Deel dit artikel
-

‘E-fulfillment schept 200.000 nieuwe EU-banen’

E-commerce in Europa groeit komende vijf jaar zo hard dat er tweehonderdduizend extra banen nodig zijn om de orders in de distributiecentra te kunnen verwerken.

Zo klinkt althans de verwachting van Prologis, een van ’s werelds grootste ontwikkelaars van distributiecentra. Het bedrijf werkt onder meer voor Rakuten en Amazon en in Nederland: Coolblue en Ahold/Bol.com.

De vastgoedspecialist deed een analyse op basis van data uit tien landen en tweehonderd leasetransacties in Europa over de afgelopen drie jaar. Dit is gedaan met eigen en derde bronnen, waaronder CBRE, Golman Sachs, DTZ en Cushman & Wakefield. De conclusie is er een van een grote groeiverwachting.

De data leren dat er voor iedere miljard euro meer omzet aan e-commercetransacties 77.000 vierkante meter vloerruimte extra nodig is voor opslag en verwerking.

Voor de komende vijf jaar, zo klinkt de algemene verwachting, groeit de e-commercesector in Europa met zo’n tweehonderd miljard euro. Omgerekend, zo concludeert Prologis, is er zeker vijftien miljoen vierkante meter aan nieuwe opslagruimte nodig.

Als de cijfers van afgelopen jaren representatief zijn, zal de meeste vraag worden vervuld met gebouwen tot veertigduizend vierkante meter oppervlakte. Een kwart gaat boven de 75.000 m2. De helft trok in bestaande bouw, de helft in nieuwbouw.

Het type mensen dat e-tailers zoeken voor hun dc’s zijn gespecialiseerder dan bij algemene opslagruimtes. De onderzoeker stelt dat het, zeker buiten de grotere steden, lastig wordt goede mensen te vinden.

Op Europees niveau bekeken zal de meeste groei plaatsvinden in Duitland, Engeland en Frankrijk. Voor Nederland, Polen en Tsjechië wordt ook een groei van tussen de vijf en tien procent verwacht.

Morgen vindt in Utrecht Emerce eFulfillment plaats, met sprekers van Albert Heijn, Bloomon en Thuiswinkel.org. Kaartjes zijn hier verkrijgbaar.

Foto: Nick Saltmarsh (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond