Deel dit artikel
-

Emerce 100 (2005)

Wie scoort het best in e-business?

De Emerce 100 is een onderzoek naar het imago van leveranciers op het gebied van e-business. Dit jaar schakelde Emerce TNS NIPO in om het onderzoek uit te voeren.

In het onderzoek hebben de respondenten een oordeel geveld over het imago van een aantal bedrijven. Het gaat dus om de perceptie van het bedrijf door de respondent: Wat is het innovatiefste bedrijf? Wie is de aantrekkelijkste zakenpartner en wie de aantrekkelijkste werkgever? Dit onderzoek geeft geen antwoord op vragen als: Wat is het grootste bureau voor online marketing? Wie heeft de meeste omzet? Wie heeft de meeste klanten geworven?

De bedrijven zijn ingedeeld in tien categorieën: Media & entertainment, Online marketing, Security, Ict-consulting & -services, Internetaanbieders & webhosters, Telecom & mobiel,Webdesign & webdevelopment,Websitemanagement, Software en E-commerce. Deze indeling is gemaakt om ervoor te zorgen dat bedrijven ook binnen een eigen categorie met elkaar vergeleken kunnen worden.

Longlist
De Emerce-redactie is begonnen met het samenstellen van een lijst met bedrijven. Als basis daarvoor hebben we de lijst van vorig jaar gebruikt. Deze is aangevuld met nieuwe bedrijven. Ook zijn er sommige bedrijven afgevallen die vorig jaar niet of nauwelijks werden beoordeeld. Er ontstond een omvangrijke longlist, die door de redactie vervolgens is teruggebracht naar 233 bedrijven. Criteria daarbij waren onder meer de positie in de markt, het klantenbestand en het werk. Het onderzoek is in de maand augustus door TNS NIPO uitgevoerd onder lezers van Emerce, aangevuld met geselecteerde lezers van Computable, Intermediair en Management Team (waarbij het ging om mensen werkzaam in ict, marketing en sales). In totaal hebben 1404 personen de vragenlijst volledig ingevuld.

Vragen
Eerst werd de respondent gevraagd aan te geven in welke categorieën hij bedrijven kende. Vervolgens kreeg hij of zij een lijst met de bedrijven binnen deze categorie en werd gevraagd aan te geven over welke bedrijven hij of zij een oordeel kon geven. Daarna volgden de vragen over knowhow, prijs, product en service. Aan deze vragen over kennis, prijs, betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening is toegevoegd het verzoek om aan te geven wat de volgorde van belangrijkheid is van deze elementen. Bij het lezen van de top-10’s binnen de categorieën, zoals die verderop worden gepresenteerd, dient u hiermee rekening te houden. De totaalscore per bedrijf is gewogen naar het belang van de verschillende aspecten. Een bedrijf dat minder scoort op het belangrijkste criterium, eindigt ook lager in de Emerce 100-rangschikking.

Snelle blik op het onderzoek
– Imago-onderzoek naar kennis, prijs, betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening
– Lezers Emerce, aangevuld met lezers Computable en Intermediair deden mee
– Beoordeelde criteria: kennis, prijs, betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening.
Respondenten gaven aan wat de volgorde van belangrijkheid is van deze criteria
– Respons van 1404 na validatie

Deel dit bericht

1 Reactie

Tommi Pelkonen

Hi there!  Thank you for publishing the results.  As a former market researcher and now Dutch digital media industry newcomer, I must say that 1) the research methods used and 2) interpretations based on them in your TOP 100 ranking are very biased and unreliable. In your article/"analysis" you have no stand-point on to how well the respondants represent the actual internet industry buyer/internet community. Nor you take no stand-point to how well the Emerce reader base represents the whole of the Dutch business community.  Furthermore, the research analysis methods in the Excel-sheet, using weighted average on marginal sample, strikes me. It is more of a populistic pseudo-research than real market research. Thus, I take the freedom to see your current analysis as: "a Emerce reader survey on the internet companies", definately not the "TOP 100 in the Netherlands' ICT-business".  Anyway, thank you an interesting magazine. Best regards, Tommi PelkonenSatama InteractiveAmsterdam

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond