Deel dit artikel
-

Een Twitter voor elk merk

Het succes van microblogdienst Twitter inspireert Nederlandse partijen om soortgelijke diensten op te zetten. Of om varianten op de dienst te bedenken. Dat laatste doet Feeder Media, dat microblogs wil opzetten voor bestaande merken.

Feeder Media, dat op 1 juni van start is gegaan, richt zich in eerste instantie op uitgevers, zegt oprichter Karel Kolb. Het bedrijf is in gesprek met één van de gratis dagbladen. "Een krant kan met een microblog in gesprek treden met lezers en de lezers met elkaar," zegt Kolb. "Ik speel in op het succes van Twitter. Zo is het idee ontstaan."

Twitter is een populaire site, waarop gebruikers berichten van maximaal 140 karakters kunnen publiceren en delen met vrienden. De berichten verschijnen op een persoonlijke en publieke pagina binnen Twitter. De meest recente berichten verschijnen, net als bij een weblog, bovenaan.

Omdat de berichten zo kort zijn, wordt deze manier van publiceren ook wel microblogging genoemd. Gebruikers van Twitter kunnen berichten via de mobiele telefoon (SMS) delen met vrienden. De vriendenfunctie staat centraal bij de dienst. Het is mogelijk om in één overzicht de eigen berichten én die van vrienden te bekijken. Vaak reageren vrienden snel op elkaar, waardoor Twitter ook de functie van chatbox heeft.

Numpa is onlangs gelanceerd en is een Nederlandse Twitter-versie. Functionaliteiten die nog worden toegevoegd zijn rss-feeds en widgets.

De microblogs die Kolb wil opzetten, kennen een iets andere opzet dan Twitter. Terwijl bij Twitter personen – vrienden – centraal staan, staan bij de microblogs van Feeder Media inhoudelijke onderwerpen centraal. De berichten verschijnen in één stroom, met de meest recente bovenaan, net als bij Twitter. Wie wil reageren op een bericht, wordt naar een onderliggende pagina geleid. Op die pagina verschijnen alle reactie-berichten op een onderwerp.

Kolb denkt dat deze opzet geschikter is voor een krant. "Lezers zijn vooral geïnteresseerd in de inhoud. Dat is ook de essentie van het nieuwsmedium. Het gaat niet om vriendennetwerken."

Voordelen
Wat zijn de voordelen van deze dienst, vergeleken met bestaande discussiefora of weblogdiensten? Kolb noemt er een aantal: versterking van lezersbinding; feedback van lezers is direct inzichtelijk; de mogelijkheid om inhoudsgericht te adverteren en een betere vindbaarheid voor zoekmachines. Kolb zegt dat aanpassingen aan een bestaande site niet nodig zijn, omdat de dienst op een aparte pagina komt te staan.

Feeder Media is ontstaan uit de ervaringen die Kolb heeft opgedaan met Feeder, een RSS-zoekmachine. De microblogdienst is één van de eerste diensten die Kolb aanbiedt met Feeder Media. Een andere dienst is het ‘kant-en-klaar aanleveren van RSS-feeds voor websites'. "Wij verzamelen op basis van de wensen van een klant, zoals inhoud en voorkeur voor media, RSS feeds, en zorgen dat deze op de site van een klant komen te staan."

Deel dit bericht

3 Reacties

Johan Aartsen

Naar ik begreep bij Numpa, kunnen zij ook 'white label' varianten aanbieden. ff checken daar?

Chriske

Numpa kan inderdaad ook als white label variant worden ingezet. Voor bladen zeker interessant in combinatie met het posten van berichten in een specifieke channel, waar we nu hard aan werken.

MrMovie

Er zijn Twitters van de Telegraaf, de Volkskrant, Nu.nl, deDag, ea (alwel ze niet allemaal door de redactie zelf worden verzorgd). Maar dezen blazen de pagina's wat op met erg veel nieuws.Ik denk dat als een uitgever het "met mate" op bijv Twitter zelf post, zoals wij met http://www.twitter.com/mrmovieNL , lezers het ook leuk vinden en de postings zelfs willen meenemen op hun eigen pagina.Als je het daar interessant genoeg voor maakt is volgens mij geen eigen versie/ander systeem nodig…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond