Deel dit artikel
-

eFocus in handen van Valtech

eFocus wordt onderdeel van het internationaal werkende netwerk Valtech. Het internetbureau krijgt hierdoor meer en diepere specialismes aan boord en kan vanuit Nederland ook klanten in het buitenland bedienen.

“De markt is sterk in beweging en veel klanten werken internationaal. Ze vragen me er letterlijk om”, licht algemeen directeur Arnoud Martens aan Emerce toe. De inkt van het contract is nog maar net droog, want formeel werd de overname vanmiddag om 13:50 ondertekend.

eFocus wordt onderdeel van het in Parijs aan de beurs genoteerd Valtech. In de komende maanden zal de bureaunaam eFocus worden vervangen door die van de nieuwe eigenaar. Hoeveel geld met de transactie gaat gemoeid, houden de partijen voor zich. Dat zal het jaarverslag moeten verklappen. De aandeelhouders van eFocus investeren de revenuen van de transactie terug in aandelen Valtech.

Behalve dat de eigenaar en naam verandert, zullen er weinig grote zichtbare veranderingen plaatsvinden. De directie committeert zich voor langere periode aan het bedrijf, er komen geen andere managers en er vertrekken geen mensen. Martens: “Valtech heeft een heel klein hoofdkantoor, in New York, en de dertien landen opereren redelijk autonoom.”

“Een jaar geleden hebben we onze strategische koers nog meer gericht op het maken van grootse impact bij onze opdrachtgevers. Dan kom je tot het inzicht dat je alleen het beste bureau in Nederland kunt zijn als je ook internationaal een sterke positie hebt. Niet alleen vanuit geografisch perspectief, maar vooral vanuit het besef dat je steeds diepere specialismen nodig hebt op het gebied van design, marketing en technologie”, aldus Marc-Paul Brandt die eFocus zestien jaar geleden oprichtte met Auke van Urk.

Directeur Strategie Freek Bijl: “Wat ze heel goed voor mekaar hebben is de systematiek van kennis borgen en delen met de andere vestigingen. Het is heel eenvoudig om de topspecialisten op een bepaald vakgebied elders in het bedrijf te vinden en, indien nodig, in te vliegen.”

Valtech Nederland, vorig jaar verdubbeld in omzet en aantal mensen, heeft tweehonderd medewerkers verdeeld over de drie specialismes: Marketing, Design en Technologie. Bijl: “We zijn sterk in Automotive, B2B, Retail, E-commerce en FMCG.”

De bureaus doen hun werk met exact dezelfde systemen: die van de leveranciers Sitecore, hybris, Episerver en Adobe.

Deze overname is de volgende in een reeks waarbij lokale internetbureaus zich aansluiten bij grotere internationale netwerken om aan de internationale vraag van klanten te kunnen voldoen. De marketingbedrijven van Greenhouse Group gingen naar GroupM/WPP, LBi ging naar Publicis, Traffic4u ging naar IPG en Oxyma en TamTam zijn zelf op overnamepad om een ring van specialismen om zich heen te bouwen.

Valtech is een fullservice digitaal bureau met vestigingen in Frankrijk, de VS, het VK, Canada, Duitsland, Nederland, Zweden, Zwitserland, Denemarken, India, Australië, Singapore en sinds vorige week Argentinië. Er werkt ruim tweeduizend man. Over heel 2015 boekte het een omzet van 185 miljoen euro (PDF), een toename van 31 procent, en een nettowinst van vijf miljoen euro.

Het van oorsprong Franse bedrijf koopt de Nederlanders om zijn geografische bereik in Europa te vergroten.

Dit bericht is 695 keer gedeeld

2 Reacties

Luke Theissling

Wow, gefeliciteerd Marc-Paul en Auke!

Wouter

Wat arrogant om te claimen dat je het beste bureau van Nederland bent.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond