Deel dit artikel
-

Een kijkje in de keuken van Invisible Mobile

Dat het niet zo lekker gaat in de telecom-wereld is inmiddels wel duidelijk. In de Westerse landen leidt deze markt onder een verregaande vorm van verzadiging. Inmiddels heeft zeventig procent van de Europeanen een mobiele telefoon en is berekend dat de penetratie nooit meer dan tachtig procent zal gaan bedragen. In Duitsland loopt het aantal mobiele aansluitingen zelfs al terug. De enige overgebleven groeimogelijkheid voor de operators lijkt, op het eerste gezicht althans, het verhogen van de ARPU (average revenue per user). De trucs die daarvoor ingezet worden en gaan worden kennen we inmiddels. Eerder concludeerden we al dat er nog geen nieuwe killer-ap? tussen zit. Is er dan helemaal geen hoop voor de telco's?

Ruud Smeets ziet een telecomtoekomst voor zich die zich grotendeels onttrekt aan het menselijk waarnemingsvermogen. Maar dat maakt de mogelijke verdiensten er niet minder om!

Misschien toch wel. Volgens mij gaan we in de komende tijd namelijk heel veel horen van iets wat door Forrester invisible mobile is gedoopt. Invisible mobile staat voor "mobiele communicatie zonder menselijke tussenkomst", tussen producten, machines en apparaten onderling dus. De term 'machine-commerce' wordt in dit kader ook veelvuldig genoemd als de kip met de gouden eieren. De paar miljard mensen die mobiel bellen vallen namelijk in het niet bij het theoretische aantal van honderden miljarden producten, machines en apparaten die aangesloten zouden kunnen worden op het grootste netwerk ter wereld. Zo'n onzichtbaar mobiel netwerk zou kunnen bestaan uit een combinatie van Body Area Networks (sensors op en in het lichaam), Personal Area Networks (blue-tooth), Wireless Local Area Networks (WLAN) en de bestaande mobiele Wide Area netwerken. Prachtig verhaal, maar waarom zouden apparaten nou met elkaar willen communiceren?

Coca-Cola, Procter & Gamble en Wall-Mart investeren in ieder geval nu al fors in invisible mobile. Een continue communicatie tussen fabricage, transport en winkel zou de gederfde inkomsten door uitverkochte producten enorm kunnen beperken. U moet zich dit dus echt voorstellen als koelkasten die bellen met een schap in een supermarkt, die vervolgens weer belt met een distributiecentrum, waar vervolgens weer een telefoontje gepleegd wordt met de bottelarij, waarna de expeditie ingeseind wordt. Alles zonder tussenkomst dus van mensen. Gevolg is dat er een optimale inschatting gemaakt kan worden van de verwachte vraag op enig moment en de daarvoor benodigde optimale produktiecapaciteit. Dit roept inderdaad ook bij mij beelden op van de Wondere Wereld der Techniek en van een rare man met een ringbaard. Misschien dat het volgende voorbeeld meer tot de verbeelding spreekt.

Stel u een autofabrikant voor die kleine radio-tags in de vitale onderdelen van zijn auto's verwerkt, gecombineerd met een GPRS-unit in de auto. Op deze manier kan de auto-fabrikant continu zijn auto's monitoren, de slijtage van onderdelen inschatten, mogelijk kleine aanpassingen op afstand doen en auto's naar de garage roepen voordat ze panne krijgen. Daarnaast kan er ook hier weer een optimale inschatting gemaakt worden van de vraag naar onderdelen en de bijbehorende produktiecapaciteit. Zo zijn er nog wel meer wilde voorbeelden te bedenken. Er is bijvoorbeeld een initiatief waarbij een baby gewikkeld wordt in een dekentje met een radio-tag. Het dekentje houdt continu alle lichaamsfuncties in de gaten en seint deze door naar de ouders die lekker een avondje uit zijn of indien nodig direct naar de huisarts…

De markt voor invisible mobile kent een hoop voordelen ten opzichte van de traditionele "zichtbare" mobiele markt. Zo wordt de groei niet gelimiteerd door een beperkt aantal klanten, zijn de netwerk-kosten vele malen lager en is het een business-to-business markt waarbij men bereid is veel te betalen voor efficiency-verhogende technologie�n. De enige belemmerende factor is ons voorstellingsvermogen. Hoe lang duurt het voordat we niet meer lacherig doen bij voorbeelden zoals hierboven genoemd? Volgens aartsoptimist Forrester zal het in ieder geval snel gaan: in 2005 zijn er al meer onzichtbare mobiele connecties dan zichtbare "menselijke" connecties. In 2020 zullen er dertig keer meer onzichtbare mobiele sessies gevoerd worden dan zichtbare.

Eerst zien, dan geloven, of toch maar geloven in iets onzichtbaars?

Volgende maand: Nederlandse gokmonopolisten: Va Banque!

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Westerink

Jammer voor de telco's dat er zoiets als Wifi bestaat waarmee de meeste van de genoemde toepassingen tegen veel lagere kosten voor de gebruiker gerealiseerd kunnen worden. En met een veel grotere bandbreedte beschikbaar zijn.

Sander

"De enige belemmerende factor is ons voorstellingsvermogen." Pfff, wat een oubollig excuus voor gebrek aan realiteitsinzicht van Smeets. Ik denk dat exact hetzelfde verhaal zo'n drie a vier jaar geleden al werd verkondigd door bedrijven als Ericsson. Het enige verschil met toen is dat GPRS nu wel behoorlijk uitgerold is, en dat we toen nog allemaal optimistich waren wat betreft de economie. Kom op zeg: "U moet zich dit dus echt voorstellen als koelkasten die bellen met een schap in een supermarkt (…)". Denk je nu echt dat mensen hier ontzettende behoefte aan hebben? Hoe vaak vervangt iemand zijn koelkast? Eens in de 10 jaar ofzo? Dat ding moet goed koelen, niet te duur zijn en als het even meezit niet teveel elekriciteit verbruiken. Maar namens de bezitter on-line bestellingen plaatsen? Dream on. Nog even een open deur, dat dit in de business-to-business wereld als eerste zal doorbreken. Ja, Albert Heijn is momenteel, ondanks "al die vervelende problemen" waar ze nu mee in het nieuws zijn, denk ik toch echt wel met al zijn aandacht bij het zo snel mogelijk uitrollen van intelligente schappen in zijn winkels die een nieuwe bestelling plaatsen bij het distributiecentrum zodra in een pak melk meeneem. En ze studeren er nog op over hoe ze die bestelling ook gelijk via mijn bonuskaart aan mijn koelkast thuis kunnen doorgeven. Liever nog vandaag dan morgen willen ze dat, is het niet? Tja, voorspellingen doen over het jaar 2020, dat kan iedereen met een beetje fantasie, maar Smeets moet het hebben van Forrester om iets te kunnen opschrijven. Gebruik volgende keer dan tenminste wat ironie of humor in je verhaal.

John Galoway

Ehmmm, aangezien ik nu m'n garage al niet vertrouw als ze me daar melden dat ik "toch echt nieuwe banden nodig heb", vraag ik me af hoeveel mensen de digitale oproep van de garage zullen volgen op het moment dat die een gebrek aan de auto meldt. Vervelend is dat aan al die slimmigheden nog steeds een programma ten grondslag ligt en waarom zou een garagehouder of autofabrikant daar niet zijn eigen voordeel in 'wegprogrammeren'? Met andere woorden; mensen zitten niet te wachten op deze "brave new wireless world" omdat ze zelf controle willen houden over wat er met hun auto en dus hun geld gebeurd. En zoals altijd, en dat wordt in het begin van het stuk ook door de heer Smeets al aangegeven, is dat tenslotte waar het om gaat. Geld.

Susan Zeegers

Wat ik me nu afvraag wat voor een invloed dit op je gezondheid heeft? Er is me verteld dat de straling van een mobiele telefoon wel degelijk schadelijk is voor je gezondheid als je frequent belt. Ik leg mijn mobiel sindsdien daarom ook niet meer op mijn nachtkastje 's nachts. Hoe moet dat dan in de toekomst als ik door mijn kamer loop en mijn koelkast praat met mijn tv en de tv met mijn elektrische deken of met mijn magnetron? Dan loop ik toch 24 uur per dag door straling? Wordt hier wel onderzoek naar gedaan? Of is het verhaal dat het schadelijk zou zijn een broodje-aap-verhaal en kan ik mijn mobiel weer gewoon op mijn nachtkastje naast mijn hoofd leggen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond