Deel dit artikel
-

Eerste Nederlandse inkoopcombinatie

Nokdown is de eerste site die het concept van 'we-commerce' in Nederland introduceert. Nokdown is een initiatief van Scaramea,het e-commerce bedrijf van verzekeraar Achmea, en Clockwork, bekend van Shop.nl.

Consumenten kunnen een zoekopdracht voor een product plaatsen. Nokdown koopt vervolgens in namens iedereen die hetzelfde product wil hebben. Op deze wijze wordt korting bedongen bij de leverancier.

Nokdown zegt over ervaren medewerkers op het gebied van inkoop, logistiek en e-commerce te kunnen beschikken. Nokdown is geassocieerd met de gratis Internet-provider NokNok.

'NOKDOWN zal een nieuw tijdperk inluiden, wij verwachten dat binnen een jaar meer dan 130.000 Nederlanders hebben geprofiteerd van dit initiatief. De prijsvoordelen zijn substantieel en structureel: zoals bekend zijn Nederlanders daar gevoelig voor,' volgens initiatiefnemer Marinus Jacometti in het persbericht.

Deel dit bericht

6 Reacties

Peter

Cool, werd ook wel tijd.

Lucien M. Burm

_____NOKDOWN NOT DONE_____…over het wel en wee van consumer demand aggregation… Beste lezers, Net als u ben ik direct naar de NokDown website gegaan om te kijken wat ik als consument als voordeel kan halen. Ze lieten me achter met een chaotische indruk. ReceptNokdown is vrij naar Amerikaans recept(bijvoorbeeld http://www.mercata.com) en blijkbaar is het moeilijk om een receptje te lezen, want het verschil van de Nederlands met de Amerikaanse versie is groot (what's new). VertrouwenMijn belangrijkste probleem met NokDown is hun zogenaamde mateloze vertrouwen in de consument. Tuurlijk zitten we in revolutie waarbij wij, de klanten, kunnen bepalen wat er gebeurt. Daarom onstaan er ook inkoopcombinaties voor consumenten. Als concept kan het dus, maar in de uitvoering, moet je de klantverantwoordelijkheid niet overdrijven. Let op: Probleem 1: VerstrooiingNokDown laat ons op dit moment schieten met elk productverzoek wat we kunnen bedenken. De verstrooing die dan ontstaat is in ons eigen nadeel. Er zijn immers minder mensen die hetzelfde product willen, want laat je het aan ons over, dan willen we allemaal wat anders. Een concept als dit slaagt alleen als we een speerpunt van een productverzoek kunnen maken. Probleem 2: Naderhand inkopenPas nadat we vrij wild in het rond geschoten hebben gaan de inkoper(s) van NokDown met een petitie onder de arm naar de leveranciers en gaan ze een goede deal voor ons regelen. Maar komen ze daarna terug om te vragen of we het er mee eens zijn. Feitelijk houdt NokDown een slag om de arm, want het 'echte' aanbod komt pas na onze verzoeken. Daarom zien we ook nergens prijzen of mogelijke prijzen. Daarna vallen er, naar verwachting, toch altijd nog een flink aantal mensen af. Vergelijk het maar met het principe dat online shoppers vaak iets in hun mandje stoppen en toch niets kopen. Aangezien de leveranciers geen domme jongens zijn, zullen ze bij gebrek aan gegarandeerde verkoop hun prijzen afstemmen op dit risico. En verder weten de leveranciers bij het doen van hun bod precies hoeveel mogelijke kopers er zijn. Kortom, zij hebben alle troeven in handen. Of komt NokDown terug met een bod en zeggen we dan collectief: "Nee, dat willen we niet, ga maar terug naar de onderhandelingstafel!". Theoretisch mogelijk. PechDubbele pech voor ons consumenten dus: Geen krachtige vuist en leveranciers die ons niet 100% serieus zullen nemen en op voorhand al weten wat en hoeveel we willen hebben. Behartigd NokDown als onderhandelaar onze belangen dan wel optimaal? Conclusie: Nee. NokDown kiest de weg van het minste(?) risico. En dat is nu precies het probleem. Het kan zoveel uitdagender en daardoor succesvoller, met minder risico. Hoe dan wel?Het juiste concept voor Consumer Demand Aggregation is heel simpel:- Zorg dat je een productselectie van te voren hebt gemaakt. Dit zijn X meest gewilde producten, waarvoor mensen bereid zijn om nog even op te wachten. Dit kun je onderzoeken of interactief blijven samenstellen.- Ga dan al naar de leverancier en sluit per product een raamcontract af. Wat is mijn prijs bij 10 afnames? En 100? En 1000? etc.- Publiceer dit vervolgens op de website en laat bezoekers hun keuzes maken. Bij het klikken voor producten zie je bij wijze van spreken de prijs omlaag gaan. Als dat niet stimulerend is om je vrienden te overtuigen ook er in te stappen? Dit is het laatste punt:- Virale aspect per product stimuleren.Resultaat: een bruisende, gerichte website die krachten bundelt van devragers, direct resultaat laat zien en sterke argumenten biedt voor goede inkopers. Waarom, waarom dan toch?De uitvoering van dit concept was relatief simpel geweest en had feitelijk met 1 product van start kunnen gaan. Organisatorisch ook heel simpel. 1 inkoper kan het af. En de website? Zelf die werd eenvoudiger en spannender. Waarom kiest NokDown dan voor een ogenschijnlijk minder risicovol concept? We kunnen alleen maar raden. De voordelen van hun aanpak is dat ze nu nog niets georganiseerd hoeven te hebben aan de achterkant. Ze kunnen gewoon wachten tot de 22e november als de eerste sluiting voor aanmelden is bereikt. Feitelijk staat er nu alleen nog maar een website, niet meer. En die had iedereen in een week in elkaar kunnen draaien. Geen vertrouwen!Mijn vertrouwen is er dus niet. En hoe zat het ook alweer met vertrouwen, consument en wat je nodig had voor succesvol ondernemen op internet? Aan de lezers: Als NokDown de enige aanbieder blijft (Een goed verstaander…):Kies voor de Palm V. Samen staan we sterk!Aan NokDown: Doet u mij maar vrijblijvend een Jaguar XKR, deconvertible! Power to the people ;-) Lucien BurmMahoney ManagementPS: Heeft iemand Sinterklaas al op de hoogte gesteld van NokDown? Die kunnen voor hem mooi al die verlanglijstjes verzamelen? Of koopt de Sint liever zelf groot in? (ha, wie ruikt hier een businessconcept?)

klaas de winter

Hoe kan een bedrijf als deze nu blijven bestaan? Eerst komen ze met 'gratis' internet, dan opeens met een winkel waarbij ze gaan proberen korting te bedingen. Waarmee verdienen ze dan geld? Ik heb gekeken maar zie nog geen banners op hun site. Oh, toch wel. Engelse banners, kun je daar meer mee verdienen dan met Nederlandse? Internet blijft me verbazen.Kan iemand mij uitleggen hoe dit er over een jaar uitziet. Zijn wij als consument nou zo dom, of zien we gewoon iets over het hoofd. Getekend, Klaas.

Piet

Erik Hoeksema

Helemaal met Lucien eens!Wat een ramp van een site dat NokNok. Als we zo met zijn allen op zo'n amateuristische manier e-commerce in Nederland gaan bedrijven komt het nooit goed.

Pieter van Laar

Ik ben er van overtuigd dat de consument in de toekomst sterker zal staan doordat informatie snel en eenvoudig kan worden uitgewisseld. Een variant op die gedachte is http://www.deprijs.nl, een website waar consumenten prijzen van producten kunnen uitwisselen. De consumentenmarkt was tot nu toe natuurlijk vrij ondoorzichtig. Je wilt je Palm aanschaffen bij de V&D maar vraagt je af of diezelfde Palm niet ergens anders goedkoper is te krijgen. Doordat consumenten hun kennis van prijzen doormiddel van het internet snel kunnen gaan uitwisselen, zullen ze sterker staan ten opzichte van de leveranciers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond