Deel dit artikel
-

‘eHealth bespaart 400 miljoen euro’

eHealth kan de gezondheidszorg jaarlijks 400 miljoen euro besparen. Dat blijkt uit onderzoek van NYFER in opdracht van ONVZ Zorgverzekeraar. Zorg kan niet alleen efficiënter, maar vooral ook patiëntvriendelijker, stelt het onderzoek. Apps, online hulpprogramma’s en videocommunicatie stellen patiënten in staat zelf meer regie over hun gezondheid te voeren.

Volgens het economisch onderzoeksbureau kan ICT onder andere helpen het aantal fouten bij medicatieverstrekking terug te dringen en onnodige en dubbele handelingen en bezoeken aan artsen voorkomen. Zo leidt telemonitoring bij hartfalen tot 25 procent minder ziekenhuisopnames en ook tot minder bezoeken aan de spoedeisende hulp. De totale besparing kan oplopen tot 400 miljoen euro per jaar.

ICT-oplossingen kunnen ook helpen personeelstekorten in de zorg te beperken. Om aan de toenemende vraag naar zorg te voldoen, moet in 2040 22 procent van de beroepsbevolking in de zorg werken (nu is dat dertien procent). De vraag naar werknemers in de zorg neemt daardoor minder snel toe, zodat de druk op andere sectoren afneemt. De economische impuls die dat teweegbrengt, loopt op tot een miljard euro per jaar.

Hoewel eHealth al jaren geldt als een grote belofte, komt brede toepassing niettemin moeizaam tot stand. Uit een eerder onderzoek is gebleken dat 74 procent van de huisartsen en 66 procent van de specialisten niet of weinig gebruikmaken van medische apps en dat 75 procent van de huisartsen en 84 procent van de specialisten de mogelijkheid om online een collega te raadplegen (teleconsultatie) niet of weinig benutten.

Er zijn niettemin lichtpuntjes. Het aanbod van medische apps maakt volgens het rapport een stormachtige ontwikkeling door. Mobiele zorg kan revolutionaire veranderingen in de organisatie van de gezondheidszorg teweegbrengen. Apps zoals ‘MealSnap’ berekenen het aantal calorieën dat in je maaltijd zit door een foto van je bord te analyseren. FitBit en Fooducate, Track Exercise en Calorie Intake zijn apps om mensen te helpen met afvallen.

Het aanbod is nu al zo groot dat Artsennet en ledenorganisatie van en voor professionals in de gezondheidszorg VvAA hebben aangekondigd een database van medische apps in Nederland te lanceren. Die moet informatie bieden over beschikbare apps en aangeven welke apps betrouwbaar zijn. Artsennet en VvAA willen tevens een keurmerk ontwikkelen dat betrouwbaarheid en medische functionaliteit borgt aan de hand van gecontroleerde reviews van medische collega’s.

Artsen zijn echter nog terughoudend om mHealth toe te passen. Slechts 27 procent van de artsen moedigt patiënten aan om apps te gebruiken en dertien procent raadt zijn patiënten af om mHealth toe te passen. Op dit moment maken medische apps nog maar vijf procent van de totale omzet van mobiele applicaties uit.

Er is in het algemeen weerstand tegen verandering in de gezondheidszorg. Nieuwe technologie is niet genoeg. Brede toepassing van mHealth vergt gedragsveranderingen bij zorgaanbieders die hun positie zien afkalven en hun belangen zullen proberen te beschermen. De tegengestelde belangen maken de situatie nog complexer. Patiënten willen een gemakkelijker toegang tot zorg, maar ook meer controle over hun eigen gezondheid. Voor artsen kan mHealth helpen om betere zorg te verlenen en hun administratieve rompslomp te verminderen, maar zij zien grotere invloed van de patiënt vaak als een inbreuk op hun professionaliteit en gezag.

ONVZ Zorgverzekeraar heeft het onderzoek geëntameerd vanuit eigen belangstelling. Zo was ONVZ de eerste zorgverzekeraar die online fysiotherapie vergoedt. Ook is ONVZ preferred partner van Pazio, een gezondheidsportaal waar zorgtoepassingen voor patiënten, zorgverleners en onderzoekers zijn samengebracht.

Deel dit bericht

2 Reacties

Arnoud

Zeer goede ontwikkeling!
Innovatie in de gezondheidszorg is hard nodig en kan niet meer worden tegengehouden voor artsen, apothekers en andere stakeholders. Deze mensen zijn bang voor veranderingen en vernieuwing. Ook in deze sector kunnen er fantastische dingen worden gedaan, waar iedereen veel profijt van zal hebben.

Robin Puthli

Het is al enige tijd duidelijk dat mHealth de efficientie in de zorg kan verbeteren en dat patienten er baat bij hebben. Echter het is in Nederland zeer moeilijk om een levensvatbaar business model voor mHealth voor elkaar te krijgen. Patienten willen niet (extra) betalen voor zorg en verwachten dat hun verzekeringspremies dat afdekken. Zorginstellingen hebben geen budget om Apps te ontwikkelen waar anderen de vruchten van plukken. eHealth en mHealth is in het algemeen belang, maar de financiering van onze gezondheidszorg maakt het zeer moeilijk om professionele initiatieven te ontplooien. Het is dan ook te verwachten dat innovatie in landen plaatsvinden waar patienten directer voor zorg betalen. En dat Nederland later de buitenlandse oplossingen overneemt. Ik zie hier een grote kans voor de overheid om innovatie te stimuleren. Bijvoorbeeld door vergoedingen voor eHealth en mHealth verrichtingen (financieel) te stimuleren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond