever is dan degene die een aantal zaken faciliteert. Bijvoorbeeld ruimte op de server, een routeplanner en allerlei afbeeldingen die op de site geplaatst worden". Het is de bedoeling dat de module onderdeel wordt van bestaande franchisecontracten.

Volgens André Brouwer, voorzitter van de Nederlandse Franchise Vereniging, zijn de problemen van weleer ook zonder de nieuwe module grotendeels opgelost. Veel franchisegevers hebben inmiddels een clausule over e-commerce hebben opgenomen in hun contracten met franchisenemers. "Het is nu beter geregeld dan twee jaar geleden. Wij hebben e-commerce expliciet opgenomen in onze modelcontracten en dat wordt op grote schaal nu toegepast." De NFV vertegenwoordigt ruim 160 franchisegevers. Brouwer geeft toe dat dit slechts een deel is van het totaal, maar stelt dat vrijwel alle grote Nederlandse partijen bij zijn organisatie zijn aangesloten.

Anderen zien wel degelijk een markt voor de module van Virtual Affairs en het RMC. René Noorman van franchiseadviesbureau Conratum bestrijdt de opmerking van Brouwer dat e-commerce activiteiten standaard onderdeel zijn van overeenkomsten tussen franchisehouders en hun partners. "De huidige contracten hebben een looptijd van minimaal vijf jaar. Dit betekent dat de nieuwe modelovereenkomsten nog niet zijn ingegaan." Afspraken over e-commerce worden nu wel gemaakt, maar leiden zelden tot tevredenheid, aldus Noorman.

Ook Kees Bothof, partner bij het Rotterdamse advokatenbureau Anema en Greve, ziet nog dagelijks de problemen waar franchisehouders mee kampen. "E-commerce activiteiten staan op gespannen voet met het exclusiviteitsbeginsel van de meeste contracten. Dat stelt dat je geen klanten mag werven buiten je eigen verkoopgebied." Hij signaleert dat er "veel discussie" over dit onderwerp is, maar dat concrete jurisprudentie nog niet bestaat. "Dan komt het toch neer op onderlinge afspraken, waarin de bestaande contracten niet voorzien", aldus Bothof.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gijs

Met veel tamtam wordt er door Virtual affairs beweerd dat er een oplossing is gevonden voor de geografische en concurrerende problemen van franchisenemers. "kort gezegd.. worden er afspraken gemaakt over serverruimte". Het klinkt nog niet als het ei van columbus.

Bas

Voor onze onderneming Possen.com en bijvoorbeeld ook Australian Homemade zijn deze problemen grotendeels ondervangen door een goede e-strategy waar ook duidelijke en meetbare onderdelen voor de franchisenemer aanwezig zijn. Sterker nog de automatiseringsgraad en e-fulfillment die ons platform en het platform van Australian homemade bieden zijn juist een strategisch voordeel bij het aantrekken van franchisenemers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond