Deel dit artikel
-

‘Eccky en podcasting interactieve marketingflops’

Het virtuele MSN-kindje Eccky en podcasting waren twee dieptepunten op het gebied van interactieve marketing in 2005. Adverteren in computergames was juister een topper. Dat is de mening van een groep van zo'n vijftig vertegenwoordigers van communicatie-en marketingbureau's. Zij gaven hun oordeel over de digitale marketingtoppers en -floppers van 2005.

De communicatieadviseurs en marketeers benoemden de toppers en floppers van 2005 naar aanleiding van een vraag van de VEA, vereniging voor communicatie-adviesbureaus. De VEA gebruikt de ‘input’ van de groep voor een sessie morgen met als thema ‘Top of Flop 2005’.

Is het belangrijk om als marketeer of communicatieadviseur ‘voor de troepen uit te lopen’, om als eerste relatief nieuwe digitale fenomenen als RSS, podcasts of games in te zetten? Nee, je hoeft als marketeer niet per sé altijd de eerste te zijn, zegt internetondernemer Ronnie Overgoor die tijdens de ‘Top of Flop sessie’ morgen de buzzwoorden van 2005 gaat behandelen. “Maar in veel gevallen zetten bedrijven nieuwe technologieën niet in uit onwetendheid of een sceptische houding. Ik vind het jammer als je je daardoor laat leiden.”

Een voorbeeld van een bedrijf dat relatief nieuwe digitale fenomenen wél durft in te zetten, is volgens Overgoor Heineken. De bierbrouwer ging volgens hem vorig jaar als één van de eerste bedrijven podcasten. Welke voordelen levert zo’n actie een bedrijf op? Overgoor: “Free publicity natuurlijk. Maar daarnaast kun je als adverteerder ook veel leren van zo’n experiment met iets dat nu nog niet echt groot is.”

Webloggen staat ook in de lijstjes van toppers en floppers. Het opvallende is dat de marketeers en communicatieadviseurs, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Eccky (‘flop’) of MSN-messenger (‘top’), geen eenduidige mening over dit fenomeen hebben. Er is blijkbaar nog geen overeenstemming over de marketingpotentie van blogs.

Volgens Overgoor, die inzicht had in de lijsten, wordt RSS niet genoemd in de lijsten. “Dat verbaast me eigenlijk niet echt. Ik had vorige week een bijeenkomst met een professioneel publiek. Toen ik RSS ter sprake bracht, kon niemand me uitleggen wat dat precies was.”

Deel dit bericht

14 Reacties

Bob Stumpel

Wàt slim! Erkende reklamburelen vragen naar wat ZIJ goed of slecht vinden aan interactieve media! De wereld stopt morgen met podcasten!

Olivier

De enige plek waar ik ooit van Eccky heb gehoord is hier op Emerce.

Roelf Sluman - Podplaza

Als ik zoiets lees, vraag ik me af wie van deze marketeers en communicatie-adviseurs daadwerkelijk ervaring heeft met het inzetten van het medium podcasting. Het is wel héél makkelijk om iets als 'flop' te bestempelen simpelweg omdat jijzelf er nog geen ervaring mee hebt, of omdat je klanten er nog niet van hebben gehoord. Door praktisch iedereen met wie wij praten over podcasting (ja, óók marketeers) wordt enthousiast en daadkrachtig gereageerd op de (mogelijkheden van) dit nieuwe fenomeen.

Richard Otto

Die Ecky was gedoemd om te mislukken. Je merkt steeds meer dat mensen terug stappen naar het gebruik van Basic-Aplicaties ipv de hele roempapa erom heen. Ik heb daarom ook mijn twijffels over de komende introductie van Windows Live Mail (opvolger hotmail).

Stijn

Hoe kan Eccky een marketingflop zijn? Het product verkeert nog in een soort soft-launch fase. Voor zover ik heb begrepen barst over een maand ofzo het marketinggeweld los als de bekende chipsfabrikant ermee gaat stunten.Dan pas kan gezegd worden of het een flop is of niet…

Paul

is er eigenlijk een heldere definitie voor het begrip 'top' en 'flop' zoals het hier gelanceerd word?

Joost

Toch jammer dat sommige van mijn collega's blijkbaar niet voorbij de hype kunnen kijken en ontwikkelingen op basis van waarschijnlijk buikgevoel niet op waarde weten te schatten. Zo zetten veel merken podcasten al op relevante wijze in (Mercedes en nu ook BMW om maar een voorbeeld te noemen). Klanten gaan echt niet op hun bureau wachten als deze zich bij voorbaat al negatief over ontwikkelingen uitspreken.

Hans Vermeijden

99% van de podcasts is gewoon hele slechte radio die niet eens bij radio Lutjensbroek de ether in mag. Hetzelfde geld voor Vodcasten, het werkt alleen als het kwaliteit is en kwaliteit vraagt om kennis und so weiter.

Peter R.

Het is inderdaad nog veel te vroeg om te zeggen of het een flop is, je kan je afvragen als er zoveel aandacht al aangegeven is, of het dan uberhaupt een flop is, al die media aandacht is ook wat waard (voor MediaRepublic, adverteerders, etc) Ik persoonlijk geloof wel heel erg in dit concept, vooral als de mobiele telefoon bij betrokken wordt, dit omdat je dan juist 2 essentiele communicatie platformen te pakken heb, die de doelgroep het meest gebruikt…. Meestal heeft een nieuw product ook veel langer nodig dan een paar maanden om goed stabiel in de markt te staan… Je kan dus afvragen of dit een "Marketing" flop is… 

Erwin van Lun

@stijn vwbt Eccky en@Roelf vwbt Podcasting:Helemaal mee eens!  Eccky verkeerd in soft-launch fase, en heeft als game zeker een enorme potentie. Maar is nog niet eens echt begonnen. Voorbarig om nu al 'flop' te noemen.Podcasting = audioentertainment en informatie op afroep. Dit heeft een zeer grote toekomst. Vooral als straks alle auto's zijn uitgerust met Wifi en de show begint zodra we instappen. Misschien was 2005 nog niet de doorbraak en zelfs 2006 misschien niet. Maar het zal alleen maar groter worden. Podcasting is bijzonder belangrijk onderdeel van de veranderingen die media op dit moment ondergaan en kan niet als 'flop' neergezet worden.

Jeroen Thoolen

@Hans VermeijdenWel knap dat jij alle podcasts hebt beluisterd en handig ook, zodat wij nu weten na jouw ongetwijfeld maandenlange onderzoek dat slechts 1% niet slechte radio is. Opvallend is dat meer dan 1% van de podcasters zelf radiomaker is bij een zender die tenminste groter mag worden geacht dan Radio Lutjensbroek. Niets ten nadele voor deze zender, ik kan het echter niet ontvangen.

Harold van der Hoeven TPG Post

Gelukkig zijn er nog mensen die wel serieus de media volgen (zoals eerdere reacties). volgens mij hoort bij elke nieuwe dienst een introductieperiode. Podcasting wordt steeds betere ingezet (automerken) en Eccky heeft nog niet eens serieus daglicht gezien. Wat een erkenning voor de volhouder die zich niet laat leiden door deze jury als Eccky wel een succes wordt en wat een flop voor deze adviseurs. Jammer dat een zichzelf in standhoudend wereld van communicatie-adviseurs blijkbaar mag bepalen wanneer iets een flop is. Het stimuleert niet dat bedrijven met bijv Eccky kijken hoe ze het WEL groot kunnen maken. Soms moet je twee keer iets proberen voordat je het de derde keer goed kan doen.

mr tsja

'Het virtuele MSN-kindje Eccky en podcasting waren twee dieptepunten op het gebied van interactieve marketing in 2005. Adverteren in computergames was juister een topper. Dat is de mening van een groep van zo'n vijftig vertegenwoordigers van communicatie-en marketingbureau's. Zij gaven hun oordeel over de digitale marketingtoppers en -floppers van 2005'.  Ik wil 'de 50 vertegenwoordigers van communicatie-en marketingbureau's' graag uitnodigen om 5 Nederlandse adverteerders te noemen die actief zijn op het gebied van in-game advertising. Of nee wacht…ook leuk….en lijstje met voor- en nadelen van in -game advertising……(global vs.local in-game advertising) ….wacht nee, nog beter……wat is in-game advertising eigenlijk? Of….zeg eens eerlijk, hebben jullie 50 stiekem een nieuwbrief uit het o zo innovatieve Verenigde Staten gelezen waar het een en ander over 'succesvolle' in game advertising stond vermeld???? Of vergis ik me en is er een goede onderbouwing wellicht? Nou eeeh nee….eeeh…..nada…. Ik krijg er koude rillingen van over mijn rug. Verdiep je ergens in voordat je er een 'mening' over vormt. Anders gewoon liever je mond houden. Maar dat is lastig natuurlijk als je 'communicatie/marketing' adviZeur bent!  

Pieter

Deze "marketingkenners" weten nog niet of webloggen een flop of top is….????? Kijk eens naar Sugababes waar momenteel 800.000 jongeren gemiddeld dagelijks 45 minuten spenderen…zo succescvol dat ze met een eigen TV-uitzending komen…Flickr, Hi5 etc etc etc…Nu iedereen een digitale camera heeft, binnen 2 jaar alle mobiele telefoons hoogwaardige fotos en videos maken; lijkt het toch duidelijk dat het publiceren van persoonlijke info de trend is……Podcasting zit veel bagger tussen, maar dat wordt wel uitgefilterd, er zijn al podcasts met 50.000 luisteraars….ach ja, waarschijnlijk dezelfde "kenners" die jaren geleden Internet een hype vonden….wat de conservatieve boer niet kent, vreet ie niet…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond