Deel dit artikel
-

E-abonnementen kranten laten wisselend beeld zien

De e-abonnementen bij de landelijke kranten zijn het enige bescheiden pluspuntje in de oplagecijfers die het Instituut voor Media Auditing (HOI) vandaag heeft gepubliceerd. Er is sprake van groei, maar niet in alle gevallen.

De oplage van de grootste landelijke dagbladen is in het derde kwartaal van vorig jaar weer eens gedaald (pdf) ten opzichte van dezelfde periode in 2011. De daling was het grootst bij De Telegraaf. Alleen Trouw zag een lichte stijging.

De verdere daling wordt nog maar amper gecompenseerd door digitale uitgaven. Alleen NRC Handelsblad en Het Financieele Dagblad wisten hun betaalde oplage op pijl te houden door een toename van de digitale abonnementen. De Volkskrant verloor niet alleen papieren lezers, maar daarnaast ook nog eens ruim duizend digitale abonnees. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de Volkskrant de grootste digitale oplage heeft met 36.745 abonnees. NRC is tweede met 18.191 abonnees.

E-abonnementen leven nauwelijks bij lezers van regionale dagbladen. Het aanbod is ook nog erg beperkt. Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant daalden met hun digitale oplages, een trend die gelijke tred houdt met de daling van de papieren versies. Met andere woorden: digitaal lijkt geen (extra) stimulans om een abonnement te nemen en ook geen reden om de krant niet op te zeggen.

Volgens Piet Bakker, lector Hogeschool Utrecht H, vertoont de digitale oplage wel groei, gerekend vanaf 2005. Het totaal is bijna honderdduizend abonnementen. Slechts veertigduizend exemplaren zijn echter ‘echt betaald’, de rest zijn goedkope actieabo’s (Leeuwarder en Dagblad van het Noorden) en de digitale krant (deel-abo’s) die mensen bij hun weekendkrant krijgen (Volkskrant).

Op 26 maart 2013 zal HOI de oplagecijfers van het vierde kwartaal publiceren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond