Deel dit artikel
-

EasyEverything wil met cafés ook e-commerce doen

Het Internet Café heeft de deuren in Amsterdam geopend. Het café van easyEverything , bekend van luchtvaartmaatschappij easyJet , richt zich op jonge mensen en toeristen die even een mailtje naar huis willen sturen. De onderneming wil dit jaar nog minstens twintig vestigingen openen in Europa en de VS.

EasyEverything CEO Maurice Kelly heeft behalve de plannen om meer cafes overal ter wereld te openen, ook andere ideeën voor de toekomst. "We zijn bezig met de overname van een e-commerce bedrijf. We willen een methode ontwikkelen waarmee mensen zonder creditcard ook op internet kunnen winkelen. We willen ook eventueel naar de beurs om meer geld te kunnen verzamelen om honderd of meer cafes te kunnen openen."

Oprichter Stelio Haji-Ioannou licht de plannen op korte termijn toe. "Vrijdag openen we de volgende vestiging in Rotterdam en eind van deze maand is Barcelona aan de beurt. We hebben plannen om voor oktober twintig cafes te openen in grote Europese steden als Antwerpen, Madrid en Brussel. Er komt een afdeling in New York en een tweede zaak in Amsterdam. Als alles volgens plan verloopt, moeten we in 2002 zestig cafes hebben."

Kelly legt uit waarom zijn bedrijf Amsterdam koos als eerste stad op het Europees vasteland om het Internetcafe te openen. "Cultureel gezien heeft Amsterdam veel gemeen met Londen. We bekeken de mogelijkheden en kwamen tot de conclusie dat we beter hier kunnen beginnen. Dat is handig voor onze uitbreiding, want de meeste jonge mensen kennen het easymerk. Ten tweede zijn Nederlanders internetbewust; mensen hebben een binding met internet."

Voor een openingsprijs van een knaak kunnen bezoekers vijf uur internetten. Is het rendabel om internet aan te bieden tegen zo'n lage prijs? "We proberen alles tegen een redelijke prijs aan te bieden. Onze vliegtuigen vliegen bijna altijd vol en dat proberen we hier ook. Het hangt een beetje van vraag en aanbod af, als er veel mensen zijn dan wordt de invulling misschien anders," zegt Kelly.

"We laten banners op de schermen zien. De banners worden gratis geplaatst door ons voor de bedrijven, maar als onze klanten erop klikken, krijgen we vijftig cent per keer," legt de CEO verder uit. "Verder zijn we franchisehouder van de koffie die we voor Douwe Egberts verkopen. Hier verdienen we ook geld mee. Hewlett Packard en venture capitalist Apex ; zijn beide voor 10 procent eigenaar. En de resterende 80 procent is in handen van de easyGroup."

In Engeland is het businessconcept van easyEverything, een doorslaand succes. Maar zal het in Nederland werken? "We denken van wel," zegt Ivar Gribnau, Business Development en marketingmanager, "kijk om je heen. Het concept is origineel en uit ervaring weten we dat het werkt. We bieden meer aan dan andere internet cafes; een sneller internetverbinding en service."

Deel dit bericht

3 Reacties

Douwe Mik (LogiGo.com)

ik liep afgelopen zaterdag langs het pand waar EasyEverything in is gevestigd, een bunker die naast het Tuschinski is geplaatst… hoe goed ik het vind dat er eindelijk eens internet cafe's op de markt komen die betaalbaar en kwalitatief goede internet verbindingen aanbieden (want soms zoek je je helemaal suf naar een fatsoenlijk internet cafe als je in een vreemde stad bent) hoe walgelijk ik het pand vind waar het in zit…. Ik dacht altijd dat een faux-pas van het caliber Stopera in Amsterdam niet meer begaan zou worden, dat men daar dus van geleerd zou hebben… niets is minder waar, men heeft dus kennelijk een vergunning afgegeven aan een project ontwikkelaar die het heeft klaargespeeld om niet de tot verpaupering gedoemde Reguliersbreestraat nieuw leven in te blazen, maar de straat (die nog een kans had) van een soort Wibautstraat cachet te voorzien… die architect die dit op zijn/haar geweten heeft mag niet hard genoeg op zijn/haar flikker krijgen, verban hem/haar maar lekker naar Rotterdam.. (en die &%$#%-ambtenaar die waarschijnlijk zelf in Almere woont en daar deze "inspiratie" heeft opgedaan, erachter aan..) Verder vind ik het EasyEverything initiatief erg goed!! met koffie erbij van een branderij met uitstekende naam kan het natuurlijk niet stuk….:-) Douwe

Paul

Interessant revenue model. Ik begrijp niet dat hij Hfl. 0,50 per klik krijgt! Dit moet dan voor de adverteerders wel heel aantrekkelijk zijn

Rene Scholte

Als je 'gezellig' onbelangrijk vindt is dit een prima idee, als je Internetten onder de categorie 'sociaal' vindt vallen is het allemaal wat minder. Daar komt nog bij, ik drink geen koffie. Verder is elk initiatief op het gebied van Internet prijzenswaardig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond