Deel dit artikel
-

E-mailmarketing zakt in

Opt-in e-mailmarketing is op zijn retour. Dat blijkt uit cijfers van Worldata. De gemiddelde prijs voor adreslijsten is vorig jaar met 12 procent gedaald.

Lijsten voor middelgrote en grote bedrijven in de VS zijn 10,4 procent goedkoper geworden (van 280 naar 251 dollar), en b2c-lijsten zakten 21,5 procent in prijs, van 120 naar 80 dollar.

Wel worden nog goede prijzen geboden voor postadressen, oftewel traditionele post. Hier is zelfs sprake van een lichte stijging, hoewel nergens meer dan 2 procent.

Volgens Worldata zijn de prijsdalingen het gevolg van hevige concurrentie onder leveranciers, maar e-mail is als marketinginstrument ook minder relevant geworden. Volgens nieuwe cijfers van comScore is het gebruik van webmail met name onder jongeren sterk afgenomen. Hetzelfde geldt voor instant messaging.

Deel dit bericht

17 Reacties

jordie van Rijn

Kleine nuance, de prijs van het huren van email lijsten neemt af. Dat heeft niets te maken met het “inzakken van e-mailmarketing”.

De hoofdreden hiervoor is dat er veel concurrentie is onder de aanbieders. In Amerika is de wetgeving ook anders, met een CAN-SPAM opt-out wetgeving. Dit noemen ze ook zelf als “geagrageerde bedrijfslijsten” dat is in Nederland niet toegestaan. Het rapport is overigens gedaan door Worlddata, zelf een aanbieder van deze lijsten.

Uit onderzoek van de DMA blijkt namelijk dat e-mail nog steeds het kanaal is met de hoogste ROI.

Redactie Emerce

‘Dat heeft niets te maken met het “inzakken van e-mailmarketing”.

Dat lijkt ons een iets te optimistische inschatting. Het is duidelijk dat klanten niet bereid zijn nog veel te betalen voor die lijsten, het is ook bekend dat email vaker wordt ingeruild voor normale post.

Ronald van Kouteren

Ik deel de mening van Jordie. De prijsdaling komt voort uit de concurrentie en de ‘kwaliteit’ van sommige aanbieders. Goedkoop blijkt soms duurkoop. Goede strategie en invulling van e-mailmarketing geeft nog steeds goede ROI. Afhanklijk van de markt en merk blijft het een prima instrument.

jordie van Rijn

Beste Redactie,

Het gaat in het artikel om de prijs van gehuurde emailadressen. Als het prijsniveau daalt door concurrentie, zegt dit niets over de vraag naar adressen of bereidheid om er voor te betalen. Sterker nog, als de marktprijs daalt maar alle factoren verder hetzelfde blijven wordt het gebruiken van dit soort adressen juist aantrekkelijker.

Waar het in het originele artikel niet over gaat is de effectiviteit van e-mail marketing, terwijl dit wel wordt geïnsinueerd.

Met de juiste strategie en invulling is e-mailmarketing één van de top kanalen die een marketeer tot zijn beschikking heeft.

Jeroen

Heb de indruk dat de mensen die hier vooral reageren nou net toevallig in de email marketing zitten.

jordie van Rijn

@jeroen

Dat is niet zo gek Jeroen, want om te weten wat er echt aan de hand is, moet je er ook mee bezig zijn. Er bestaan best wat misverstanden over wat wel en niet werkt in digitale marketing. Maar als je er over wilt doorbabbelen neem vooral contact met me op. (http://www.emailmonday.nl/contactformulier)

Patrick

Ik ben het met jordie eens. De kop van het artikel doet vermoeden dat email marketing inzakt… Terwijl het over de prijs van lijsten gaat. Tja email marketing is wel iets meer dan dat…. Beetje msn strategie, jammer!

Joris

groupon is ook een vorm van email marketing, denk dat het met name om een verschuiving van budgetten gaat en niet zozeer om krimp.

Bas

Eens met Jordy. Daarnaast verschuift de markt van massmailings naar intelligent mailen, content relevanter maken voor de ontvanger, dus hogere ROI met dezelfde lijst.

Rogier

Tja, het marktmechanisme is anders toch al echt eeuwen hetzelfde: veel vraag, prijs omhoog. Veel aanbod en weinig vraag, prijs omlaag.

Daniel Verhagen

Er is, ook in NL, zeker een sterke daling van tarieven ontstaan. Maar dat is al jaren het beeld in de e-mail branche. Veel partijen die massa databases (BtoC) aanbieden, zijn steeds verder gaan zakken in prijs, omdat ze ook geen kwaliteit kunnen bieden. Wij zijn tussenpersoon voor veel database eigenaren en zien enorme prijsverschillen. Dit is echter naar adverteerders goed uit te leggen, want openpercentages en doorkliks verschillen enorm per database. Weinig betalen wil dus niet zeggen dat je hetzelfde bereikt als adverteerder. Doelgroepselectie, de juiste databases kiezen en testen met e-mailcontent zorgt ervoor dat dit kanaal nog voor lange tijd succesvol ingezet kan worden.

Ik denk dus dat je met kwaliteit en relevantie je database zeker nog voor goede tarieven kan verhuren.

Martijn Groeneweg

Het artikel gaat met name over het werven van nieuwe klanten via e-mail adressen van lijsteigenaren. WIj hebben ervaringen met diverse lijstaanbieders, die klanten van ons aangeleverd krijgen en via onze software versturen. We zien daar verschillen van een factor 5 qua kwaliteit en resultaat! Voor het behoud van klanten is denk ik e-mail nog steeds het primaire kanaal. Daar heb je immers 100% bereik, daar waar een kanaal als Facebook of Twitter gewoon erg beperkt is qua bereik. Verder zijn er grote kostenbesparingenbesparingen mogelijk door de inzet van e-mail in plaats van papier: dan gaat h et dus meer over transactionele of service e-mail en minder over e-mail marketing.

Ernst Muller - Veritate

De professionalisering van e-mail marketing resulteert in de daling van de tarieven voor het huren van adressen. Steeds meer bedrijven beseffen dat een eigen adressenlijst beter converteert dan een gehuurde lijst. Het aanbod stijgt en de behoefte aan adressen daalt. Dit resulteert in een prijsdaling.
Om een eigen adressenlijst op te bouwen wordt steeds meer voor andere kanalen gekozen. Er wordt steeds vaker voor gekozen om te werven via games, Hyves en Facebook.
Een titel zoals ‘Budget e-mailmarketing verschuift’ zou beter passen.

Fred Driessen

Met alle respect maar dit artikel is van slechte kwaliteit en de kop slaat als een tang op het welbekende varken.

De prijzen van opt-in email marketing in de VS (!) zijn gedaald. Niets meer of minder dan alleen dat. Dus iedere veronderstelling daarop gebaseerd is een persoonlijke interpretatie. En dat het gebruik van webmail onder jongeren afgenomen, dat gaat over het gebruik van webbased email in het algemeen en staat weer los van opt-in email marketing.

Misschien is het verstandig om eerst nog even verder te verdiepen vooraleer een samenvatting van een samenvatting te maken. En beste redacteur, als je meer wilt weten over de Nederlandse situatie en de Nederlandse ontwikkelingen op het gebied van opt-in email marketing dan ben je uiteraard van harte welkom.

Rink Damen

‘Dus iedere veronderstelling daarop gebaseerd is een persoonlijke interpretatie.’

Geweldig, die van jou daarmee dus ook. Vooral dat toontje van ‘ik ga jou even vertellen hoe het in elkaar zit’ lijkt mij eerlijk gezegd nogal ongepast.

Het is grappig om te zien hoe allerlei partijen volledig paniekerig reageren op een kop die ze even niet kunnen gebruiken. Het merendeel van de ontkenners komt uit het vak. Wiens brood men eet diens woord men spreekt.

Volgens mij is het principe heel simpel: Dalende prijzen: verminderde vraag. Email is als communicatiemiddel op de terugtocht. Concurrenten zijn sociale media en binnen die sociale media chatmogelijkheden die nog niet ten volle zijn benut. Allemaal ontwikkelingen die al geruime tijd spelen, trouwens. Zou je als marketeer gewoon op moeten inspelen.

Michael Straathof

All,

Interessante discussie op een artikel die mijn inziens wat kort door de bocht is met een verkeerde ‘overall’ conclusie.

Als we kijken naar de e-mail markt in NL, zien we dat deze de komende jaren nog fors groeit (bron: Outlook onderzoek PWC). De manier waarop e-mail wordt ingezet voor leadgeneratie en retentie is wel aan het verschuiven (bron: dagelijkse gesprekken met e-mail vakbroeders en marketeers). E-mail is een onmisbaar instrument geworden om relaties aan merken te binden, met dito rendement.

@Rick Damen: Het is niet de vraag of social wint van e-mail, maar meer hoe beide kanalen elkaar versterken. Ze hebben immers andere eigenschappen. Bij gesprekken over het optimaliseren van e-mail contactplannen, hoor ik steeds vaker dat daar de gesprekken over gaan.

Groet/Michael
DDMA Email Council

Ronald van Kouteren

Precies Michael,
Social media zijn er bij gekomen en het is idd de uitdaging om de juiste mix te maken, waarbij de hele middelmix bekeken moet worden. Uitgangspunt hierbij is de positionering van het merk en de communicatiedoelstelling. E-mailmarketing kan in een aantal gevallen een prima bijdrage leveren. Advies; kijk breder in het belang van je klant of je merk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond