Deel dit artikel
-

Effect euro op e-retail nog onduidelijk

De introductie van de euro heeft in de offline retailsector al geleid tot meer prijstransparantie. In sommige gevallen gaan bedrijven zelfs over tot een uniform Europees prijsbeleid. Zal eenzelfde ontwikkeling merkbaar zijn bij e-retail?

In Europa werd het afgelopen jaar 154 miljard dollar omgezet in de e-retail sector, zo becijferde IDC onlangs. Het onderzoeksbureau voorspelt dat deze bestedingen zullen toenemen tot 1,5 biljoen in 2005. Deze prognose gaat uit van aantoonbare demografische ontwikkelingen. Het internet rukt op in de Europese huiskamers. Volgens IDC waren in december voor het eerst meer Europeanen online dan Amerikanen. De Westeuropese internetbevolking zal met 16 procent groeien tot 2005, tegen 11 procent groei voor de VS. Hoe meer consumenten online, hoe groter de totale e-retail bestedingen. Volgens het IAB verdubbelen de online bestedingen tot nu toe jaarlijks.

Het is nog onduidelijk of de recente introductie van de euro ook invloed zal uitoefenen op de groei van de bestedingen. Macro-economische voordelen zijn evident. De transparantie van de markt neemt toe naarmate consumenten inzicht krijgen in de prijsverschillen op de verschillende markten.

Dit effect zal het meest merkbaar zijn in het b-to-b segment, denkt Martijn Hoogeveen, hoogleraar e-commerce aan de Open Universiteit en CEO van Takeitnow. "Delen van de zakelijke markt zijn nu al grensoverschrijdend. Met de komst van de euro zijn dan ineens prijzen meer vergelijkbaar dan vroeger." Hoogeveen zegt zich voor te kunnen stellen dat een bedrijf als HP zal overstappen op één prijsbeleid voor het gehele eurogebied. Voor afnemers als Takeitnow is dat is niet per se gunstig, omdat HP dan waarschijnlijk zal middelen tussen de vele huidige prijsniveaus.

Op het b-to-c vlak ligt het wat anders. De obstakels blijken hoog te zijn. Een onderzoek van de Boston Consulting Group onder 547 Europese e-tailers toonde aan dat taal- en cultuurverschillen een belemmering waren om in meerdere Europese landen tegelijk actief te zijn. De op consumenten gerichte internethandel is als gevolg versnipperd over lokale deelmarkten.

De traditionele reden is dat lokale vervoers- en postbedrijven geen grensoverschrijdende kleindistributie tegen lage prijzen willen doen. Volgens Daniel Ropers van Bol.com kan de euro meer prijsstransparantie in de hand werken, maar dit effect zal teniet worden gedaan door de verschillen in transportkosten. "De meest gebruikte betaalmethode verschilt ook sterk per land", legt Ropers uit. "Als een Spaanse site uitsluitend de credticard accepteert, dan zal een Nederlander daar niet snel iets kopen. Hij is gewend om per acceptgiro te betalen." Roper verwacht dat de euro nauwelijks effect zal hebben op de omzet en kosten van Bol.com in 2002.

Ook de verschillende BTW-tarieven werken een uniform prijsbeleid niet in de hand. Als gevolg van de versnipperde markt is er nauwelijks één internationaal opererende Europese e-retailer aan te wijzen, zegt Hoogeveen. "Amazon kan opereren met één hoofdvestiging, van waaruit verschillende landen bediend kunnen worden. Hoeveel echt internationale Europese e-retailbedrijven zijn er op dit moment?"

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond