Deel dit artikel
-

Edelman: ‘Vertrouwen in tech neemt toe ondanks incidenten’

Ondanks allerlei incidenten op het gebied van onder meer privacy, resulterend in wat de pers afgelopen jaar techlash noemde, is het vertrouwen in de techsector juist toegenomen. Dat vertelde Margot Edelman op het IFA Global Press Conference in Spanje. Zij lichtte daar de resultaten toe van een groter onderzoek dat eerder dit jaar werd gepubliceerd.

De Edelman Trust Barometer is een jaarlijks onderzoek naar de mate van vertrouwen in instituties, uitgevoerd in 27 landen, met een totaal aantal respondenten van 33.000. Daarbij wordt dus ook naar de techsector gekeken (pdf).

Het algemene sentiment is dat de consument tech vertrouwt als het een aantoonbaar voordeel heeft. 47 procent vindt alleen wel dat de ontwikkelingen te snel gaan. In Nederland vindt 49 procent dat. Er is ook angst voor verlies van banen door gebrek aan goede opleidingen. Techbedrijven zouden volgens de respondenten meer aan educatie moeten doen.

Nederland heeft een algemene score van 75 procent, waarmee we op het niveau zitten van sommige Aziatische landen. In ontwikkelingslanden is het vertrouwen in tech veel lager.

Voor sommige ontwikkelingen geldt dat het vertrouwen toeneemt, onder meer voor Internet of Things. In 18 van de 26 onderzochte markten in dit het geval. Zelfrijdende auto’s worden in 17 van de 26 markten vertrouwd en ook in blockchain en kunstmatige intelligentie neemt het vertrouwen wereldwijd toe. In Nederland denken we iets positiever over deze ontwikkelingen dan in het verleden, maar het algemene sentiment is er nog wel een van wantrouwen.

De cirkel van vertrouwen wordt volgens Edelman in het algemeen wel kleiner, en mensen stellen het meeste vertrouwen in relaties waar ze directe invloed op hebben.

Media en overheid bevinden zich met grotendeels ongewijzigde scores van 56 en 54 procent in de ‘neutrale zone’. Ook dit jaar blijft in Nederland de vertrouwenskloof tussen het geïnformeerde publiek (67 procent) en het brede publiek (54 procent) significant, al is die dit jaar 2 procentpunt kleiner dan in 2018.

Het vertrouwen in traditionele media en zoekmachines bevindt zich wereldwijd op het hoogst historische niveau, gedreven door grote stijgingen in ontwikkelde markten. Omgekeerd blijft het vertrouwen in sociale media laag, vooral in Europa en de Verenigde Staten.

Foto boven IFA

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond